Lemminkäiselle 26 miljoonan euron päällystysurakat Norjan valtiolta

LEMMINKÄINEN OYJ                                                LEHDISTÖTIEDOTE 22.3.2011 klo 14.00

LEMMINKÄISELLE 26 MILJOONAN EURON PÄÄLLYSTYSURAKAT NORJAN VALTIOLTA

Lemminkäinen on voittanut Norjan valtion tämän vuoden päällystysurakoita 26 miljoonan euron edestä, mikä vastaa noin 14 prosenttia jaossa olleista asfalttitöistä. Lemminkäinen sai yhteensä 12 päällystysurakkaa, joiden kokonaisasfalttivolyymi on 250 000 tonnia. Töiden painopiste on Etelä- ja Itä-Norjassa.

Valtion kuluvan vuoden hankinnoissa oli päällystysurakoita jaossa yhteensä 186 miljoonan euron edestä, mikä on 17 % enemmän kuin viime vuonna. Lemminkäinen kasvatti valtion päällystystöitään yli 50 % viime vuodesta. Nyt saadut työt ovat Norjan tiehallinnon urakoita, joiden lisäksi Lemminkäinen jatkaa viime vuonna aloittamaansa Bergenin lentokentän päällystysurakkaa.

Lemminkäisen päällystystöiden painopiste Norjassa on ollut kunta- ja yksityissektorilla, joiden päällystysurakat tulevat kyselyyn myöhemmin keväällä.

Pohjoismaiden infrarakentaminen on yksi Lemminkäisen strategisista kasvualueista.
Lemminkäisellä on ollut infraliiketoimintaa Norjassa vuodesta 2001. Lemminkäinen Norge AS:n liikevaihto vuonna 2010 oli noin 130 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on 450 henkilöä.

Lemminkäinen kasvatti liiketoimintaansa Norjassa viime vuonna kahdella yrityskaupalla: Asfalt Remix  on erikoistunut asfaltin kylmäjyrsintään ja Risa Rock  tunnelilouhintaan. Lisäksi Lemminkäinen ilmoitti joulukuussa 2010 ostavansa Mesta Industrin, joka on valtakunnallinen päällystysurakoitsija ja kiviainesten toimittaja. Tämä yrityskauppa vaatii vielä Norjan kilpailuviranomaisten hyväksynnän. Yrityskauppojen jälkeen Lemminkäinen on Norjan toiseksi suurin päällystysurakoitsija.

LEMMINKÄINEN OYJ

LISÄTIETOJA:
Toimitusjohtaja Henrik Eklund
Lemminkäinen Infra Oy
henrik.eklund@lemminkainen.fi

JAKELU:
NASDAQ OMX Helsinki Oy
www.lemminkainen.fi

Lemminkäinen-konserni toimii rakentamisen kaikilla osa-alueilla. Konsernin toimialat ovat talonrakentaminen, infrarakentaminen ja talotekniikka. Liikevaihto vuonna 2010 oli noin 2,0 miljardia euroa, josta kansainvälisen liiketoiminnan osuus oli noin neljännes. Konsernin palveluksessa on noin 8 300 henkilöä. Lemminkäinen Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.lemminkainen.fi