Finnair mukana Madagaskarin metsityshankkeessa

Finnair osallistuu Suomen luonnonsuojeluliiton Madagaskarilla käynnistämään kehitysyhteistyöhankkeeseen. Finnair Plus -jäsenet voivat halutessaan tukea projektia lahjoittamalla Plus-pisteitä.

Kehityshankkeen tarkoituksena on luoda toimiva uudelleenmetsitysohjelma 1 500 asukkaan kyläyhteisön ympäristöön. Kohdealue kärsii pahasta metsäkadosta, minkä seurauksena luonnon monimuotoisuus ja sen tarjoama ekosysteemin elämää ylläpitävä toiminta ovat voimakkaasti heikentyneet.

Finnair Plus -pisteitä lahjoittamalla voi istuttaa yhden tai useamman puun Magadaskarin metsään kohdealueella. Esimerkiksi 1 000 Finnair Plus -pisteellä lahjoittaja osallistuu kolmen puuntaimen istutukseen. Yksi puu ohjataan luonnonmetsän palauttamiseen, toinen kyläläisten tarvepuumetsään ja kolmas ravinnontuotantoon (hedelmäpuu).

Taimien istutuksella Suomen luonnonsuojeluliitto varmistaa, että metsitys onnistuu kestävällä tavalla yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa. Metsittämisen edistymistä seurataan satelliittijärjestelmän avulla. Lahjoittamalla puuntaimen Finnair Plus -jäsenet osallistuvat samalla kyläläisten koulutukseen.

– Metsityshanke parantaa monin tavoin paikallisyhteisön oloja Madagaskarilla. Hanke kehittää paikallista osaamista ja tarjoaa keinoja kokonaisvaltaiseen elämänlaadun parantamiseen, Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki kertoo.

Finnair ja Suomen luonnonsuojeluliitto ovat tehneet pitkäjänteistä yhteistyötä jo monen vuoden ajan muun muassa pienvesien suojelun ja luonnon monimuotoisuuden edistämisessä.

Finnair Oyj
23.3.2011