KONECRANES ABP - TECKNING AV AKTIER PÅ BASEN AV KONECRANES ABP:S OPTIONSRÄTTER

KONECRANES ABP BÖRSMEDDELANDE 13.4.2011 kl. 09:40

Sammanlagt 11 000 nya aktier i Konecranes Abp tecknades med stöd av koncernens optionsprogram. Aktierna tecknades enligt följande:

Optionsrätt            Aktier        Teckningspris (euro/aktie)

2007 A-serie 11 000 25,72

Det totala teckningspriset, 282 920 euro, tas upp i fonden för inbetalt fritt eget kapital. Som en följd av aktieteckningarna stiger antalet aktier i Konecranes Abp till 63 089 227 aktier (inklusive egna aktier).

De nya aktierna som tecknats med optionsrätterna har införts i handelsregistret 13.4.2011. De nya aktierna ger sina ägare fullständiga rättigheter som aktieägare i bolaget från registreringsdagen. Aktierna upptas till fri handel på NASDAQ OMX Helsinki huvudlista parallellt med de äldre aktierna. Avsikten är att handeln med de nya aktierna skall inledas 14.4.2011.

På basen av Konecranes Abp:s gällande optionsprogram berättigar de utdelade optionerna till teckning av totalt 2 543 900 aktier. Villkoren för samtliga av koncernens optionsprogram finns tillgängliga på Konecranes webbplats för investerare www.konecranes.com > investors > share information > stock option plans.

Konecranes Abp

Miikka Kinnunen
direktör, investerarrelationer

YTTERLIGARE INFORMATION
Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer, tfn +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2010 omsatte koncernen 1 546 miljoner euro. Koncernen har 10 000 anställda på 578 orter i 46 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsinki (symbol: KCR1V).

UTDELNING
Medierna