Grieg Seafood kjøper resterende 51,3% av Erfjord Stamfisk AS

Grieg Seafood har i dag inngått avtale om kjøp av de resterende 51,3% av aksjene i Erfjord Stamfisk AS fra Erfjord Næringsutvikling AS for 45 mill. kr, og vil etter transaksjonen eie 100% av Erfjord Stamfisk. Transaksjonen betinger at Konkurransetilsynet ikke stiller vesentlige vilkår for overtakelsen i henhold til Konkurranseloven. Transaksjonen forventes gjennomført medio februar 2011.

Erfjord Stamfisk hadde i 2010 en omsetning på ca 109 mill. kr og et driftsresultat på ca. 23 mill. kr. Netto rentebærende gjeld var pr. 31.12.2010 på ca 25 mill. kr.

Erfjord Stamfisk har 3 stamfiskkonsesjoner og 1 FoU konsesjon og er lokalisert i Suldal kommune i Rogaland. De to siste stamfiskkonsesjonene ble tildelt i 2010. I 2010 solgte Erfjord Stamfisk ca. 68 mill. rognkorn og hadde et slaktevolum på ca. 1 800 tonn laks (gwe). I 2011 forventes tilsvarende et slaktevolum på 1 800 tonn (gwe).

Erfjord Stamfisk eier 27,5% av avlsselskapet SalmoBreed. Videre eier Erfjord Stamfisk 34% av Salten Stamfisk i Nordland.

Erfjord Stamfisk vil bli konsolidert og rapportert som en del av region Rogaland fra Q1 2011. Frem til og med 2010 er Grieg Seafoods andel av Erfjord Stamfisk rapportert som tilknyttet selskap under finansielle poster.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Adm. direktør i Grieg Seafood ASA, Morten Vike telefon 994 911 65
Regiondirektør Grieg Seafood Rogaland, Alexander Knudsen telefon 952 09 925