3L System Förvärvar Capitex Fastighet AB

Solna, 2011-04-01 09:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- 3L System Group förvärvar 100 % av aktierna i Capitex Fastighet AB från Capitex AB för 18 Mkr kontant. Capitex Fastighet, som tidigare varit en integrerad del Capitex AB, levererar webbtjänstelösningar och säljstödsfunktioner till primärt svenska bygg- och fastighetsbolag. Bland bolagets cirka två hundra aktiva kunder återfinns några av Sveriges största byggbolag och fastighetsägare. Verksamheten omfattar idag 14 heltidsanställda baserade vid bolagets kontor i Kalmar.

Capitex Fastighet har rönt stor framgång i marknaden under de senaste åren med en årlig omsättningstillväxt som överstigit 20%. Förvärvet väntas initialt ge ett omsättningstillskott på ca 14 Mkr på helårsbasis till 3L System till en marginal som väntas överstiga 15%.

I samband med förvärvet sker ett namnbyte av bolaget till Capifast AB och verksamheten kommer över tid att införlivas i affärsområdet 3L Förvaltningssystem inom 3L System Group. Dock kommer verksamhetens produkter och lösningar även framgent att kunna erbjudas på fristående basis.

- Capitex Fastighets erbjudande, verksamhet och personal passar perfekt in som ett komplement till affärsområdet 3L Förvaltningssystem. Bolagen har redan idag ett flertal gemensamma kunder där 3L Förvaltningssystem levererar det ledande affärssystemet 3L Pro och Capitex Fastighet levererar webb- marknads- och självbetjäningsprodukter på ett väl integrerat sätt. Kombinationen av ett fantastiskt team i Kalmar och en mycket framgångsrik verksamhet kommer samgåendet ytterligare stärka 3L Förvaltningssystems ledande ställning på marknaden,  säger Fredrik Ruben, VD & Koncernchef, 3L System Group.

I samband med förvärvet utses Mikael Georgsson, idag affärsområdeschef för Capitex Fastighet, till ny försäljnings- och marknadsdirektör för 3L Förvaltningssystem rapporterande till affärsområdeschefen Ulf Höglin. Capitex ABs ägare, Vitec Software Group, är även majoritetsägare i 3L System Group.

För frågor kontakta:

Fredrik Ruben, VD & Koncernchef                                               Lars Stenlund, VD & Koncernchef
3L System Group (publ)                                                               Vitec Software Group (publ)
Tel. +46-8-705 38 00                                                                    Tel. +46-70-659 49 39
e-mail: fredrik.ruben@3lsystem.com                                            e-mail: lars.stenlund@vitec.se

Om 3L System Group:
3L System Group utvecklar avancerade mjukvarusystem för att hjälpa kunder inom bygg-, fastighets- och mediebranschen att uppnå konkurrensfördelar i en värld där service och affärer allt oftare sker online. Bolaget tillhandahåller dessutom kundanpassningar, installation, utbildning och support kring produkterna. Bolagets aktier handlas på First North och Avanza Bank är bolagets Certified Adviser. Se även www.3lsystem.com

Pressrelease 3L System Forvarvar Capitex Fastighet.pdf