Alliance Oil emitterar treårigt obligationslån i rubel

OJSC “Alliance” Oil Company, ett dotterbolag till Alliance Oil Company Ltd., har avslutat anbudsförfarandet och fastställt villkoren för emissionen av ett obligationslån om 5 miljarder ryska rubel (motsvarande cirka 170 MUSD vid nuvarande växelkurs). Emissionen av företagsobligationer är en av de första i Ryssland i år. Obligationslånet har en löptid på tre år. Genom anbudsförfarandet övertecknades emissionen nästan fyra gånger, och orderboken med över 50 ryska och internationella investerare uppgick till sammanlagt 19,2 miljarder rubel. Den årliga räntan uppgår till 9,25 procent. Alliance Oil Company Ltd. kommer att garantera obligationslånet genom ett bindande publikt erbjudande i samband med emissionen.

Emissionen beräknas slutföras den 8 februari 2011.

Bolaget har givit uppdraget för denna transaktion till Raiffeisen Bank och Bank of Moscow.

För ytterligare information:
Arsen Idrisov, VD, Alliance Oil Company Ltd., tel. +7 (495) 777 18 08
Eric Forss, Styrelseordförande, Alliance Oil Company Ltd., tel +46 8 611 49 90

Besök även: www.allianceoilco.com

Alliance Oil Company Ltd är ett ledande självständigt oljeföretag med en vertikalt integrerad verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Alliance Oil Company har idag bevisade och sannolika oljereserver om 526 miljoner fat, raffineringskapacitet om 70 000 fat per dag och ett nätverk av återförsäljare innefattande bensinstationer och oljeproduktsdepåer. Bolagets depåbevis handlas på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AOIL.

AOIL_2011_02_07_sve.pdf