PÄIVITYS TULEVAISUUDENNÄKYMIIN: Q1/2011 GYPSII-LIIKEVAIHDON ODOTETAAN JÄÄVÄN TODENNÄKÖISESTI ALLE Q4/2010 TASON, TULEVA KEHITYS RIIPPUVAINEN LIIKETOIMINNAN MENESTYMISESTÄ KIINASSA JA RAHOITUSNEUVOTTELUJEN TULOKSESTA

GEOSENTRIC OYJ        PÖRSSITIEDOTE 18.3.2011 KLO 17.15

Yhtiö tiedotti 18.11.2010 julkistetussa Q3/2010 osavuosikatsauksessaan, että GyPSii-liiketoiminnasta saatavaa liikevaihtoa on alkanut syntyä kasvavalla tahdilla, ja että yhtiö odottaa näkevänsä positiivisen kehityksen GyPSiin tuottamassa liikevaihdossa Q4/2010 ja vuoden 2011 aikana. Yhtiö peruuttaa nyt edellä todetun aiemman ohjeistuksensa, koska tällä hetkellä näyttää todennäköiseltä, että GyPSii:stä saatava liikevaihto vuoden 2011 ensimmäisellä neljänneksellä jää alle vuoden 2010 viimeisen neljänneksen tason.

Yhtiö ei ole aiemmin julkistanut GyPSii:stä saatavaa liikevaihtoa eriteltynä yhtiön muusta liiketoiminnasta, koska yhtiön näkemyksen mukaan sittemmin myyty TWIG-liiketoiminta ja jäljelle jäänyt GyPSii-liiketoiminta kuuluivat samaan liiketoiminta-alueeseen. TWIG-liiketoiminnasta luopumisen myötä kaikki liikevaihto kertyy kuitenkin vuoden 2011 ensimmäisestä neljänneksestä lukien GyPSii-liiketoiminnasta. Tästä syystä, antaakseen markkinoille paremmat mahdollisuudet arvioida yhtiön nykyistä liiketoimintaa, yhtiö on päättänyt julkistaa sen muusta liikevaihdosta erotetut GyPSii-liiketoiminnan liikevaihtoluvut ajanjaksoilta Q3/2010 ja Q4/2010 vertailutiedoksi markkinoille jo ennen Q1/2011 osavuosikatsauksen julkistamista. GyPSii-liikevaihto jaksolla Q3/2010 oli noin 12t€ ja jaksolla Q4/2010 noin 39t€, osoittaen kasvavaa kehitystä. Tämä kehitys on kuitenkin nyt väliaikaisesti pysähtynyt alla esitettävistä syistä johtuen.

Kuten yhtiö on aiemmin tiedottanut markkinoille, se on solminut Kiinassa yhteistyösopimuksen merkittävän mediayhtiön, Sinan, kanssa, johtaen Sinan uuden Weilingdi-tuotteen tuomiseen markkinoille maaliskuussa 2011. Tukeakseen tämän uuden tuotteen menestyksestä ja aikataulunmukaista tuomista Kiinan markkinoille, yhtiö on keskittänyt kaikki saatavilla olevat resurssinsa tähän yhteistyöhankkeeseen. Seurauksena tästä on ollut yhtiön omista GyPSii-tuotteista Kiinassa saatavan liikevaihdon lasku lyhyellä aikavälillä. Viimeisimmän ennusteen mukaan näyttää todennäköiseltä, että jaksolta Q1/2011 kertyvä GyPSii-liikevaihto jää siksi selvästi alhaisemmaksi kuin GyPSii-liikevaihto jaksolla Q4/2010.

Edellä esitettyihin syihin perustuen yhtiö peruuttaa aiemmin esittämänsä ennusteen liikevaihdon kehittymisestä tulevaisuudessa. Nykyisessä tilanteessa yhtiö ei kykene arvioimaan GyPSii-liiketoiminnasta saatavan liikevaihdon kehittymistä tulevaisuudessa. Aiemmin tiedotetun mukaisesti yhteistyö Sinan kanssa voi johtaa yhteisyrityksen perustamiseen Kiinassa hoitamaan paikallista liiketoimintaa, mikä toisaalta kiihdyttäisi GyPSii-liiketoiminnasta saatavan liikevaihdon muodostumista, mutta toisaalta samalla voisi viivästyttää tai pienentää liikevaihtoa, jonka yhtiö voi kirjata tuloksi.

Kuten yhtiö on vahvistanut markkinoille 14.3.2011, sillä ei ole riittävää käyttöpääomaa toimintansa rahoittamiseksi Q1/2011 jälkeen ja se käy tiiviitä neuvotteluita johtavan sijoittajansa kanssa pitkän aikavälin rahoitusratkaisun löytämiseksi. Myös näiden neuvottelujen lopputuloksella voi olla merkittävä vaikutus yhtiön kykyyn tulouttaa GyPSii-liikevaihtoa, mikäli yhtiö menettäisi enemmistön GeoSolutions Holdings N.V:n omistuksesta, joka puolestaan hallinnoi kaikkia GyPSii-liiketoimintaan liittyviä varoja.

Yhtiö pitää markkinat ajan tasalla merkittävistä muutoksista tilanteessa.

GeoSentric Oyj

Lisätietoja: investors@gypsii.com