Tilinpäätöstiedote ajalta 1.1.-31.12.2010

Ixonosin liikevaihto uuteen ennätykseen, tulos kasvoi selvästi

Helsinki, Suomi, 2011-02-10 12:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Ixonos Oyj          Tilinpäätöstiedote          10.2.2011 klo 13:00

Tilinpäätöstiedote ajalta 1.1.–31.12.2010

IXONOSIN LIIKEVAIHTO UUTEEN ENNÄTYKSEEN, TULOS KASVOI SELVÄSTI

Tilikausi lyhyesti:

• Tilikauden liikevaihto oli 84,9 MEUR (2009: 67,1 MEUR), liikevaihdon muutos oli +26,7 prosenttia.
  • Liikevoitto oli 5,3 MEUR (2009: -4,0 MEUR, sisältäen 7,2 MEUR liikearvon alaskirjauksen), 6,3 prosenttia liikevaihdosta.
  • Tilikaudelle kohdistui 0,4 MEUR (2009: 7,2 MEUR) kertaluonteisia kuluja.
  • Nettotulos oli 3,3 MEUR (2009: -6,0 MEUR), 3,8 prosenttia liikevaihdosta.
  • Tulos per osake oli 0,25 euroa (2009: -0,51 euroa).
  • Tulos per osake laimennettu oli 0,25 euroa (2009: -0,51 euroa).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 4,7 MEUR (2009: 3,1 MEUR).

Neljäs vuosineljännes 2010 lyhyesti:

• Neljännen vuosineljänneksen liikevaihto oli 23,2 MEUR (2009: 19,5 MEUR), liikevaihdon muutos oli +18,9 prosenttia.
  • Liikevoitto oli 1,9 MEUR (2009: 1,7 MEUR), 8,1 prosenttia liikevaihdosta.
  • Nettotulos oli 1,2 MEUR (2009: 0,7 MEUR), 5,3 prosenttia liikevaihdosta.
  • Tulos per osake oli 0,08 euroa (2009: 0,06 euroa).
  • Tulos per osake laimennettu oli 0,08 euroa (2009: 0,06 euroa).

Tulevaisuuden näkymät lyhyesti:

•  Koko vuoden 2011 liikevaihdon ennustetaan ylittävän selvästi edellisen vuoden liikevaihdon. Koko vuoden liikevoiton odotetaan ylittävän selvästi viime vuoden liikevoiton.

Toimitusjohtaja Kari Happonen:

Ixonosin liiketoiminta ja kannattavuus kehittyivät suunnitellusti vuonna 2010. Palveluiden kysynnän ja liikevaihdon kasvu jatkui yleistä markkinakasvua voimakkaampana myös vuoden viimeisellä neljänneksellä. Myös liikevoitto kohentui liiketoiminnan kokonaiskasvun myötä. Kotimaan koko vuoden kireänä säilynyt markkinatilanne, investointimme uusille maantieteellisille alueille sekä alkuvuoden kertaluonteiset välimiesoikeuden kulut vaikuttivat edelleen heikentävästi kannattavuuteemme, eikä se ole vielä noussut normaalille tasolle.

Mobile Terminals & Software -liiketoiminta-alue, joka tuottaa mobiilipäätelaitteiden ja -ohjelmistojen tuotekehityspalveluita kasvatti viime vuoden aikana liikevaihtoaan vahvasti ja ylläpiti kohtuullisen hyvää kannattavuutta. Segmentin liiketoiminnan kasvua tukivat Device Creation Centre -tuotekehityskeskuksessa toteutetut älypuhelimien kokonaisvastuulliset suunnitteluprojektit.

Digitaalisen sisällön jakeluun ja verkkoyhteisöjen viestintään liittyviä päätelaiteriippumattomia Internet-palveluita kehittävän Media & Communities -liiketoiminta-alueen liikevaihto jatkoi voimakasta kasvuaan vuonna 2010. Johtuen voimakkaista investoinneista muun muassa kansainvälisen myynti- ja yhteistyökumppanuusverkoston kehittämiseen, yksikön kannattavuus on kuitenkin edelleen alhaisella tasolla.

Business Solutions -liiketoiminta-alue, joka tuottaa sähköisen asioinnin ja liiketoiminnan ratkaisuja kotimaisille telekommunikaatioalan, rahoitusalan sekä julkishallinnon organisaatioille, kärsii edelleen taantuman jälkeisestä vaikeasta kotimaisesta markkinatilanteesta. Yksikön liikevaihto jäi edellisvuotta alhaisemmaksi ja tulos pysyi tappiollisena. Liiketoiminnan supistuminen kuitenkin pysähtyi loppuvuoden aikana ja segmentin liiketoiminnan tehostamisohjelman vaikutukset näkyvät tappion pienenemisenä.

