Stora Enso utser Juan Carlos Bueno till Executive Vice President, Head of Latin America och medlem i Group Executive Team

Helsinki, Finland, 2011-03-29 13:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2011-03-29 kl 14.00 EET

Stora Enso har utsett Juan Carlos Bueno, 42, till ny chef för koncernens verksamhet i Latinamerika och medlem i Stora Ensos ledningsgrupp Group Executive Team från och med den 1 april 2011.

Juan Carlos Bueno är född och uppvuxen i Colombia och har arbetat för det internationella forskningsföretaget DuPont i olika befattningar sedan 1992. Under de senaste åren har han varit vice vd för DuPonts jordbruksproduktsverksamhet i Brasilien. Han har cirka tjugo års erfarenhet från ekonomi, försäljning, marknadsföring och företagsledning.

”Vi önskar Juan Carlos Bueno välkommen och ser fram emot att han ska bli en del av Stora Enso-teamet. Han kommer att tillföra Stora Enso en kombination av gedigen erfarenhet från näringslivet och helt nya insikter om Latinamerika. Under hela sin karriär har Juan Carlos visat en stark strategisk och operativ kapacitet under föränderliga ekonomiska och marknadsmässiga förutsättningar, inte bara i Latinamerika men även i Europa och Nordamerika”, säger Stora Ensos CEO Jouko Karvinen.

Nils Grafström, 64, kommer som tidigare planerat att efter en lång och framgångsrik karriär först inom Stora och senare Stora Enso, och för de senaste åtta åren som chef för Stora Enso Latin America, att avgå med pension i juni 2011.

En bild av Juan Carlos Bueno finns på:
Kopiera och klistra in länken i din webbläsare.

För ytterligare information, v g kontakta:
Jouko Karvinen, CEO, tel +358 2046 21410
Juan Carlos Bueno, EVP, Latin America, tel ++55 1182 326 452
Lauri Peltola, Head of Communications and Global Responsibility, tel +358 2046 21380

www.storaenso.com
www.storaenso.com/investors

Stora Enso är ett globalt pappers-, förpacknings- och träproduktföretag med tillverkning av tidnings och bokpapper, journalpapper, finpapper, konsumentkartong, industriförpackningar och träprodukter. Företaget är världsledande inom hållbar skogsindustri och erbjuder sina kunder lösningar som är baserade på förnybara råmaterial. Våra produkter är ett klimatvänligt alternativ till många icke förnybara material och lämnar ett mindre kolavtryck. Stora Enso är inkluderat i Dow Jones Sustainability Index och FTSE4Good Index. Företaget har cirka 26 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2010 uppgick till 10,3 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.

STORA ENSO OYJ