YIT PARANTAMAAN VARMAN KIINTEISTÖJEN ENERGIATEHOKKUUTTA

Helsinki, 2011-02-14 13:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- YIT OYJ                       LEHDISTÖTIEDOTE         14.2.2011 klo 14.00

YIT PARANTAMAAN VARMAN KIINTEISTÖJEN ENERGIATEHOKKUUTTA

YIT ja Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma ovat allekirjoittaneet sopimuksen Varman omistamien toimitilakiinteistöjen energianhallinnasta. Sopimuksen piirissä on 71 liike- ja toimitilakiinteistöä, joiden yhteispinta-ala on noin 752 000 km2. Varman omistamat asunnot eivät kuulu sopimukseen.

YIT:n vastaa myös Varman toimitilakiinteistöjen teknisestä manageerauksesta, ylläpidosta ja huollosta. Näitä koskeva kumppanuussopimus tehtiin yhtiöiden välillä viime vuonna.

Energianhallintasopimuksen tavoitteena on tunnistaa ja toteuttaa Varman kiinteistöjen lämmön, sähkön, kaukokylmän ja veden kulutukseen vaikuttavia säästötoimenpiteitä. Kiinteistöjen teknisten järjestelmien aktiivisella ohjauksella varmistetaan, että tiloissa on tarpeen mukaiset olosuhteet ja energian käyttö on mahdollisimman tehokasta.

- YIT:n kanssa allekirjoittamamme energianhallintasopimus täydentää loistavasti kansallista Energiatehokkuussopimusjärjestelmään liittyvää Toimitilojen toimenpideohjelmaa, johon Varma liittyi ensimmäisten joukossa 2.2.2011. Yhteistyö YIT:n kanssa teknisen manageerauksen, huollon ja nyt energiansäästön osa-alueella antaa mahdollisuuden pitkäjänteiseen ja kattavaan työhön. Yhteistyössä tulemme saavuttamaan hyviä tuloksia kiinteistöjemme energiatehokkuuteen, toteaa aluepäällikkö Aarne Markkula Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varmasta.

- Kokonaispalvelumallimme sisältää kiinteistöjen teknisten palveluiden ja toimitilapalveluiden johtamisen sekä taloteknisen huollon. Tämä kokonaisvastuu luo hyvät edellytykset toteuttaa energiatehokkuutta parantavia toimenpiteitä ottamalla samalla huomioon vuokralaisten tyytyväisyyden ja kiinteistöjen pitkän aikavälin korjaussuunnitelmat. Määrittelemme yhteistyössä Varman kanssa toimenpideohjelman mukaiset energiankulutuksen lähtö- ja tavoitearvot sopimuksessa mukana oleville kiinteistöille, yksikönjohtaja Juha Antti Juutinen YIT Kiinteistötekniikasta kertoo.

Lisätietoja:
Juha Antti Juutinen, yksikönjohtaja, YIT Kiinteistötekniikka Oy, puh. 040 828 4072, juha.juutinen@yit.fi
Aarne Markkula, aluepäällikkö, Työeläkeyhtiö Varma, puh. 010 244 6927, aarne.markkula@varma.fi

YIT OYJ

Virva Salmivaara

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on lähes 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. YIT Kiinteistötekniset palvelut tuottaa Suomessa alansa markkinajohtajana kaikki taloteknisten järjestelmien asennuksiin, ylläpitoon ja korjauksiin sekä kiinteistöjen käyttöön ja energiatehokkuuteen liittyvät elinkaaripalvelut.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on Suomen suurin työeläkeyhtiö ja sijoittaja. Yhtiö vastaa lähes 855 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2010 Varman maksutulo oli noin 3,7 miljardia euroa, ja se maksoi eläkkeitä 4,0 miljardia euroa. Yhtiön sijoitusten arvo oli vuoden 2010 lopussa 33,2 miljardia euroa.