Schaumann Properties A/S' fondsbørsmeddelelse nr. 2 / 2011

Obligationer afhændet med betydeligt tab

Hellerup, Danmark, 2011-02-25 13:26 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

En panthaver har overtaget nominelt 180 mio. kr. af Schaumann Properties-koncernens nominelt 201 mio. kr. obligationer udstedt af det associerede selskab Schaumann Retail Finland 1 A/S.

Afhændelsen er sket for en pris på 36 mio. kr. svarende til kurs 20, hvilket medfører realisering af et tab på 144 mio. kr. på den afhændede obligationspost. Restbeholdningen nedskrives ligeledes til kurs 20 eller med 16,5 mio. kr., hvorved Schaumann Properties-koncernen har tabt i alt 160 mio. kr. på obligationsbeholdningen.

Panthaverens overtagelse af de nominelt 180 mio. kr. obligationer følger efter at renten på obligationerne, der forfaldt ultimo 2010, som tidligere meddelt ikke er blevet betalt af udstederen.

Tabet på obligationerne vil blive indregnet som en nedskrivning af obligationsbeholdningen i årsregnskabet for 2010 for Schaumann Properties-koncernen.

Denne nedskrivning alene vil betyde, at der for 4. kvartal 2010 må påregnes et betydeligt underskud helt uden at inddrage nedskrivninger af projektbeholdninger og negative værdireguleringer af investeringsejendomme, som også i væsentligt grad må påregnes at påvirke resultatet.

Det skal derfor understreges, at såvel koncernegenkapitalen som moderselskabets egenkapital pr. 31.12. 2010 vil være negative med betydelige beløb.

For så vidt angår de igangværende forhandlinger med koncernens finansielle kreditorer om en restrukturering, er der indgået aftaler med hovedparten af de berørte pengeinstitutter, herunder de største kreditorbanker, og der er afsluttende realitetsforhandlinger med de resterende relevante pengeinstitutter, der forventes afsluttet med et positivt resultat.

Herefter udestår alene en afklaring med Finansiel Stabilitet.

Gennemførelse af restruktureringen vil kunne medføre, at Schaumann Properties A/S sammen med 2 datterselskaber bliver fri af hæftelser for finansiel gæld, og dermed vil grundlaget for en kapitaltilførsel til Schaumann Properties A/S kunne være på plads.

Koncernens likviditet er fortsat meget stram.

Tilførsel af ny kapital er nødvendig for koncernens overlevelse, og dermed er et positivt udfald af de nævnte forhandlinger afgørende for koncernens fortsatte eksistens.

I lyset af ovenstående er det tidligere udmeldte forslag om at nedskrive aktiekapitalen fortsat aktuelt. Nedskrivningen kan dog tænkes at skulle være større end de tidligere nævnte 95%.

Senest til selskabets ordinære generalforsamling vil en nedsættelse og efterfølgende forhøjelse af aktiekapitalen blive foreslået generalforsamlingen.

For yderligere information kan direktør Jens Schaumann kontaktes på tlf. 70 21 01 13.

FBM nr 2 af 25.02. 2011.pdf