Ellen AB tecknar avtal för Spanien och Portugal

Danderyd, 2011-04-14 10:51 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Ellen AB har tecknat avtal med Casen Fleet S.L.U. avseende distribution av företagets probiotiska tamponger i Spanien och Portugal.  Därmed har Ellen marknadstäckning via distributörsavtal på mer än 70 % av marknaden i Europa.

Casen Fleet är ett familjeägt företag som startades i Spanien 1996. Moderbolaget, CB Fleet, som finns i Lynchburg i USA grundades redan 1869 och har totalt 7 dotterbolag internationellt med både tillverkning , marknads-och säljorganisationer. Casen Fleets produktportfölj består av OTC-läkemedel, medicintekniska produkter samt handelsvaror och bolaget är ledande inom kvinnohälsa, pediatrik och magtarm-området. Företaget har egen säljkår som bearbetar såväl gynekologer som apotek i både Spanien och Portugal.

– Casen Fleet  är en utmärkt partner för Ellen AB och vi är mycket glada över att ett så innovativt läkemedelsbolag med hög kompetens och erfarenhet nu kommer att satsa på våra probiotiska tamponger. Med det goda rykte som Casen Fleet har ibland gynekologer, beslutsfattare och opinionsbildare i Spanien så ser vi stora möjligheter för vår produkts utveckling i denna region säger Monica Wallter, vd på Ellen AB.

Marknadsbearbetningen kommer att inledas i Spanien redan under maj månad och sker i Portugal senare under året.

Ellen AB är listat på First North med kortnamn ELN. Thenberg & Kinde Fondkommission AB agerar som bolagets Certified Adviser.

För ytterligare information, kontakta:
Monica Wallter, VD Ellen AB, 08-412 10 01

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Om Ellen AB

En bra bakterieflora i underlivet minskar risken för infektioner. I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet. Bioteknikföretaget Ellen AB utvecklar produkter med probiotika för att förbättra kvinnors underlivshälsa. Tampongen innehåller en substans som består av humana probiotiska mjölksyrabakterier och som utgör en naturlig del av friska kvinnors underlivsflora. År 2002 lanserade Ellen, som första företag i världen, tamponger med mjölksyrabakterier i Norden. Nu pågår en internationell lansering.

www.ellenab.com