Tutkimuslaitosten markkinakatsausten mukaisesti Suomen ICT-markkinat normalisoituivat vuoden 2010 aikana ja kasvavat lievästi vuonna 2011. Kansainvälisillä mobiililaite- ja -palvelumarkkinoilla kasvun odotetaan olevan selvästi kotimaan markkinakasvua nopeampaa. Odotamme koko konsernin liiketoiminnan volyymin jatkavan kasvuaan ja kannattavuuden kehittyvän edelleen myönteisesti.

Kiitän lämpimästi huippuluokan asiantuntijoista ja osaajista koostuvaa henkilöstöämme sitoutuneesta ja pitkäjänteisestä työstä. Olemme jälleen vahvempia ja joustavampia kohtaamaan kasvavien älypuhelinmarkkinoiden, langattoman tiedonsiirron sekä muuttuvien mobiililaitteiden ja -palveluiden tulevaisuuden haasteet ja mahdollisuudet.

LIIKETOIMINTA

Ixonos on tieto- ja viestintäteknologia-alan palveluyritys, joka tuottaa innovatiivisia mobiiliviestinnän, sosiaalisen median ja digitaalisten palveluiden ratkaisuja. Yhtiö kehittää yhdessä asiakkaittensa kanssa tuotteita ja palveluita, jotka tuottavat elämyksellisiä digitaalisia kokemuksia, ajasta ja paikasta riippumatta. Yhtiön asiakasyritykset hyödyntävät uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja uutta tuottavuutta.

Ixonos pyrkii toimimaan strategisena kumppanina johtaville innovaattoreille tarjoamalla palveluita, jotka ulottuvat konseptisuunnittelusta, konsultoinnista ja projektijohtamisesta ohjelmistotuotantoon ja -ylläpitoon.

Ixonosin strategisena pyrkimyksenä on laajentaa ratkaisujaan ja palvelujaan kattamaan mobiilien Internet-palveluiden koko elinkaari konseptoinnista ylläpitoon. Ixonosin ratkaisut kattavat kaikki käyttökokemuksen osa-alueet päätelaitteista ja käyttöliittymistä mobiileja Internet-palveluita ylläpitäviin taustajärjestelmiin asti. Device Creation Centre, Ixonosin älypuhelimien tuotekehityskeskus, tarjoaa mobiilipäätelaitteiden tuotekehityspalveluja ohjelmistosuunnittelun lisäksi laitteiden mekaniikka- ja elektroniikkasuunnitteluun. Yksikkö mahdollistaa aiempaa kokonaisvaltaisempien seuraavan sukupolven älypuhelimien tuotekehityspalveluiden tarjoamisen sekä nykyisille että uusille kansainvälisille laitevalmistaja- ja operaattoriasiakkaille. Yksikössä suunnitellaan maailman johtavien teknologiatoimittajien uusille tehokkaille piiriperheille sekä Android-, MeeGo- ja Symbian-käyttöjärjestelmille perustuvia älypuhelimia.

Yhtiön asiakaskunta koostuu maailman johtavista matka- ja älypuhelinvalmistajista, verkkotoimittajista ja teleoperaattoreista sekä suomalaisista rahoitus-, teollisuus- ja palvelualojen yrityksistä ja julkishallinnon organisaatioista.

Yhtiön toimipisteet sijaitsevat Suomessa, Isossa-Britanniassa, Kiinassa, Saksassa, Slovakiassa, Tanskassa, Virossa ja Yhdysvalloissa.

SEGMENTIT

Ixonosin liiketoiminta on organisoitu kolmeen segmenttiin: Mobile Terminals & Software, Media & Communities ja Business Solutions. Mobile Terminals & Software -liiketoiminta-alueeseen kuuluvat mobiilipäätelaitteiden ja -ohjelmistojen tuotekehityspalvelut. Media & Communities -liiketoiminta-alueeseen kuuluvat digitaalisen sisällön jakeluun ja verkkoyhteisöjen viestintään liittyvät päätelaiteriippumattomat Internet-palvelut. Business Solutions -liiketoiminta-alueeseen kuuluvat yritysten liiketoimintaohjelmistojen ja -järjestelmien sekä julkishallinnon sähköisen asioinnin kehityspalvelut.

Osana Business Solutions -liiketoiminta-alueen yhtiöittämistä Business Solutions -segmentistä siirrettiin tilikauden aikana asiakasprojekteja Media & Communities -liiketoiminta-alueelle. Siirrettyjen projektien liikevaihtovaikutus oli tilikauden aikana 2,0 MEUR (2009: 2,2 MEUR) ja liikevoittovaikutus 0,4 MEUR (2009: 0,5 MEUR). Muutos on otettu huomioon sekä vuoden 2010 segmenttiluvuissa että niiden vertailutiedoissa.

