NASDAQ OMX København overtager rentefastsættelse af CIBOR

København den 4. april, 2011 - NASDAQ OMX København overtager i dag 4. april 2011 opgaven med beregningen og offentliggørelsen af pengemarkedsrenten CIBOR fra Danmarks Nationalbank.

CIBOR er den rentesats, hvortil et pengeinstitut er villig til at udlåne danske kroner til et andet pengeinstitut. Rentesatsen anvendes bredt af banker til fastsættelse af rentesatser for lån, garantier, obligationer, kapitalbeviser, finansielle instrumenter og lignende. Indtil videre har banker indberettet kvoteringerne til Danmarks Nationalbank, som har beregnet og offentliggjort Copenhagen Inter Bank Offered Rate.

Overførslen af den daglige fastsættelse af CIBOR harmoniserer dermed den danske CIBOR-fastsættelse til international standard, hvor referencerenter fastsættes uden for centralbanken. Fra og med i dag vil den opgave blive varetaget af NASDAQ OMX København. Oplysninger om rentesatsen vil kunne findes på fondsbørsens hjemmeside www.nasdaqomxnordic.com/obligationer/danmark/cibor

Head of Fixed Income, NASDAQ OMX København Nicolai Wallin Pedersen siger, ”Vi er tilfredse med at blive udpeget til at varetage CIBOR-fastsættelsen og tilbyde det danske marked en yderligere service via vores eksisterende informationskanaler.”
Overtagelsen får ingen betydning for det regelsæt eller for bredden af deltagerkredsen af rentestillende banker, der hidtil har leveret grundlaget for beregningen, og som har til hensigt at underbygge kvaliteten i CIBOR-fastsættelsen. Offentliggørelse af CIBOR-rentesatser vil også være at finde på Finansrådets hjemmeside.

Ydermere vil NASDAQ OMX København overtage ansvaret for beregningen og offentliggørelsen af den danske SWAP fixing, som ligeledes tidligere blev varetaget af Danmarks Nationalbank. Resultaterne af SWAP fixingen vil kunne findes her: http://www.nasdaqomxnordic.com/obligationer/danmark/swap

- # -

Om NASDAQ OMX
NASDAQ OMX Group, Inc. er verdens største børsselskab. Selskabet leverer tjenester inden for handel og børsteknologi samt tjenester til børsnoterede selskaber på seks kontinenter med over 3.800 noterede selskaber. NASDAQ OMX tilbyder selskaber flere muligheder for kapitalrejsning rundt om i verden; noteringer i USA, på NASDAQ OMX Nordic, NASDAQ OMX Baltic, NASDAQ OMX First North og det amerikanske 144A PORTAL marked. Selskabet tilbyder handel med flere forskellige aktiver, blandt andet aktier, derivater, renteprodukter, råvarer, strukturerede produkter og ETF’er. NASDAQ OMX teknologi understøtter driften af over 70 børser, clearingorganisationer og værdipapircentraler i mere end 50 lande. NASDAQ OMX Nordic og NASDAQ OMX Baltic er ikke juridisk enhed, men beskriver det fælles produktudbud fra NASDAQ OMX-børserne i Helsingfors, København, Stockholm, Island, Tallinn,

Riga og Vilnius. For yderligere information om NASDAQ OMX, gå til http://www.nasdaqomx.com. *Se mere om NASDAQ OMX på Facebook og Twitter.
Cautionary Note Regarding Forward-Looking Statements
The matters described herein contain forward-looking statements that are made under the Safe Harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. These statements include, but are not limited to, statements about NASDAQ OMX's products and offerings. We caution that these statements are not guarantees of future performance. Actual results may differ materially from those expressed or implied in the forward-looking statements. Forward-looking statements involve a number of risks, uncertainties or other factors beyond NASDAQ OMX's control. These factors include, but are not limited to factors detailed in NASDAQ OMX's annual report on Form 10-K, and periodic reports filed with the U.S. Securities and Exchange Commission. We undertake no obligation to release any revisions to any forward-looking statements.

Pressekontakt:
NASDAQ OMX København