UPM pitää Metsähallituksen vaateita perusteettomina

Helsinki, 2011-04-01 08:15 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- UPM-Kymmene Oyj   Pörssitiedote 1.4.2011 klo 9.15

Metsähallitus on jättänyt 31. maaliskuuta 2011 Helsingin käräjäoikeudelle vahingonkorvauskanteen UPM:ää, Stora Enso Oyj:tä ja Metsäliitto Osuuskuntaa vastaan. Kanne liittyy Markkinaoikeuden 3. joulukuuta 2009 antamaan päätökseen, jossa UPM:n, Stora Enson ja Metsäliiton todettiin syyllistyneen kilpailusääntöjen rikkomiseen raakapuumarkkinoilla.

Haastehakemuksen mukaan Metsähallitus vaatii yhteisvastuullisesti kolmelta yhtiöltä yhteensä pääomaltaan enintään noin 282,6 miljoonan euron vahingonkorvausta Metsähallitukselle syntyneestä väitetystä vahingosta mainituissa kilpailurikkomuksissa. Pääomaan liittyvien vaateiden lisäksi Metsähallitus esittää arvonlisäveroon ja korkoihin liittyviä vaatimuksia.

UPM perehtyy Metsähallituksen haastehakemukseen yksityiskohtaisesti. Lähtökohtaisesti UPM pitää vaatimuksia kokonaisuudessaan perusteettomina. UPM:n näkemyksen mukaan se ei ole aiheuttanut Metsähallitukselle kilpailurikkomuksiin liittyvää vahinkoa. UPM korostaa, että Markkinaoikeus ei ole tutkinut väitettyä vahinkoa eikä ole antanut siitä päätöstä. Markkinaoikeuden päätös itsessään ei tarkoita, että UPM olisi aiheuttanut vahinkoa Metsähallitukselle tai muille tahoille.

UPM vastaa Metsähallituksen haastehakemukseen käräjäoikeuden asettamassa määräajassa.

Lisätietoja antaa:
Lakiasiainjohtaja Juha Mäkelä, UPM, puh. 0204 15 0407