Mobile Terminals & Software

Mobile Terminals & Software -liiketoiminta-alue tuottaa asiakkailleen mobiilipäätelaitteiden ja -ohjelmistojen tuotekehityspalveluita.

Mobile Terminals & Software -liiketoiminta-alue vahvisti edelleen markkinaosuuttaan ja kasvatti tilikauden liikevaihtoa ja -voittoa edellisvuoteen verrattuna. Liikevaihto kasvoi 38,7 prosenttia 51,8 MEUR:oon (2009: 37,3 MEUR). Liikevoitto kasvoi 37,2 prosenttia 7,8 MEUR:oon (2009: 5,7 MEUR) ollen 15,0 prosenttia liikevaihdosta. Device Creation Centre -tuotekehityskeskuksessa toteutettiin vuonna 2010 ensimmäiset kokonaisien mobiililaitteiden suunnitteluun liittyvät asiakasprojektit.

Mobile Terminals & Software -segmentti hyödynsi aktiivisesti konsernin ulkomaisten toimipisteiden tarjoomaa Tallinnassa, Kosicessa, Pekingissä ja Chengdussa sekä jatkoi voimakasta panostusta kansainvälisen myynnin kehittämiseen.

Media & Communities

Media & Communities -liiketoiminta-alue tuottaa asiakkailleen digitaalisen median, viihteen ja informaation jakeluun sekä verkkoyhteisöjen viestintään liittyviä päätelaiteriippumattomia Internet-palveluita.

Tilikaudella segmentin liikevaihto kasvoi 63,8 prosenttia 20,8 MEUR:oon (2009: 12,7 MEUR). Liikevoitto pieneni 28,1 prosenttia 1,1 MEUR:oon (2009: 1,6 MEUR) ollen 5,4 prosenttia liikevaihdosta.

Media & Communities -segmentin kannattavuutta heikensivät edelleen voimakkaat panostukset kansainvälisen toimintaverkoston luomiseen sekä kumppanuuksien kehittämiseen. Media & Communities -liiketoiminta-alue on hyödyntänyt aktiivisesti konsernin edullisemman kustannustason toimipisteiden tarjoomaa muun muuassa Kosicessa.

Digitaalisen median Internet-jakeluun ja -kauppaan sekä sosiaalisen median Internet-palveluihin kohdistuvien investointien uskotaan maailmanlaajuisesti kasvavan selvästi perinteisiä ICT-investointeja nopeammin. Ixonos tarjoaa asiakasyrityksilleen ainutlaatuisen ja kattavan palvelukokonaisuuden, joka mahdollistaa uusien Internet-palveluiden luomisen ketterästi ja kustannustehokkaasti, palveluiden ja mobiilien päätelaitteiden saumattoman käyttökokemuksen toteuttamisen sekä palveluiden joustavan jatkokehittämisen ja ylläpidon, mukaanlukien liiketoimintakriittiset käyttöpalvelut.

Business Solutions

Business Solutions -liiketoiminta-alue tuottaa yritysten liiketoimintaohjelmistojen ja -järjestelmien sekä julkisen hallinnon sähköisen asioinnin kehityspalveluita.

Business Solutions -segmentin liikevaihto pieneni tilikaudella 9,1 prosenttia 15,5 MEUR:oon (2009: 17,0 MEUR). Liikevoitto oli edelleen tappiollinen, -0,8 MEUR, vaikkakin tappio supistui edellisvuodesta selvästi (2009: -9,2 MEUR). Liikevaihtoa ja -voittoa pienensivät edelleen ICT-palveluiden kotimaisen kysynnän vaimeus tilikauden aikana. Vertailukauden liikevoittoa pienensi 7,2 MEUR liikearvon alaskirjaus. Segmentissä vuonna 2010 toteutetut tehostamistoimet näkyvät tappion pienenemisenä.

Business Solutions -liiketoiminta-alueen ratkaisut keskittyvät liiketoimintaprosessien kiihdyttämiseen, dokumenttien ja tapahtumien hallintaan, sähköisiin liiketoiminta- ja asiointiratkaisuihin sekä projektijohtamisen asiantuntijapalveluihin. Yksikkö hyödyntää konsernin muiden liiketoiminta-alueiden tavoin voimakkaasti avoimen lähdekoodin ratkaisuja sekä valituilla ratkaisualueilla teknologiakumppaneiden tuotealustoja. Yksikön tavoitteena on mm. laajentaa ratkaisujen toimittamista SaaS-liiketoimintamallilla hyödyntämällä konsernin edistyksellisiä liiketoimintakriittisiä käyttöpalveluita sekä parantaa toiminnan tehokkuutta keskittämällä tiettyjen tuotealustojen ylläpito- ja jatkokehittämistyötä konsernin Kosicen toimipisteeseen. Yksikön sähköisen asioinnin ratkaisut ovat saaneet erityisesti julkisen hallinnon asiakkuuksissa hyvän vastaanoton.

