Årsrapport 2010

Hørsholm, 2011-03-30 16:58 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Til Nasdaq OMX Copenhagen og Pressen

30. marts 2011

Fondsbørsmeddelelse nr. 02-11

Årsrapportens hovedpunkter

• Deltaq bevæger sig fra investeringsfasen hen imod udviklingsfasen af selskabets liv med fokus på udvikling og vækst af den eksisterende portefølje.
  • Årets opkøb har været et tillægskøb til den eksisterende portefølje. Deltaq forventer ligeledes i 2011 af foretage et eller flere tillægskøb. Ved udgangen af 2010 har Deltaq en diversificeret portefølje på i alt fem forskellige virksomheder indenfor fem forskellige brancher.

Moder

• Deltaq har realiseret et resultat før skat på 32,9 mio. kr.
  • Deltaqs porteføljeselskaber forventes at udlodde et samlet udbytte for 2010 på 48,7 mio. kr., der anvendes dels til gældsnedbringelse og dels til udbytte til Deltaq
  • Der er foretaget positive nettoværdiregulering af porteføljeselskaber på 73,0 mio. kr. i 2010, bestående af opskrivninger på 117,5 mio. kr. i henholdsvis Combilent, Bollerup Jensen og Jeka Fish og en nedskrivning på 30 mio. kr. i Attraq og 14,5 mio. kr. i Operail, som blev afhændet i løbet af året. Deltaqs andel af de samlede værdireguleringer udgør 45,6 mio. kr.
  • Den positive udvikling i Combilent, Bollerup Jensen og Jeka Fish, der er udtryk for en langsigtet værditilvækst skaber et positivt resultat i moderselskabet i 2010, der væsentligt overstiger resultatet i koncernregnskabet, der alene afspejler 2010 og bl.a. indeholder store afskrivninger på anskaffelsessummerne af virksomhederne samt et realiseret tab ved salget af Operail.
  • Som følge af de negative resultater i Attraq er der igangsat en turnaround, hvis gennemførelse må anses som nødvendig for en bevarelse af værdierne i dette selskab.
  • Deltaq har pr. 31. december 2010 en indre værdi på 120,1 kr. pr. aktie.

Koncern

• Deltaqs samlede koncernomsætning for 2010 blev 518,9 mio. kr. og driftsresultatet (EBITDA) blev et overskud på 6,9 mio. kr. Koncernomsætningen er i overensstemmelse med de forventninger, der blev meldt ud ved fondsbørsmeddelelse nr. 11-10, hvorimod driftsresultatet (EBITDA) ligger under forventningerne på 10-15 mio. kr. på grund af resultatmæssige afvigelser i Attraq, Spinning Jewelry og Combilent i 4. kvartal 2010.
  • Totalindkomsten for koncernen efter skat blev et underskud på 45,9 mio. kr. De samlede af- og nedskrivninger udgør 35,7 mio. kr. Resultatet har i 2010 i særlig grad været påvirket ekstraordinært af nedskrivning af goodwill i Attraq på 13,1 mio. kr., tabet ved frasalget af Operail på 12,9 mio. kr. og underskuddene i Attraq og Spinning Jewelry.
  • Det indstilles til generalforsamlingen i henhold til Deltaqs udbyttepolitik, at der ikke betales udbytte for 2010

Forventninger

• Med udgangspunkt i den eksisterende portefølje af virksomheder forventer Deltaq koncernen i 2011 at realisere en omsætning i niveau 600 mio. kr. og et resultat af primær drift, eksklusive af- og nedskrivninger (EBITDA) i niveauet 20 - 35 mio. kr. Eventuelle nye opkøb kan ændre disse forventninger.

Flemming Lindeløv, bestyrelsesformand Deltaq a/s

Telefon (+45) 70 20 35 34 eller mobil (+45) 40 90 33 27, e-mail fli@deltaq.dk

Jesper Lacoppidan, adm. direktør, Deltaq Management a/s

Telefon (+45) 70 20 35 34 eller mobil (+45) 29 90 00 04, e-mail jkl@deltaq.dk

Om Deltaq a/s

Deltaq, som blev etableret i juni 2007 og børsnoteret på Nasdaq OMX Copenhagen i september samme år, investerer i mindre og mellemstore virksomheder - typisk virksomheder, der har behov for generations- eller ejerskifte eller behov for kapital, stærkere ledelse og bestyrelse for at sikre, at virksomhedernes udvikling og vækst kan fortsætte. I løbet af en forventet ejerperiode på tre til syv år videreudvikler Deltaq virksomhederne for derefter at foretage et salg til nye ejere. Det er Deltaqs målsætning at generere et gennemsnitligt årligt afkast på 15 % til investorerne over en 10-årig periode.

Deltaq - Fondsbrsmeddelelse nr  02-11.pdf