KONECRANES LEVERERAR YTTERLIGARE TIO RTG-KRANAR TILL INDONESIEN

Konecranes levererar ytterligare tio RTG-kranar till Indonesien

Konecranes fick i februari 2011 en beställning på tio gummihjulsportalkranar (RTG, rubber tired gantry) av den statsägda terminaloperatören PT. Pelabuhan Indonesia I (Persero), (“Pelindo 1”) i Indonesien. Detta är Pelindo 1:s andra Konecranes RTG-beställning. Kranarna levereras till terminalen Belawan International Container Terminal, (“BICT”), som ägs av Pelindo 1. Kranarna levereras under andra kvartalet 2012. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra beställningens värde.

BICT finns i staden Medan vid västra delen av Malacka sundet – en utmärkt position med tanke på att världens viktiga fraktrutter går genom sundet. Dessutom ligger Singapores väldiga hamn i samma sund. BICT utökar kapaciteten i sin terminal och investerar därför i ny utrustning.

“Vi är mycket stolta över att igen få leverera ekoeffektiva RTG-kranar till BICT”, säger Thomas Gylling, ansvarig för försäljning av Konecranes containerhanteringskranar i Sydostasien. “Kranarna kommer att utvidga BICT-terminalens kranflotta ytterligare och öka terminalens kapacitet för containerhantering. De fem Konecranes RTG-kranarna som beställdes ifjol levereras nu till BICT. Efter den här nya beställningen kommer det att finnas mer än 30 Konecranes RTG-kranar i Indonesien.”

De tio RTG-kranarna har 8 hjul, de kan stapla sex plus en container högt och sex containrar plus lastbilsfil i bredd. Kranarna har en lyftkapacitet på 40 ton. De nyligen beställda RTG-kranarna är tekniskt sett nästan likadana som kranarna som levererades tidigare. Till exempel när kranen byter från en containerstapel till en annan, rullar kranhjulen samtidigt som de svänger. Detta sliter mindre på gummihjulen och på containergården jämfört med traditionella lösningar. Det här betyder en längre livslängd på gummihjulen och på containergårdens yta.

Ytterligare information:
Thomas Gylling, ansvarig gör försäljning av containerhanteringskranar
E-post: thomas.gylling@konecranes.com eller tel. +358 20 427 2219

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tel. +358 20 427 2050

Det här pressmeddelandet med bild finns på vår hemsida www.konecranes.com.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av varje fabrikat. År 2010 omsatte koncernen 1 546 MEUR. Koncernen har 10 000 anställda på 578 orter i 46 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsinki (symbol: KCR1V).

Pelindo1_lowres.JPG