LIIKEVAIHTO

Konsernin liikevaihto tilikaudella oli 84,9 MEUR (2009: 67,1 MEUR), mikä on 26,7 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Segmenttien yhteenlasketusta liikevaihdosta ennen sisäisen liikevaihdon eliminointeja kertyi 58,8 prosenttia (2009: 55,6)  Mobile Terminals & Software -liiketoimintasegmentistä, 23,7 prosenttia (2009: 19,0) Media & Communities -liiketoimintasegmentistä ja 17,6 prosenttia (2009: 25,4) Business Solutions -liiketoimintasegmentistä.

Neljännellä vuosineljänneksellä liikevaihto oli 23,2 MEUR (2009: 19,5 MEUR), mikä on 18,9 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Liikevaihto segmenteittäin:

1000 EUR 1–12 2010 1–12 2009
Mobile Terminals & Software 51 754 37 310
Media & Communities 20 825 12 716
Business Solutions 15 475 17 033
Eliminoinnit -3 110  0
Konserni yhteensä 84 944  67 059

TULOS

Konsernin liikevoitto oli 5,3 MEUR (2009: -4,0 MEUR), ja voitto ennen veroja 4,5 MEUR (2009: -5,5 MEUR). Tilikauden voitto oli 3,3 MEUR (2009: -6,0 MEUR). Tulos per osake laimennettu oli 0,25 euroa (2009: -0,51 EUR). Liiketoiminnan rahavirta/osake laimennettu oli 0,36 euroa (2009: 0,26). Liikevoiton paranemiseen vaikuttivat sekä liikevaihdon kasvu että yhtiössä toteutetut tehostamistoimenpiteet. Liikevoiton parantamiseksi, etenkin Business Solutions -liiketoiminta-alueella, toteutettiin vuoden 2010 aikana toimintojen tehostamisohjelma, jonka seurauksena yksikön tappio pieneni vuoden loppua kohden. Konsernin hallinnollisia kustannuksia on kasvattanut erityisesti kansainvälistymisen hallintaan liittyvä kustannusten nousu sekä kertaluonteiset kulut. Kertaluonteisia kuluja olivat Cidercone Life-Cycle Solutions Oy:n ostoon liittyvän välimiesoikeuden kulut 0,4 miljoonaa euroa, jotka kirjattiin kuluksi toiselle vuosineljännekselle.

Neljännellä vuosineljänneksellä liikevoitto oli 1,9 MEUR (2009: 1,7 MEUR) ja voitto ennen veroja 1,7 MEUR (2009: 1,1 MEUR). Neljännen vuosineljänneksen voitto oli 1,2 MEUR (2009: 0,7 MEUR). Neljännen vuosineljänneksen tulos per osake laimennettu oli 0,08 euroa (2009: 0,06 euroa). Neljännellä vuosineljänneksellä liiketoiminnan rahavirta/osake laimennettu oli 0,26 euroa (2009: 0,10).

Liikevoitto segmenteittäin:

1000 EUR 1–12 2010 1–12 2009
Mobile Terminals & Software 7 773 5 667
Media & Communities 1 119 1 555
Business Solutions -838 -9 224
Hallinto -2 722 -1 990
Konserni yhteensä 5 331 -3 993

Business Solutions -segmentin liikevoitossa tilikaudella 2009 on huomioitu yksikköön kohdistunut 7,2 MEUR liikearvon alaskirjaus.

PÄÄOMAN TUOTTO

Konsernin oman pääoman tuotto (ROE) oli 13,7 prosenttia (2009: -27,0) ja sijoitetun pääoman tuotto (ROI) 14,1 prosenttia (2009: -9,4).

TASE JA RAHOITUS

Taseen loppusumma oli 56,7 MEUR (2009: 52,1 MEUR). Oma pääoma oli 28,5 MEUR (2009: 19,2 MEUR). Omavaraisuusaste oli 50,2 prosent­tia (2009: 36,8). Konsernin likvidit varat olivat tilikauden lopussa 1,2 MEUR (2009: 2,3 MEUR).

