EXINI ÖKAR SATSNINGEN PÅ DEN TYSKA MARKNADEN

PRESSMEDDELANDE Lund den 2 februari 2011

EXINI Diagnostics AB, listat på AktieTorget, har fått ett mycket positivt mottagande i Tyskland och ökar därför försäljningsinsatsen på denna marknad. EXINI har nyligen sålt och levererat installationer av EXINI brain™ och EXINI dat™ till Klinik dr. Hancken GmbH i Stade, vilket är Bolagets sjunde leverans på den tyska marknaden. Framförallt ser EXINI en stor möjlighet i att arbeta med de privata sjukhusen där efterfrågan på effektivitets‐ och säkerhetshöjande produkter är stor. Under första halvåret 2011 kommer tysktalande personal från EXINI arbeta dedikerat på den tyska marknaden.

Sedan introduktionen på den tyska marknaden har EXINI sålt sammanlagt sju system till tre kliniker. Systemen som innefattas är: EXINI heart™ EXINI brain™ EXINI dat™och EXINI bone™ Bolaget har nu goda kundreferenser i Kiel, Mainz och Stade. Under 2011 utökar därför EXINI sin satsning med tysktalande säljpersonal på slutkundsmarknaden parallellt med förberedelse av distributörsetablering.

VD Magnus Aurell kommenterar:

• Vi har under en längre tid varit verksamma i Europa och tecknade ett distributionsavtal i Storbritannien så sent som i november. Att den viktiga tyska marknaden nu tagit fart är väldigt positivt. Hittills har vi levererat direkt till de tyska kunderna, men startar nu förberedelserna med att hitta distributörer för att effektivisera försäljningsprocessen och möta efterfrågan på Europas största marknad. Den stora andelen privata sjukhus gör Tyskland till en särkilt intressant marknad för EXINI som erbjuder kvalitets‐ och effektivitetshöjande produkter.

Tyskland utgör den enskilt största marknaden i Europa med ca 1 200 nuklearmedicinska avdelningar (motsvarande i Norden är omkring 80 avdelningar). Som jämförelse är Japan med ca 1300 avdelningar världens näst största nuklearmedicinska marknad. På japanska marknaden har EXINI nyligen slutit ett exklusivt avtal med FUJIFILM Pharma Co Ltd. kring EXINI Bone™som ger EXINI ett garanterat värde om 15 MSEK och ett potentiellt maximalt värde om 24 MSEK över en treårsperiod.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, VD
Telefon: 046‐286 54 25
E‐post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB
EXINI Diagnostics AB erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom artificiell intelligens och kan på egen hand tolka röntgenbilder och ge diagnosförslag. På så sätt används systemet som ett beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom några av de mest frekventa folksjukdomarna såsom kranskärlssjukdom, cancer, demens och Parkinsons sjukdom. Bolaget grundades 1999 av professor Lars Edenbrandt och har idag 12 anställda. EXINI är noterat på AktieTorget och har ca 250 aktieägare. Huvudägare är Bo Håkansson.

EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 17, SE-223 70 Lund, Sweden Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com, VAT-no: SE556576199501