Kauppakeskus Selloon avattiin neljä uutta sähköautojen latauspistettä

Fortum Oyj
17.3.2011

Fortum ja kauppakeskus Sello avasivat neljä uutta sähköautojen latauspistettä. Kauppakeskus Sello on pyrkinyt kaikessa toiminnassaan ekologisuuteen aivan kiinteistön avaamisesta alkaen. Nyt Sello on investoinut neljään sähköautojen latauspisteeseen, jotka sijaitsevat kauppakeskuksen parkkihallissa ja on tarkoitettu hybridi- ja sähköautojen lataamiseen.
Latauspisteet avasi tänään torstaina Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä. Mäkelä saapui Selloon Th!nk City -sähköautollaan, joka toimii myös hänen virka-autonaan.

"Sähköautolla ajaminen herätti heti ensi kilometreillä sisäisen diplomi-insinöörini. Erityisesti parkkihalliin kaartaessa havahtuu ajokin ekologisuuteen; ei savuja ja kaasuja eikä melua. Olen ylpeä sähköautostani ja myös siitä, että olemme edelläkävijöiden joukossa myös kattavassa latausinfrassa. Ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän Espoon rakentaminen on yhteinen asiamme", Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä sanoi avajaistilaisuudessa.

"Latauspisteen käyttäminen on yksinkertaista: se avataan ja lukitaan matkapuhelimen avulla, ja lataaminen maksaa vain tekstiviestien lähettämisen verran. Espoossa sähköautoa voi ladata myös Kaupinkallion paikoitushallissa, jossa Fortumilla on neljä latauspistettä. Näemme, että sähköautoiluun siirtyminen on aivan nurkan takana", Fortumin tutkimus- ja kehityspäällikkö Juha Matikainen sanoi.

Latausinrastruktuurin kehittämisen lisäksi Fortum tuo markkinoille uuden Charge & Drive -konseptin, joka tarjoaa sähköautojen latauspalveluita yrityksille. Fortum Charge & Drive on avaimet käteen -ratkaisu, jossa Fortum huolehtii asiakkaansa latauspisteen asentamisesta, sähköstä, ylläpidosta ja häiriöpalvelusta. Lukittavia latauspisteitä voidaan asentaa sekä sisä- että ulkotiloihin, ja ne kommunikoivat GPRS:n avulla.

Fortumin uusien sähköautoihin liittyvien palvelujen ja ratkaisujen tavoitteena on tehdä ympäristömyönteiseen autoiluun siirtyminen mahdollisimman helpoksi. Yhtiö valmistautuu sähköautojen laajamittaiseen käyttöönottoon suunnittelemalla ja toteuttamalla latausverkostoa, maksamista ja testaamalla eri automerkkejä. Fortum tekee tiivistä sähköautoyhteistyötä Espoon, Kurikan ja Tukholman kaupunkien kanssa ja on mukana sähköautojen lataamiseen liittyvässä standardoimistyössä.

Fortumilla on Suomessa 53 ja Ruotsissa 50 julkista latauspistettä. Tarkemmat tiedot latauspisteistä löytyy osoitteesta: www.fortum.fi/latauspisteet. Latauspisteet löytyvät myös mobiilisti iPhonesta, johon voi ladata maksuttoman sovelluksen App Storesta. Sovellus löytyy nimellä e-tankkaus.

Fortum
Viestintä

Lisätietoja: Juha Matikainen, tutkimus- ja kehityspäällikkö, Fortum, puh. 050 455 7219
Haastattelu- ja kuvapyynnöt: Elina Kokko, viestintäpäällikkö, Fortum, puh. 040 733 9493

Fortum
Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle ja Itämeren alueelle. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös kilpaillut energiamarkkinat nopeasti kasvavissa Euroopan ja Aasian talouksissa. Vuonna 2010 Fortumin liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 500 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoja: www.fortum.fi