Yhtiön taseessa tilikauden lopussa oli 8,6 MEUR (2009: 15,3 MEUR) pankkilainoja sisältäen käytössä olevat pankkilimiitit. Pankkilainoihin liittyy rahoituskovenantteja, jotka on sidottu yhtiön omavaraisuusasteeseen ja korollisten pankkilainojen (osittain korollisten nettovelkojen) ja rullaavan 12 kuukauden käyttökatteen suhteeseen.

Yhtiön taserakenteeseen vaikutti merkittävästi toisella vuosineljänneksellä toteutettu osakeanti, jolla kerättiin yhtiön osakkeenomistajilta nettovaikutukseltaan noin 5,6 miljoonaa euroa oman pääoman ehtoista rahoitusta. Tilikauden aikana yhtiön pankkilainojen määrä on pienentynyt 6,7 miljoonaa euroa.

LIIKEARVOT

Konsernin taseessa oli 31.12.2010 liikearvoa 23,6 miljoonaa euroa. Yhtiö alaskirjasi liikearvoa vuoden 2009 kolmannella vuosineljänneksellä Business Solutions -liiketoiminta-alueella 7,2 miljoonaa euroa. Yhtiö toteutti vuoden 2010 lopussa liikearvojen arvonalennustestin kaikissa kassavirtaa touttavissa yksiköissä ja totesi, että yksiköihin ei liity liikearvojen alaskirjaustarvetta.

5.5.2010 julkaistun välimiesoikeudenkäynnin päätöksen mukaan Ixonosin tuli korottaa Cidercone Life-Cycle Solutions Oy:n myyjille maksamaansa 7,8 miljoonan euron lisäkauppahintaa 1,1 miljoonalla eurolla. Lisäkauppahinta 1,1 miljoonaa euroa on kirjattu kokonaisuudessaan liikearvon lisäykseksi. Välimiesoikeudenkäynnistä aiheutui yhtiölle noin 0,4 miljoonan euron kulut, jotka kirjattiin kokonaisuudessaan toisen vuosineljänneksen kuluihin.

RAHAVIRTA

Konsernin liiketoiminnan rahavirta oli tilikaudella 4,7 MEUR (2009: 3,1 MEUR). Liiketoiminnan rahavirtaan vaikutti etenkin vuoden 2010 aikana pidentynyt myyntisaamisten kiertoaika, jonka lyhentämiseksi  yhtiö oli myynyt myyntisaamisia 31.12.2010 yhteensä 2,0 miljoonalla eurolla. Yhtiön myyntisaamisissa ei ole merkittävää määrää riskialttiita saamisia.

HENKILÖSTÖ

Henkilöstön määrä oli vuonna 2010 aikana keskimäärin 1 120 (2009: 985) ja vuoden lopussa 1 138 (2009: 1 063). Henkilöstömäärän kasvu kohdistui pääasiassa ulkomaisiin yhtiöihin. Tilikauden lopussa konsernin henkilöstöstä 722 henkeä (2009: 748) oli työsuhteessa Suomen yhtiöissä ja 416 henkeä (2009: 315) konsernin ulkomaisissa yhtiöissä.

OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

Vaihto ja kurssi

Tilikaudella yhtiön osakkeen ylin kurssi oli 2,99 euroa (2009: 3,50 euroa), alin 1,84 euroa (2009: 1,70 euroa) ja päätöskurssi 31.12.2010 2,53 euroa (2009: 2,72 euroa). Tilikauden keskikurssi oli 2,37 euroa (2009: 2,15 euroa). Osakkeita vaihdettiin tilikauden aikana 2.947.349 kappaletta (2009: 3.842.270 kappaletta), mikä vastaa 19,5 prosenttia (2009: 41,3 prosenttia) osakkeiden lukumäärästä tilikauden lopussa. Osakekannan markkina-arvo tilikauden päätöskurssilla 31.12.2010 oli 38.209.285 euroa (2009: 25.331.602 euroa).

Osakepääoma

Vuoden 2010 alussa yhtiön rekisteröity osakepääoma oli 372.523,56 euroa ja osakkeiden lukumäärä 9.313.089 kappaletta. Tilikauden lopussa Ixonosin rekisteröity osakepääoma oli 585.394,16 euroa ja osakkeiden kokonaismäärä 15.102.484 osaketta.

Kesäkuussa 2010 toteutetun merkintäoikeusannin seurauksena Ixonosin osakkeiden määrä kasvoi 5.321.765 osakkeella 14.634.854 osakkeeseen ja osakepääoma kasvoi 212.870,60 eurolla 585.394,16 euroon. Muutokset astuivat voimaan niiden kaupparekisteriin merkitsemisestä 1.7.2010.

