Stora Enso suunnittelee sulkevansa pysyvästi Kopparforsin sahan ja pellettitehtaan parantaakseen Puutuotteiden Ruotsin toimintojen kannattavuutta

Helsinki, Suomi, 2011-03-22 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 22.3.2011 klo 9.00

Stora Enso suunnittelee sulkevansa pysyvästi Kopparforsin sahan Ruotsissa vuoden 2011 loppuun mennessä. Sahan toiminta on ollut jo usean vuoden ajan tappiollista eikä toteuttamiskelpoista vaihtoehtoa tulosparannuksen aikaan saamiseksi ole nähtävissä. Suunnitelma sisältää myös pellettitehtaan sulkemisen.

”Olemme keskittäneet useamman vuoden ajan voimavaramme Kopparforsin sahan tappioiden kääntämiseksi voitolliseksi pystymättä kuitenkaan saavuttamaan tarvittavia parannuksia tehokkuudessa ja kannattavuudessa. Markkinoiden hidas elpyminen yhdessä heikon tehokkuuden, korkeiden raaka-ainekustannusten, epäsuotuisten valuuttakurssien ja kustannusten joustamattomuuden kanssa on pitänyt Kopparforsin tappiollisena. Näemme kaikkein optimistisimman ennusteemmekin mukaan ainoastaan marginaalisen parannuksen olevan mahdollista”, sanoo Hannu Kasurinen, Stora Enson Puutuotteet-liiketoiminta-alueen johtaja.

”Asia on luonnollisesti vaikea Kopparforsin henkilöstöllemme. Sulkeminen ei vaikuttaisi ainoastaan Kopparforsin sahan ja pellettitehtaan työntekijöihin, vaan myös useisiin ihmisiin ympäröivässä yhteisössä. Teemme kaikkemme, läheisessä yhteistyössä paikallisyhteisön ja -viranomaisten kanssa, suunniteltujen toimenpiteiden kohteena olevien ihmisten uudelleentyöllistämiseksi.”

”Vaihtoehtoisia ratkaisuja avainasiakkaidemme palvelemiseksi selvitetään, ja osa sahan sekä pelettitehtaan koneista ja laitteista suunnitellaan hyödynnettävän muissa toimipisteissämme. Suunniteltu sulkeminen ei vaikuttaisi Ruotsin puunhankintaan.”

Stora Enso kirjaa kertaluonteisina erinä vuoden 2011 ensimmäisen neljänneksen liikevoittoonsa noin 20 miljoonan euron kassavaikutuksettoman aineellisten ja aineeettomien hyödykkeiden ja käyttöpääoman arvon alennuksen sekä noin 9 miljoonan euron kassavaikutteisen uudellenjärjestelyvarauksen. Sulkeminen pienentäisi vuoden 2010 lukuihin perustuen Stora Enson vuosittaista liikevaihtoa noin 65 miljoonaa euroa. Sulkemisella ei olisi kuitenkaan merkittävää vaikutusta konsernin vuotuiseen liikevoittoon. Suunnitellulla sulkemisella on noin 8 miljoonan euron positiivinen verovaikutus vuoden 2011 ensimmäisellä neljänneksellä.

Kopparforsin sahan vuotuinen kapasiteetti on 310 000 m3 sahatavaraa, josta 150 000 m3 jatkojalosteita. Pellettitehtaan vuotuinen kapasiteetti on 160 000 tonnia. Kopparforsin henkilöstömäärä on 110.

Suunnitellut toimenpiteet edellyttävät Ruotsin yhteistoimintalakien mukaisia neuvotteluita.

Lisätietoja:
Hannu Kasurinen, johtaja, Puutuotteet, p. 02046 21222
Mats Nordlander, Ruotsin maajohtaja, p. +46 1046 72703
Olle Berg, myynti- ja markkinointijohtaja, Puutuotteet, p. +46 1046 717 64
Lauri Peltola, viestintä- ja yritysvastuujohtaja, p. 02046 21380
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 02046 21242

www.storaenso.com
www.storaenso.com/investors

Stora Enso on maailmanlaajuinen paperi-, pakkaus- ja puutuotealalla toimiva yhtiö, jonka päätuotteet ovat sanomalehti- ja kirjapaperi, aikakauslehti- ja hienopaperi, kuluttajapakkauskartonki, teollisuuspakkaukset sekä puutuotteet. Stora Enso on toimialansa vastuullisin yhtiö, joka tarjoaa asiakkaille uusiutuviin raaka-aineisiin perustuvia ratkaisuja. Tuotteet tarjoavat ilmastoystävällisen sekä hiilijalanjäljeltään pienemmän vaihtoehdon monille kilpaileville tuotteille, jotka on valmistettu uusiutumattomista materiaaleista. Stora Enso on listattu Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksiin ja FTSE4Good-indeksiin. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 26 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.

STORA ENSO OYJ