UPM myy puunhankintayhtiönsä Venäjällä International Paperille

Helsinki, 2011-04-13 11:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- UPM ja International Paper ovat sopineet, että UPM myy omistusosuutensa venäläisestä puunhankintayhtiö ZAO Tihvinsky Komplexny Lespromhosista International Paperille. Sopimuksen mukaan yhtiön toiminta, sen vakituinen henkilöstö sekä hakkuuoikeudet 184 000 hehtaarin metsäalueeseen Tihvinän alueella Leningradin läänissä siirtyvät International Paper Russia Holding. B.V.:lle. Kaupan osapuolet ovat sopineet, että kaupan hintaa ei julkaista. Kaupan toteutuminen edellyttää Venäjän viranomaisten hyväksynnän.

UPM hankki Tihvinskyn vuonna 2005 ja on kehittänyt yhtiön toimintaa ja kannattavuutta merkittävästi. Yhtiölle myönnettiin vuonna 2007 FSC-ympäristösertifikaatti, mikä on osoitus yhtiön onnistumisesta ympäristöasioiden hoidossa.

"Olemme tyytyväisiä yritysostoon, joka on merkittävä osa puunhankintastrategiamme toteuttamista", sanoo johtaja Franz Marx, joka vastaa International Paperin Venäjän toiminnoista.

"Tikhvinsky on antanut UPM:lle mahdollisuuden perehtyä Venäjän metsätalouteen sekä kehittää sitä. Yhtiön Venäjän puunhankinnan linjauksia on kuitenkin uudelleen arvioitu ja olemme päättäneet myydä hakkuuoikeudet Tihvinässä", toteaa UPM:n Metsä ja Sahat -liiketoiminta-alueen johtaja Tuomo Visanko.

Lisätietoja antavat:
UPM: johtaja Tuomo Visanko, UPM, Metsä ja Sahat -liiketoiminta-alue, puh. 0400 352 990
International Paper Russia: johtaja Sergei Tanaschuk, viestintä ja yhteiskuntasuhteet, puh. +7 925 080 9790, sergei.tanaschuk@ipaper.com

UPM yhdistää bio- ja metsäteollisuuden ja rakentaa uutta, kestävää ja innovaatiovetoista tulevaisuutta. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ovat kierrätettäviä. Yhtiön liiketoiminta jakaantuu kolmeen ryhmään: Energia ja sellu, Paperi sekä Tekniset materiaalit. UPM:n palveluksessa on noin 22 000 henkilöä ja yhtiöllä on tuotantolaitoksia 15 maassa. Liikevaihto vuonna 2010 oli 8,9 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

International Paper (NYSE:IP) on globaali paperia ja pakkauksia valmistava yhtiö, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Pohjois-Amerikassa, Euroopassa, Latinalaisessa Amerikassa, Venäjällä, Aasiassa ja Pohjois-Afrikassa. Se valmistaa päällystämättömiä papereita ja teollisuus- ja kuluttajapakkauksia ja omistaa Pohjois-Amerikassa jakeluyhtiö xdedxin. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Memphisissä Tenneseessä ja sen palveluksessa on noin 59 500 henkilöä yli 24 maassa. 2010 yhtiön nettomyynti oli yli 25 miljardia dollaria. Lisätietoja: www.internationalpaper.com