26.10.2010 hallitus hyväksyi Ixonos Management Invest Oy:lle suunnatun osakeannin osakemerkinnän osana konsernin johdolle suunnattua kannustinjärjestelmää, jossa Ixonos Management Invest Oy merkitsi yhteensä 467.630 Ixonos Oyj:n osaketta. Osakkeet tulivat kaupankäynnin kohteeksi yhdessä muiden Ixonos Oyj:n osakkeiden kanssa 20.12.2010. Suunnatun osakeannin jälkeen Ixonos Oyj:n osakkaiden kokonaismäärä on 15.102.484 osaketta.

Optio-ohjelma 2006

2006 AI-optioita on laskettu liikkeelle 140.000 kappaletta, AII-optioita 140.000 kappaletta, BI-optioita 60.000 kappaletta ja BII-optioita 60.000 kappaletta. A-sarjan optioista on palautunut yhtiölle optioehtojen perusteella 15.000 kappaletta AI-optioita ja 25.000 kappaletta AII-optioita. Palautuneista A-sarjan optioista 30.000 on muunnettu optioehtojen mukaisesti B-sarjan optioiksi ja jaettu uudelleen. B-sarjan optioista on palautunut yhtiölle optioehtojen perusteella 5.000 kappaletta BI-optioita ja 10.000 kappaletta BII-optioita. Vielä ulkona olevilla 2006 optiosarjojen optioilla voidaan merkitä yhteensä enintään 366.500 osaketta, mikä on 3,9 prosenttia yhtiön osakemäärästä. Osakkeiden merkintäaika 2006 AI-optioilla alkoi 1.10.2007. Merkintäaika alkoi AII- ja BI-optioilla 1.10.2008 ja BII-optioilla 1.10.2009. AI- ja AII-optioilla merkintähinta 30.6.2010 tilanteessa on 4,13 euroa, BI- ja BII-optioilla 4,92 euroa. Merkintäaika 2006 optioilla päättyy 31.12.2011.

Optio-oikeuksien haltijoiden ja osakkeenomistajien yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi Yhtiön hallitus on 1.6.2010 päättänyt muuttaa optio-oikeuksien merkintäsuhdetta ja merkintähintaa osakeannin johdosta. Merkintäsuhdetta muutettiin siten, että kukin vuoden 2006A ja 2006B optio-oikeus oikeuttaa merkitsemään 1,57 osaketta. Optio-oikeudella merkittävän osakkeen merkintähinta perustuu Yhtiön osakkeen vallitsevaan markkinahintaan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä tammi-maaliskuussa 2006 ja 2007. Optio-oikeudella 2006A merkittävän osakkeen merkintähinta on kuitenkin vähintään 3,0464 euroa ja optio-oikeudella 2006B merkittävän osakkeen merkintähinta on kuitenkin vähintään 3,5491 euroa. Osakemerkinnän yhteydessä optio-oikeuksien haltijan merkitsemä osakkeiden kokonaismäärä pyöristetään alaspäin täysiksi osakkeiksi. Kokonaismerkintähinta lasketaan pyöristettyä osakkeiden määrää käyttäen ja pyöristetään lähimpään täyteen senttiin. Muutoksen jälkeen optioilla voidaan merkitä enintään 575.405 osaketta, joka vastaa 3,8 prosenttia tilikauden lopun osakemäärästä.

Konsernin johdon kannustinjärjestelmä

4.10.2010 tiedotettiin Ixonos Oyj:n hallituksen päättämästä konsernin johdon uudesta kannustinjärjestelmästä. Järjestelmän tarkoituksena on sitouttaa yhtiön johtoa yhtiöön kannustamalla heitä hankkimaan ja omistamaan yhtiön osakkeita ja tätä kautta kasvattamaan yhtiön omistaja-arvoa pitkällä tähtäyksellä. Kannustinjärjestelmään osallistuvat toimitusjohtaja Kari Happonen sekä yhdeksän muuta Ixonosin johdon jäsentä, jotka sijoittivat henkilökohtaisia varojaan yhtiön osakkeisiin kantaen aidon omistajariskin tekemänsä sijoituksen osalta. Järjestelmän kohderyhmää voidaan myöhemmin laajentaa uusilla johdon edustajilla. Osakeomistusta varten johdon edustajat perustivat Ixonos Management Invest Oy -nimisen yhtiön, jonka koko osakekannan he omistavat.

Osakkeenomistajat

Osakkeenomistajien lukumäärä 31.12.2010 oli 2 863 (2009: 3 059). Yksityishenkilöt omistivat 50,8 prosenttia (2009: 56,5 prosenttia) ja yhteisöt 49,2 prosenttia (2009: 43,5 prosenttia) osakkeista. Ulkomaalaisomistuksen osuus koko osakemäärästä oli 8,5 prosenttia (2009: 8,0 prosenttia).

