Opus etablerar bilprovning i anslutning till Bilias verkstäder

Göteborg, Sverige, 2011-04-13 08:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Opus Prodox AB (publ) och Bilia AB (publ) meddelar idag att bolagen tecknat avtal om att Opus får exklusiv förhandsrätt att etablera bilprovning vid Bilias totalt 68 anläggningar i Sverige.

Initialt kommer Opus bilprovningsverksamhet att lanseras i Stockholmsregionen i slutet av året. Bilia kommer att hyra ut lokaler och markyta till Opus som självständigt kommer att driva bilprovningsverksamheten via ett separat dotterbolag.

Besiktningsverksamheten kommer att vara tydligt avskild från Bilias kundmottagning och verkstad. Den kommer också att vara godkänd och ackrediterad av SWEDAC. Avtalet löper i fem år med möjlighet till fem års förlängning.

– Våra kunder kommer att uppskatta att de smidigt kan få bilen besiktigad hos Opus samtidigt som de har sin bil inne för service, däckbyte, reparation eller bara tankar, säger Jan Pettersson, VD och koncernchef för Bilia. Dessutom kan de kunder som besiktigar bilen få den reparerad av en auktoriserad verkstad direkt efter besiktningen. Vi vill förenkla våra gemensamma kunders vardag.

Opus är en global aktör inom bilprovningsmarknaden, både inom utrustnings- och tjänstesidan. Via det helägda dotterbolaget SysTech International, är bolaget en framgångsrik aktör inom drift av bilprovningsprogram på den Nordamerikanska kontinenten med ansvar för cirka fem miljoner besiktigade fordon per år.

– Den svenska bilprovningsmarknaden är inne i en spännande utvecklingsfas och det känns naturligt att vi nu även etablerar besiktningsverksamhet på vår hemmamarknad, säger Magnus Greko, VD och koncernchef för Opus. Samarbetet med Bilia möjliggör för oss att finnas där bilisterna redan är och erbjuda en utökad servicegrad, vilket vi är övertygade om att kunderna kommer att uppskatta.

VD Magnus Greko, Opus Prodox AB
Tel 031-748 34 91.

VD Jan Pettersson eller ekonomidirektör Gunnar Blomkvist, Bilia AB
Tel 031-709 55 00.

Opus Certified Adviser

Thenberg & Kinde Fondkommission AB
SE-403 12 Göteborg
Telefon: +46 31 745 50 00

Opuskoncernens affärsidé är att utveckla, producera och sälja produkter och tjänster inom Automotive Test Equipment, Vehicle Inspection Systems och Fleet Management för den globala marknaden. Produktområdena inkluderar avgasmätare, diagnosutrustning och automatiska testlinjer. Tjänster inkluderar drift av obligatoriska bilprovningsprogram. Koncernen säljer sina produkter och tjänster i över 50 länder och har cirka 170 medarbetare. Omsättningen 2010 uppgick till cirka 230 MSEK. Opus aktier är listade på First North Premier, NASDAQ OMX.

PM 2011-04-13 Opus etablerar bilprovning i anslutning till Bilias verkstader.pdf