• RESULTAT FØR SKAT SAMT BIDRAG TIL BANKPAKKE 1 OG GARANTIFONDEN FOR INDSKYDERE OG INVESTORER (GARANTIFONDEN) 369 MIO. KR. (1. kvartal 2010: 301 MIO. KR.)
  •
  • Bidrag til Bankpakke 1 og Garantifonden 169 mio. kr. (1. kvartal 2010: 122 mio. kr.)
  • Resultat før skat 200 mio. kr. (1. kvartal 2010: 179 mio. kr.)
  • Netto rente- og gebyrindtægter under basisindtjening 1.394 mio. kr. (1. kvartal 2010: 1.386 mio. kr.)
  • Nedskrivninger på udlån mv. under basisindtjening 244 mio. kr. (1. kvartal 2010: 598 mio. kr.)
  • Basisindtjening 297 mio. kr. (1. kvartal 2010: 94 mio. kr.)
  • Beholdningsindtjening efter finansieringsomkostninger 72 mio. kr. (1. kvartal 2010: 207 mio. kr.)
  • Nedskrivnings- og hensættelsessaldo 3.785 mio. kr. (ultimo 2010: 4.408 mio. kr.)
  • Solvens 16,2%, kernekapital 14,4% og kernekapital ekskl. hybrid kernekapital 12,8%
  • (ultimo 2010: 15,8%, 14,1% og 12,5%)
  • Jyske Bank overvejer at afgive købstilbud på Amagerbanken af 2011 A/S eller dele heraf

Ordførende direktør Anders Dam udtaler:

”Vores resultat før skat samt bidrag til Bankpakke 1 og Garantifonden er på 369 mio. kr. Resultat før skat er i 1. kvartal 2011 negativt påvirket af Amagerbankens afvikling og Jyske Banks skønnede betaling på 163 mio. kr. til Garantifonden som følge heraf. Periodens nettorenteindtægter er uændret i forhold til 1. kvartal 2010, og nedskrivninger på udlån mv. viser fortsat en faldende tendens. Jyske Bank har i 1. kvartal 2011 tabsafskrevet 530 mio. kr. vedrørende Bankpakke 1. Nedskrivningssaldoen udgør herefter 2,9% af udlån og garantier.

Som offentliggjort 23. februar 2011 stemte Jyske Banks generalforsamling med overvældende flertal og med støtte fra bankens største aktionærer nej til afviklingsordningen under Bankpakke III. Jyske Banks ledelse har som konsekvens af generalforsamlingens nej til Bankpakke III besluttet fremover at ville tilstræbe at opfylde de svenske kapitalkrav til systemisk risiko-banker, indtil der foreligger en dansk afklaring.

Med en solvensprocent på 16,2 og en kernekapitalprocent (ekskl. hybrid kapital) på 12,8 ved udgangen af 1. kvartal 2011 er Jyske Banks kapitalforhold på et betryggende niveau og lever til fulde op til de offentliggjorte forhøjede kapitalkrav i Sverige.

På opfordring fra Finansiel Stabilitet har Jyske Bank analyseret og vurderet de sunde dele af Amagerbanken. Vi overvejer at afgive købstilbud på Amagerbanken eller dele heraf til Finansiel Stabilitet. Et eventuelt bud skal være Finansiel Stabilitet i hænde 9. maj.”, slutter Anders Dam.

FMRsk1k2011.pdf