Stora Enso planerar nedläggning av Kopparfors sågverk och pelletfabrik för att förbättra lönsamheten inom affärsområdet Wood Products svenska verksamhet

Helsinki, Finland, 2011-03-22 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2011-03-22 kl 09.00 EET

Stora Enso planerar att permanent stänga Kopparfors sågverk i Sverige i slutet av 2011 på grund av flera år av förluster och för att det inte finns några genomförbara alternativ för förbättring. Planen omfattar även nedläggningen av pelletfabriken.

”Trots flera års målmedvetet arbete för att vända på utvecklingen vid Kopparfors har vi inte kunnat åstadkomma de förbättringar som behövs i effektivitet och lönsamhet. Den långsamma återhämtningen på marknaderna i kombination med bristande operativ effektivitet, höga råvarukostnader, ofördelaktiga valutakurser och brist på kostnadsflexibilitet har gjort att Kopparfors har gått med förlust. I vår analys kan vi inte ens i det mest optimistiska scenariot se möjligheter till annat än marginella förbättringar”, säger Hannu Kasurinen, EVP, Stora Enso Wood Products.

”Det här är naturligtvis ett smärtsamt budskap för våra medarbetare i Kopparfors. Nedläggningen skulle påverka inte bara de som arbetar vid Kopparfors sågverk och pelletanläggningen utan också många fler i det omgivande samhället. Vi kommer att göra allt vi kan i nära samarbete med det lokala samhället och myndigheterna för att hjälpa alla de anställda som påverkas av planerna för att de ska hitta nya sysselsättningsalternativ.

”Vi undersöker vilka alternativ det finns för att vi ska kunna sköta leveranserna till våra viktigaste kunder och planerar att utnyttja delar av sågverkets och pelletfabrikens maskiner vid andra Stora Enso-enheter. Den planerade nedläggningen skulle inte ha någon inverkan på virkesanskaffningen i Sverige.”

Koncernen kommer att redovisa en icke kassamässig engångsnedskrivning av anläggningstillgångar och rörelsekapital om cirka 20 MEUR och dessutom en avsättning för omstrukturering med en kassamässig effekt om cirka 9 MEUR som engångsposter i rörelseresultatet för första kvartalet 2011. Baserat på 2010 års siffror skulle den eventuella nedläggningen minska Stora Ensos årliga omsättning med cirka 65 MEUR men har ingen väsentlig inverkan på koncernens rörelseresultat på årsbasis. Den planerade nedläggningen har en positiv skatteeffekt om cirka 8 MEUR i resultatet för första kvartalet 2011.

Kopparfors sågverk har en produktionskapacitet på 310 000 m3 sågade trävaror per år, varav 150 000 m3 kan vidareförädlas genom hyvling. Pelletanläggningens kapacitet är 160 000 ton per år. Kopparfors har 110 anställda.

Åtgärderna är föremål för lagstadgade MBL-förhandlingar.

För ytterligare information, v g kontakta:

Hannu Kasurinen, EVP, Stora Enso Wood Products, tel +358 2046 21222
Mats Nordlander, EVP, Country Manager Sweden, tel +46 1046 72703
Olle Berg, SVP, Marketing and Sales, Stora Enso Wood Products, tel +46 1046 717 64
Jonas Nordlund, Director, Communications in Sweden, tel +46 1046 71663
Ulla Paajanen-Sainio, Head of Investor Relations, tel +358 2046 21242

www.storaenso.com
www.storaenso.com/investors

Stora Enso är ett globalt pappers-, förpacknings- och träproduktföretag med tillverkning av tidnings och bokpapper, journalpapper, finpapper, konsumentkartong, industriförpackningar och träprodukter. Företaget är världsledande inom hållbar skogsindustri och erbjuder sina kunder lösningar som är baserade på förnybara råmaterial. Våra produkter är ett klimatvänligt alternativ till många icke förnybara material och lämnar ett mindre kolavtryck. Stora Enso är inkluderat i Dow Jones Sustainability Index och FTSE4Good Index. Företaget har cirka 26 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2010 uppgick till 10,3 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.

STORA ENSO OYJ