Keskon Karisma-kauppakeskukselle puurakenteinen katto ennätysajassa

Metsäliiton Puutuoteteollisuus lehdistötiedote 4.2.2011

Metsäliiton Puutuoteteollisuus toimitti Lahden Karistoon rakennettavaan Karisma-kauppakeskukseen Finnforest Kerto-Ripa kattojärjestelmän. Tehdasvalmisteisilla elementeillä toteutettu katto asennettiin ennätysajassa.

Kauppakeskuksen katosta noin 22 000 neliömetriä on katettu 12 metriä pitkillä ja 2,5 metriä leveillä Finnforest Kerto-Ripa® -kattoelementeillä. Finnforest Kattojärjestelmän etuja ovat rakentamisen nopeus, kestävyys, rakenteiden keveys, paloturvallisuus ja energiatehokkuus. Kantava kattoelementti sisältää vesikatteen, lämmöneristeen ja alapuolen verhouslevyn valmiiksi asennettuina, joten kauppakeskus saatiin nopeasti katettua ja sisäpuoliset työt tehokkaasti käynnistettyä.

”Kattoelementtien asennus seurasi rungon asennusta lohkoittain”, sanoo projektirakentamisen yksikön päällikkö Petri Silvonen Metsäliiton Puutuoteteollisuudesta. ”Kun yksi lohko runkoa oli pystytetty, asensimme sen päälle vesitiiviin katon välittömästi. Parhaimmillaan asensimme 1200 neliömetriä valmista kattoa päivässä”.

Puun käyttö rakentamisessa on ekotehokkaampi ja hiilijalanjäljeltään pienempi tapa rakentaa kuin kilpailevilla rakennusmateriaaleilla, koska puisten rakennusosien valmistukseen, kuljetukseen ja itse rakentamiseen kuluu vähemmän energiaa. Myös hiilidioksidipäästöjä syntyy vähemmän. Puu on kasvaessaan sitonut ilmasta hiilidioksidia, joka varastoituu puurakenteisiin koko niiden käyttöiän ajaksi.

Nelostien varteen sijoittuvan kauppakeskuksen rakentaminen alkoi helmikuussa 2010, ja se valmistuu jouluksi 2011. Kauppakeskuksen rakentamista voi seurata osoitteessa http://www.kauppakeskuskarisma.fi/. Valokuvia työmaalta on Metsäliiton kuvapankissa:

Lisätietoa Finnforest Kerto-Ripa -kattoelementeistä löytyy osoitteesta http://www.finnforest.fi/kattoelementti

Lisätietoja:

Projektirakentamisen yksikön päällikkö Petri Silvonen, Metsäliiton Puutuoteteollisuus, Rakennusteollisuus-asiakassegmentti, puh. 050 511 4775, petri.silvonen@finnforest.com

Johtaja Esa Kosonen, Metsäliiton Puutuoteteollisuus, Rakennusteollisuus-asiakassegmentti, puh. 050 598 9562, esa.kosonen@finnforest.com.