LÄNNEN TEHTAAT OYJ PÖRSSITIEDOTE 6.4.2011 KLO 15.30

APETIT KALA OY:N KUSTANNUSTEHOKKUUSOHJELMA EDENNYT TOTEUTUSVAIHEESEEN

Lännen Tehtaat Oyj:n tytäryhtiö Apetit Kala Oy käynnisti helmikuussa kotimaan kalaliiketoiminnan kustannustehokkuusohjelman, jonka tavoitteena on kiinteiden kustannusten voimakas leikkaaminen.

Ohjelmaan liittyvä myynnin, taloushallinnon ja logistiikan toimihenkilötehtävien organisointi on edennyt toteutusvaiheeseen. Konsernisynergioiden paremmaksi hyödyntämiseksi Apetit Kala Oy:n myynnin ja taloushallinnon toiminnot on päätetty keskittää konsernin muille toimipaikkakunnille. Kuopioon keskittyvät yhtiön hankinta-, tuotanto- ja logistiikkatoiminnot. Organisaatiomuutokset merkitsevät yhdeksän työsuhteen päättymistä Kuopiossa ja yhteensä kolmen uuden työpaikan syntymistä Espooseen ja Säkylään. Muutokset toteutetaan toukokuun loppuun mennessä. Toimihenkilötehtävien uudelleenjärjestelyn johdosta toisen vuosineljänneksen tulokseen kirjataan noin 0,1 miljoonan euron kertaluonteiset kulut.

Kustannustehokkuusohjelmaan liittyen on lisäksi päätetty jättää täyttämättä neljä vuoden vaihteessa ja sen jälkeen vapautunutta toimihenkilötehtävää.

Tehdyillä henkilöstöratkaisuilla sekä IT-, HR- ja markkinointikulujen karsinnalla arvioidaan saavutettavan yhteensä noin 0,9 miljoonan euron vuositason kustannussäästöt. Säästöjen vaikutus alkaa toteutua täysimääräisesti toisen vuosipuoliskon alusta alkaen.

Apetit Kala Oy ja tytäryhtiö Myrskylän Savustamo Oy valmistavat, markkinoivat ja myyvät tuorekalajalosteita Apetit- ja Safu-tuotemerkeillä sekä kaupan merkeillä. Lisäksi Apetit Kala myy kalaa, kalajalosteita ja muita tuoretuotteita Kalatori-palvelumyyntitiskeissä. Apetit Kala Oy:n osakkuusyhtiö Taimen Oy tytäryhtiöineen on erikoistunut kalan kasvatukseen ja poikastuotantoon. Konserniyhtiöt muodostavat Suomen markkinan tehokkaimman kirjolohen tuoreketjun.

LÄNNEN TEHTAAT OYJ
Matti Karppinen