Sparekassen Lolland A/S' årsrapport 2010

Pressemeddelelse – 2010.

Med fusionen med Finansbanken A/S og erhvervelsen af Eik Bank Danmark 2010 A/S forventer SPAR LOLLAND fremadrettet en øget indtjening

I lighed med de foregående år blev 2010 et år, som var præget af store udfordringer i den finansielle sektor. For SPAR LOLLANDs vedkommende betød dette et underskud efter skat på samlet 91,2 mio. kr.

Om årets resultat siger SPAR LOLLANDs administrerende direktør Lynge Thang Jørgensen: ”Det er naturligvis ikke behageligt at offentliggøre et negativt resultat. Men året 2010 har på mange områder været udfordrende for os. Først og fremmest må vi erkende, at flere af vores større kunder med tilknytning til ejendomsbranchen fortsat har store udfordringer til trods for, at udsigterne på ejendomsmarkedet ser lysere ud, end tilfældet var i 2009. Herudover har fusionen med Finansbanken givet en række engangsomkostninger, som alle er udgiftsført i 2010. De forventede økonomiske synergier vil først være synlige i 2011 og fremover”.

Ultimo året 2010 offentliggjorde SPAR LOLLAND, at der var indgået aftale om overtagelse af den sunde del af Eik Bank Danmark 2010 A/S. Samlet vil det betyde en forøgelse af indlån med cirka 5 mia. kr., udlån med 2,5 mia. kr. og kunders depotværdier med 4,7 mia. kr. baseret på godt 80.000 kunder og serviceret af samlet 89 medarbejdere.

Om overtagelsen siger Lynge Thang Jørgensen: ”Set i lyset af, at den finansielle sektor fremadrettet står over for en række store udfordringer, vil vi med erhvervelsen af Eik Bank Danmark 2010 A/S bringe os i en position, hvor vi vurderer, at vi vil være styrket i relation til at tackle de kommende års udfordringer. Det gælder ikke mindst med et fremadrettet indlånsoverskud, som sikrer markant mindre afhængighed af anden ekstern funding af forskellen mellem ud- og indlån”.

Årets nedskrivninger udgør samlet godt 200 mio. kr. mod 345 mio. kr. i 2009. Beløbet findes naturligt utilfredsstillende – men kan for en stor dels vedkommende henføres til engagementer, som er kendetegnet ved, at flere pengeinstitutter – herunder pengeinstitutter, som er omfattet af Finansiel Stabilitet - har været involveret i de samme kundeforhold.

Om det store beløb udtrykker Lynge Thang Jørgensen: ”Af de samlede nedskrivninger vedrører cirka 22 mio. kr. Det private Beredskab – altså tab som følge af andre bankers kollaps - og godt 11 mio. kr. kan henføres til det forventede tab, som Indskyderfonden må imødese som følge af Amagerbankens overgang til Finansiel Stabilitet. Nedskrivninger på kundeengagementer i vores primære markedsområde er på et beskedent niveau, hvilket også forventes at være tilfældet i 2011”.

SPAR LOLLANDs samlede betaling til Bankpakkerne har i 2010 – udover de nævnte nedskrivninger på 33 mio. kr.  -udgjort 42,7 mio. kr.

Ses der bort fra omkostninger til fusionen med Finansbanken A/S og den forestående erhvervelse af Eik Bank Danmark A/S – samt omkostninger til renovering af filialer - har der i 2010 i forhold til 2009 været tale om et omkostningsfald på 2,3%.

Til trods for årets underskud har SPAR LOLLAND fortsat et solidt kapitalgrundlag. Således er solvensprocenten ved udgangen af 2010 opgjort til 14,0 – hvilket skal holdes op mod såvel minimumskravet på 8% som det af SPAR LOLLAND opgjorte solvensbehov på 9,2%. Sidstnævnte betyder en kapitalmæssig overdækning på samlet 440 mio. kr.

Som led i forberedelsen af købet af Eik Bank Danmark 2010 A/S har SPAR LOLLAND optaget et ansvarligt lån på 100 mio. kr., der forventes effektueret den 27. februar 2011. Købet af Eik Bank Danmark 2010 A/S forventes under forudsætning af opfyldelse af vilkårene i købsaftalen gennemført den 28. februar 2011. SPAR LOLLAND påregner i 1. halvår 2011 at gennemføre en aktieemission og dermed styrke kapitalgrundlaget for SPAR LOLLAND’s udnyttelse af de forretningsmæssige muligheder, der følger med erhvervelsen af Eik Bank Danmark 2010 A/S.

Om fremtiden siger Lynge Thang Jørgensen afslutningsvis: ”Det er da ikke blevet nemmere at drive pengeinstitut. Det gælder fra yngste elev til mig selv. Når det er sagt, så har vi i SPAR LOLLAND i 2010 formået at foretage nogle strategiske tiltag – blandt andet opkøbet af Eik Bank Danmark 2010 A/S – som jeg er overbevist om fremadrettet vil komme kunder og aktionærer til gode. Dernæst har vi opnået en størrelse, som også giver os mulighed for at tackle de til stadighed øgede krav til den finansielle sektor”.

aarsrapport2010.pdf