INVISIO Communications bokslutskommuniké 2010

Stockholm, 18 februari 2011

INVISIO Communications publicerade idag sin bokslutskommuniké för 2010. Huvudpunkterna följer nedan, och hela bokslutskommunikén finns att ladda ner i pdf längst ner i mailet.

– 2010 avslutades positivt med en bra orderingång för professionella produkter. Vi såg en ökad geografisk spridning på våra ordrar och en spridning på kundsegment. Sett till helåret var försäljningen bättre än förra året, med en försäljningsökning om 14,2 procent. Om siffrorna rensas från valutakurseffekter blir försäljningsökningen ännu starkare, 27 procent, säger Lars Højgård Hansen, vd för INVISIO Communications.

I korthet

Oktober – december

• Totala intäkter uppgick till 9,3 Mkr (12,1)
  • Omsättningen uppgick till 9,3 Mkr (12,1)
  • Övriga intäkter uppgick till 0,0 Mkr (0,0)
  • Bruttovinsten uppgick till 5,7 Mkr (6,0)
  • Bruttomarginalen uppgick till 61,3 procent (49,8)
  • Rörelseresultatet uppgick till -6,9 Mkr (-8,0)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -7,1 Mkr (-9,7)
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,30 Kr (-0,45)
  • Orderboken för affärsområde Professionella produkter vid kvartalets utgång uppgick till 6,4 Mkr (4,4)

Januari – december

• Totala intäkter uppgick till 32,8 Mkr (28,6) och inklusive VoIP-patentförsäljningen 2009 till 32,8 Mkr (61,1)
  • Omsättningen uppgick till 32,8 Mkr (28,6)
  • Omsättningen för affärsområde Professionella produkter, rensat från valutakurseffekter, ökade med 27 procent jämfört med motsvarande period 2009
  • Övriga intäkter uppgick till 0,0 Mkr (32,5)
  • Bruttovinsten uppgick till 17,8 Mkr (10,2) och inklusive VoIP-patentförsäljningen 2009 till 17,8 Mkr (42,7)
  • Bruttomarginalen uppgick till 54,4 procent (35,8) och inklusive VoIP-patentförsäljningen 2009 till 54,4 procent (69,9)
  • Rörelseresultatet uppgick till -37,9 Mkr (-45,9) och inklusive VoIP-patentförsäljningen 2009 till -37,9 Mkr (-13,4)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -39,8 Mkr (-49,8) och inklusive VoIP-patentförsäljningen 2009 till -39,8 Mkr (-17,3)
  • Resultatet per aktie uppgick till -1,75 Kr (-2,36) och inklusive VoIP-patentförsäljningen 2009 till -1,75 Kr (-0,82)

Väsentliga händelser oktober – december

• INVISIO mottog en beställning från den amerikanska armén genom en partner. Ordern gällde INVISIOs kommunikationssystem med kontrollenheten INVISIO X50 och headsetet INVISIO X5. Det totala ordervärdet var cirka 2 Mkr och produkterna levererades under fjärde kvartalet 2010.
  • INVISIO mottog en beställning från ett europeiskt militärförband. Ordern gällde INVISIOs kommunikationssystem med kontrollenheten INVISIO X50 och headsetet INVISIO X5. Det totala ordervärdet var cirka 1,4 Mkr och produkterna levererades under fjärde kvartalet 2010.
  • INVISIO mottog en beställning från ett militärförband i Asien- och Stillahavsregionen. Ordern gällde headsetet INVISIO M3. Det totala ordervärdet var cirka 1,2 Mkr och produkterna levererades under fjärde kvartalet 2010.
  • INVISIO mottog en beställning från Köpenhamns Brandförsvar. Ordern gällde det värmebeständiga headsetet INVISIO M4 Fire med PTT (Push to Talk) till ett ordervärde av cirka 1,7 Mkr. Produkterna kommer att levereras under första kvartalet 2011.
  • INVISIOs teknik är integrerad i ytterligare ett Bluetooth-headset för konsumentmarknaden, Motorola Finiti. Headsetet har den patenterade tekniken INVISIO Bone Conduction, som möjliggör klar och störningsfri kommunikation i krävande och extrema miljöer.
  • Efter styrelsens beslut den 1 november 2010 och bolagsstämmans godkännande den 19 november 2010 genomfördes en nyemission med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare. Emissionen fulltecknades och tillförde Bolaget netto 20,5 Mkr efter emissionskostnader.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• INVISIO har mottagit ytterligare en beställning från ett danskt brandförsvar. Ordern gäller det värmebeständiga headsetet INVISIO M3 Fire och produkterna kommer att levereras under första kvartalet 2011. Ordervärdet är inte officiellt.
  • INVISIO har mottagit ytterligare en beställning från TETRA-projektet i Portugal. Kompletteringen gäller även denna gång headsetet INVISIO M3, som skall användas inom så kallade blåljusnät i Portugals pågående TETRA-projekt, och produkterna kommer att levereras under andra kvartalet 2011. Ordervärdet är inte officiellt men är under 1 Mkr.
  • INVISIO har kommit överens med Alecta pensionsförsäkring, ömsesidigt, om ett efterställt lån om 20 Mkr. Lånet är tvåårigt och ska betalas tillbaka till Alecta i februari 2013. Alecta har emellertid möjlighet att säga upp lånet till förtida betalning om INVISIO skulle genomföra en företrädesemission av aktier. Lånet löper med 10 procents ränta under det första året och med 15 procents ränta under det andra året. Lånet kommer bl a ersätta ett tidigare lån om 12 Mkr från Danske Bank som ska betalas tillbaka den 28 februari 2011. Alecta kontrollerar mer än 10 procent av aktier och röster i INVISIO, varför lånet är att betrakta som en närståendetransaktion.

För ytterligare information, kontakta:

Lars Højgård Hansen, vd INVISIO Communications
Mobile: + 45 7240 5555
E-mail: lhh@invisiocommunications.com

Om INVISIO Communications AB
INVISIO Communications AB är ett publikt företag som är noterat på First North Premier Segment (IVSO), en alternativ aktiemarknad på Nasdaq OMX Stockholm. INVISIO Communications har patent på ”Bone Conduction”-tekniken, som stödjer bästa möjliga ljudkvalité i extrema ljudmiljöer, samt Soft Spring för optimal komfort i örat. Båda patenten finns i företagets INVISIO®-headsets för konsument och professionella användare. Produkterna används av militär, specialstyrkor, polis, brandmän och säkerhetsföretag runtom i världen och de produkter som tillverkas av Motorola till följd av licensavtal.  Mer information finns på företagets hemsida www.invisiocommunications.com. Mangold Fondkommission AB (tel. + 46-8-503 015 50) är certifierad rådgivare för INVISIO Communications AB på First North Premier Segment.

INVISIO Communications AB publ  Bokslutskommunike 2010.pdf