Hallituksen valtuudet

Tilikauden lopussa hallituksella oli käytössään ylimääräiseltä yhtiökokoukselta 1.6.2010 saamastaan valtuutuksesta 3.523.694 osakketta. Valtuutuksen mukaan osakeanti ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antaminen voi tapahtua myös suunnatusti osakkeenomistajan etuoikeudesta poiketen, jos tähän on osakeyhtiölain mukainen yhtiön kannalta painava taloudellinen syy. Valtuutusta voidaan tällöin käyttää yrityskauppojen tai muiden yhtiön liiketoimintaan kuuluvien investointien rahoittamiseksi, henkilöstön sitouttamiseksi sekä konsernin vakavaraisuuden ylläpitämiseksi ja kasvattamiseksi. Valtuutus on voimassa yhtiön seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka.

RISKIENHALLINTA JA LÄHIAJAN EPÄVARMUUSTEKIJÖITÄ

Ixonos Oyj:n riskienhallinnan tavoitteena on varmistaa yhtiön toimintojen häiriötön jatkuvuus ja kehittyminen sekä tukea yhtiön asettamien liiketoiminnallisten tavoitteiden toteutumista ja yhtiön arvon kasvattamista. Riskienhallinnan organisoinnista, prosessista sekä tunnistetuista riskeistä on tarkempia tietoja yhtiön kotisivuilla: www.ixonos.com.

Avainasiakkuuksissa tapahtuvilla muutoksilla voi olla haitallinen vaikutus Ixonosin toimintaan, tuloksentekokykyyn ja taloudelliseen asemaan. Mikäli jokin suurimmista asiakkaista siirtäisi ostonsa Ixonosilta sen kilpailijoille, mahdollisuudet korvaavan asiakasvolyymin löytymiseen lyhyellä ajanjaksolla olisivat rajoitettuja.

Ixonosin yritysostot vuosina 2006–2008, vuonna 2010 tapahtunut nopea kasvu sekä myyntisaamisten pidentynyt kierto ovat lisänneet yhtiön käyttöpääoman tarvetta. Käyttöpääoman tarpeen kasvua hallitaan luomalla riittävät puskurit varojen riittävyyden varmistamiseksi yhdessä rahoittajien kanssa sekä tehostamalla käyttöpääoman kiertoa. Yhtiöllä on lisäksi taseessaan merkittävä määrä liikearvoa, johon kohdistuu alaskirjausriski, mikäli yhtiön tai jonkin sen kassavirtaa tuottavan yksikön tulevaisuuden tuotto-odotukset laskevat joko sisäisten tai ulkoisten tekijöiden johdosta. Liikearvo testataan vuosittain, vuoden viimeisen neljänneksen aikana, ja jos tarvetta ilmenee myös muulloin.

Yhtiön rahoitussopimuksiin liittyy rahoituskovenantteja, joiden rikkoutuminen saattaa aiheuttaa joko yhtiön rahoituskulujen nousun tai vaatimuksen vieraan pääoman ehtoisten lainojen joko osittaiseen tai kokonaiseen nopeaan takaisinmaksuun. Suurimmat riskit kovenanttien rikkoutumiseen liittyvät markkinatilanteesta johtuvasta käyttökatteen heilahtelusta tai mahdollisesta tarpeesta yhtiön käyttöpääoman lisäämiseen vieraan pääoman ehtoisella rahoituksella. Riskiä hallitaan neuvotteluilla rahoittajien kanssa sekä ylläpitämällä valmiutta erilaisiin rahoitusratkaisuihin. Ixonosilla on normaalin toimintansa vaatimat kassavarat käytössään.

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

Gartnerin tutkimusten mukaan  maailmanlaajuisten älypuhelin- sekä älypuhelimissa käytettävien palveluiden markkinoiden odotetaan edelleen kasvavan voimakkaasti vuoden 2011 aikana. Lisäksi langattoman tiedonsiirron käytön odotetaan leviävän edelleen yhä uusille kulutuselektroniikan alueille. Market-Vision mukaan Suomen ICT-markkinat kasvavat vuoden 2011 aikana noin 4 prosenttia, mikä on lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa.

Ixonosin koko vuoden 2011 liikevaihdon ennustetaan ylittävän selvästi edellisen vuoden liikevaihdon. Koko vuoden liikevoiton odotetaan ylittävän selvästi viime vuoden liikevoiton.

Yhtiön tavoitteena on edelleen jatkaa toiminnan tehostamista, palveluiden kehittämistä, palvelutuotannon laajentamista edullisemman kustannustason maissa sekä vahvistaa liiketoiminnan kassavirtaa ja kannattavuutta.

