YIT:LLE NOIN 23 MILJOONAN EURON LISÄURAKAT LÄNSIMETROSTA

Helsinki, 2011-03-10 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- YIT OYJ                        LEHDISTÖTIEDOTE                   10.3.2011 klo 9.00

YIT:LLE NOIN 23 MILJOONAN EURON LISÄURAKAT LÄNSIMETROSTA

YIT Rakennus Oy ja Länsimetro Oy ovat sopineet kahdesta Länsimetron tunneliurakasta, joiden arvo on yhteensä noin 23 miljoonaa euroa. YIT louhii Lauttasaaren salmen metrotunnelit sekä Keilaniemen aseman ja metrotunnelit. YIT toteuttaa parhaillaan myös Länsimetron kolmea muuta urakkaa: Otaniemen ja Matinkylän ajotunnelien louhintaa sekä Tapiolan itäisen ajotunnelin maanrakennusurakkaa. YIT:n urakoiden kokonaisarvo on yhteensä yli 32 miljoona euroa.

Vaativaa louhintaa meren alla ja herkkien laitteiden lähellä

Lauttasaaren ja Keilaniemen louhintaurakat ovat molemmat toteutukseltaan vaativia urakoita.

Lauttasaaressa louhitaan merenalaista tunnelia salmen alla yhteensä noin 700 metriä. Syvimmillään salmen kohdalla louhinnoissa mennään 57 metriä merenpinnan alapuolelle. Touko-kesäkuussa 2011 käynnistyvän merenalaisen louhinnan aikataulutukseen on varattu tavallista enemmän aikaa turvallisuuden varmistamiseksi.

Keilaniemen aseman ja metrotunnelin louhinnasta haasteellisen tekevät tunnelityön lähialueen kiinteistöt sekä herkät laitteet ja toiminnot, joiden suojauksesta huolehditaan tärinävaimennuksilla. Maalis-huhtikuussa 2011 käynnistyvä Keilaniemen urakka käsittää kahden noin 1,3 kilometrin pituisen rinnakkaisen metrotunnelin sekä Keilaniemen aseman louhinnan.

Lauttasaaren salmen metrotunnelien urakan on määrä valmistua huhtikuussa 2012 ja Keilaniemen aseman ja metrotunnelien urakan lokakuussa 2012.

YIT:n muut urakat etenevät louhintavaiheessa

YIT:n kolme muuta Länsimetroon liittyvää urakkaa käynnistyivät vuoden 2010 puolella.

Otaniemen ajotunnelin louhintaurakka on edennyt kesän avolouhintavaiheesta tunnelilouhintaan sekä lujitus- ja tiivistystöihin. Myös Otaniemessä on vaadittu erityistoimia ympäristön kiinteistöjen ja laitteiden suojaamiseksi louhinnan tärinävaikutuksilta. Marraskuussa käynnistyneen Matinkylän ajotunnelin louhintaurakka on myös louhinta sekä lujitus- ja tiivistystyövaiheessa. Tapiolan itäisen ajotunnelin maanrakennusurakka sijaitsee keskeisellä Tapionaukiolla, liikerakennusten, hotellin ja kirkon välittömässä läheisyydessä. Työmaan jokaista räjäytystä seurataan tärinämittareilla ja varmistetaan, ettei räjäytyksistä koidu haittaa ympäristölle. Tapiolan itäisen ajotunnelin käynnissä olevat lujitus-, injektointi- ja louhintatyöt tulevat ulottumaan pohjavesirajan alapuolelle.

YIT:n Otaniemen ja Matinkylän louhintaurakat valmistuvat keväällä 2011 ja Tapiolan itäisen ajotunnelin maanrakennusurakka vuoden 2012 alussa.

Lisätietoja:
Ari Bergström, yksikön johtaja, Kalliorakennus, YIT Suomen rakentamispalvelut, puh. 040 830 7336, ari.bergstrom@yit.fi

YIT OYJ

Virva Salmivaara
Viestintäjohtaja

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli noin 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on lähes 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi