TIEDON osavuosikatsaus 1/2011 (1.1.-31.12.) - Vahvaa kasvua; kannattavuus epätyydyttävällä tasolla

Tieto Oyj     OSAVUOSIKATSAUS     28.4.2011, klo 8.00       1 (3)

Katsauksen pääkohdat: tammi–maaliskuu

• Liikevaihto kasvoi 9 % ja oli 461,6 (422,9) milj. euroa.
  • Uusien tilausten määrä oli 596 (581) milj. euroa.
  • Liikevoitto oli 23,6 (18,8) milj. euroa eli 5,1 % (4,5) liikevaihdosta.
  • Voitto verojen jälkeen oli 13,5 (12,0) milj. euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 38,8 (27,9) milj. euroa.

13/2011 1–3/2010
Liikevaihto, milj. euroa 461,6 422,9
Liikevaihdon muutos, % 9 -3
Liikevoitto (EBITA), milj. euroa 25,5 20,6
Liikevoitto (EBITA), % liikevaihdosta 5,5 4,9
Liikevoitto (EBIT), milj. euroa 23,6 18,8
Liikevoitto (EBIT), % liikevaihdosta 5,1 4,5
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä (EBIT), milj. euroa 23,9 26,6
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä (EBIT), % liikevaihdosta 5,2 6,3
Voitto verojen jälkeen, milj. euroa 13,5 12,0
Liiketoiminnan rahavirta, milj. euroa 38,8 27,9
Osakekohtainen tulos, euroa 0,19 0,17
Oman pääoman tuotto, % 9,9 13,6
Sijoitetun pääoman tuotto, % 16,1 19,6
Investoinnit, milj. euroa 65,3 23,3
Korollinen nettovelka, milj. euroa 76,2 51,9
Nettovelkaantumisaste, % 14,6 10,2
Henkilöstö 31.3. 18 136 16 880

Vuoden 2011 näkymät ennallaan

Tietotekniikan palvelumarkkinat alkoivat elpyä vuoden 2010 toisella puoliskolla. Markkina-analyytikot ennakoivat tietotekniikan palvelumarkkinoiden kasvavan Länsi-Euroopassa 2–4 % vuonna 2011. Vuonna 2011 Tieto odottaa liikevaihtonsa seuraavan Länsi-Euroopan tietotekniikan palvelumarkkinoiden yleistä kehitystä. Koko vuoden liikevoiton (EBIT) ilman kertaluonteisia eriä ennustetaan olevan parempi kuin vuonna 2010 (110,0 milj. euroa vuonna 2010).

TALOUDELLINEN TULOS TAMMI-MAALISKUUSSA

Taloudellinen tulos markkinasegmenteittäin

Liikevaihto
1-3/2011,
milj. euroa
Liikevaihto 1-3/2010,
milj. euroa
Muutos, % Liikevoitto 1-3/2011,
Liikevoitto
1-3/2010,
Suomi ja Baltian maat   185 185 0 7,1 8,4
Skandinavia   141 111 27 3,4 3,5
Keski-Eurooppa ja Venäjä 31 31 2 -15,9 -6,5
Globaalit asiakkuudet 190 172 10 8,2 7,1
Konsernin sisäiset eliminoinnit -86 -77 12
Yhteensä 462 423 9 5,1 4,5

KAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Huhtikuussa Tieto ja I-Teco sopivat vetäytyvänsä hankkeesta, jonka tarkoituksena oli perustaa yhteisyritys Venäjälle. Suunnitelma oli julkaistu syyskuussa 2010.

Yhtiö ilmoitti 12.4., että sen optio-oikeudella 2009 C merkittävän osakkeen merkintähinta on 12,91 euroa.

Hallitus ilmoitti 28.4. toimitusjohtajan vaihdoksesta. Yhtiön väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi 28.4. alkaen on nimitetty Tiedon Jatkuvat palvelut ja transformaatio -palvelualueesta vastaava johtaja Ari Karppinen (s. 1957).

MUUTOS OSAVUOSIKATSAUSTEN JULKISTAMISMENETTELYSSÄ

Vuoden 2011 ensimmäisestä osavuosikatsauksesta alkaen Tieto noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa uutta julkistamismenettelyä. Tämä tiedote on tiivistelmä osavuosikatsauksesta, ja koko raportti taulukoineen on tämän pörssitiedotteen liitetiedostona ja saatavilla yhtiön internetsivuilla www.tieto.fi/sijoittajille.

Lisätietoja:

Seppo Haapalainen, talousjohtaja, puh. 020 726 3500, 0400 455587, seppo.haapalainen@tieto.com, klo 8.00–9.00

Reeta Kaukiainen, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 726 8711, 050 522 0924, reeta.kaukiainen@tieto.com

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja toimittajille järjestetään klo 14.30 paikallista aikaa Tiedon toimitiloissa Helsingissä, osoite Aku Korhosen tie 2‑6. Tilaisuus on englanninkielinen. Tuloksen esittelee talousjohtaja Seppo Haapalainen. Tilaisuudessa on läsnä myös väliaikainen toimitusjohtaja Ari Karppinen sekä hallituksen puheenjohtaja Markku Pohjola.

Tilaisuutta voi seurata osoitteessa www.tieto.com, ja tilaisuuden aikana on mahdollisuus esittää kysymyksiä internetin kautta. Tallenne tilaisuudesta on katsottavissa kokouksen jälkeen.

Konsernin tulostiedotteet julkaistaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tiedotteet löytyvät yhtiön internet-sivuilta välittömästi julkaisemisen jälkeen.

TIETO OYJ

NASDAQ OMX Stockholm
Keskeiset tiedotusvälineet

Tieto on Pohjois-Euroopan johtava tietotekniikka- ja tuotekehityspalveluyhtiö. Pitkälle erikoistuneiden tietotekniikkaratkaisujemme ja -palvelujemme sekä vahvan teknologia-alustamme ansiosta voimme tarjota merkittäviä liiketoimintahyötyjä niin paikallisille kuin kansainvälisesti toimiville asiakkaillemme. Olemme luotettu kumppani liiketoiminnan muutoksessa ja riittävän lähellä asiakkaitamme ymmärtääksemme näiden yksilölliset tarpeet. Palveluksessamme on noin 18 000 tietotekniikan asiantuntijaa, ja yhteisenä tavoitteenamme on olla johtava palveluintegraattori, joka luo parhaita palvelukokemuksia tietotekniikan alueella. www.tieto.fi