HALLITUKSEN EHDOTUKSET YHTIÖKOKOUKSELLE

Hallituksen ehdotukset yhtiökokoukselle mukaanlukien osinkoehdotus julkaistaan 7.3.2011 yhtiökokouskutsun yhteydessä.

Varsinainen yhtiökokous

Ixonos Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään Helsingissä tiistaina 29.3.2011.

Vuosikertomus 2010

Vuosikertomus 2010 valmistuu viikolla 13. Sähköinen vuosikertomus tilikaudelta 1.1.-31.12.2010 julkaistaan yhtiön kotisivuilla: www.ixonos.com. Painettu vuosikertomus on tilattavissa yhtiön kotisivuilla olevalla lomakkeella.

SEURAAVAT KATSAUKSET

Osavuosikatsaus ajalta 1-3/2011 julkaistaan torstaina 28.4.2011. Muut osavuosikatsaukset julkaistaan, kuten on tiedotettu 22.12.2010, torstaina 4.8.2011 (katsaus jaksolta 1.1.-30.6.2011) ja tiistaina 25.10.2011 (katsaus jaksolta 1.1.-30.9.2011).

IXONOS OYJ

Lisätietoja antaa:

Ixonos Oyj

Toimitusjohtaja Kari Happonen, puh. 0400 700 761, kari.happonen@ixonos.com

Talousjohtaja Timo Leinonen, puh. 0400 793 073, timo.leinonen@ixonos.com

Jakelu:

IXONOS-KONSERNI

TILINPÄÄTÖSLYHENNELMÄ 1.1.–31.12.2010

Laatimisperiaatteet

Tämä tilinpäätöstiedote on laadittu IAS 34, Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti noudattaen vuositilinpäätöksen 31.12.2009 laatimisperiaatteita. Konserni on soveltanut 1.1.2010 alkaen käyttöönotettuja uusia tai uudistettuja standardeja, joista merkittävimmät ovat IFRS 3 (uudistettu) Liiketoimintojen yhdistäminen ja IAS 27 (uudistettu) Konsernitilinpäätös ja erillistilinpäätös.

Tilinpäätöksen laatiminen IFRS-standardien mukaisesti edellyttää Ixonosin johdolta sellaisten arvioiden ja oletusten käyttämistä, jotka vaikuttavat taseen laadintahetken varojen ja velkojen sekä tilikauden tuottojen ja kulujen määriin. Lisäksi joudutaan käyttämään harkintaa tilinpäätöksen laatimisperiaatteiden soveltamisessa. Koska arviot ja olettamukset perustuvat tilinpäätöstiedotteen julkistamishetken näkemyksiin, ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä. Toteumat voivat poiketa tehdyistä arvioista ja oletuksista.

Tuloslaskelman ja taseen luvut ovat konsernilukuja. Konsernin taseeseen on yhdistelty kaikki konserniyhtiöt ja yhtiön johdon omistama Ixonos Management Investment Oy. Alkuperäinen tilinpäätöstiedote on suomenkielinen. Englanninkielinen tilinpäätöstiedote on käännös alkuperäisestä.

Tiedotteen luvut on pyöristetty, joten yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta. Tilinpäätöstiedote on tilintarkastamaton.

KONSERNIN TULOSLASKELMA, 1000 EUR

VELAT YHTEENSÄ 28 235 32 963
OMA PÄÄOMA JA VELAT YHTEENSÄ 56 693 52 140

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA, 1000 EUR

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
  Osakepää
oma
Yli-kurssi-
rahas-to
Osa-keanti Sij. vapaan
opon
rahasto
Omat osak-keet Muunto-ero Kerty-neet voitto-
varat
Yht. Määräysvallattomien omistajien osuus Oma pääoma yht.
Oma pääoma
1.1.2009
370 121 100 14 808 0 -16 9 751 25 135   25 135
Tilikauden tulos             -5 987 -5 987   -5 987
Muut laajan tuloksen erät:
 Muuntoeron muutos           5   5   5
Tapahtumat osakkeenomistajien kanssa:
 Uusmerkintä 2 98 -100         0   0
Osakeperusteinen palkitseminen             25 25   25
Oma pääoma
373 219 0 14 808 0 -11 3 789 19 177   19 177
Oma pääoma 1.1.2010 373 219 0 14 808 0 -11 3 789 19 177   19 177
Tilikauden tulos             3 262 3 262 -4 3 258
Muut laajan tuloksen erät:
 Muuntoeron muutos           40   40   40

käyttö
omaisuus
hyödykkeet
Myytävissä olevat sijoitukset Yht.
1.1.2009

Yhteensä 4 893 5 900
Käypä arvo -54 -172

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAPERIAATTEET