BioPortos NGAL cutoff-patent udstedes i Japan

BioPorto har modtaget meddelelse fra selskabets patentrådgiver om at NGAL cutoff-patentet er udstedt i Japan. BioPorto har således de afgørende IP rettigheder for NGAL som målemetode for diagnostik af akut nyreskade i Japan, Europa, New Zealand, Singapore, Hong Kong, Sydafrika, Sydkorea, Australien og Israel. Patentansøgninger er desuden indleveret i en række øvrige lande, deriblandt USA og Kina, hvor de er under behandling.

BioPortos NGAL cutoff-patent dækker det cutoff (grænseværdi) over hvilket NGAL angiver akut nyreskade, og et højere cutoff, som angiver dialysekrævende nyreskade. I tillæg hertil har BioPorto en NGAL eksklusionspatentansøgning, der er komplementær til cutoff-patentet og angår lavere værdier af NGAL, som udelukker umiddelbar risiko for nyreskade. NGAL patenterne gør det muligt både at sikre BioPortos afsætning af egne produkter og at håndhæve BioPortos rettigheder over for konkurrerende aktører, såfremt de sælger NGAL analyser til diagnostik af akut nyreskade uden licensadgang til patenterne.

Om biomarkøren NGAL

Hvert år bliver cirka 13 millioner mennesker ramt af akut nyreskade, hvoraf omkring 4 millioner dør. Til trods herfor har udviklingen inden for nyreskadediagnostik stået stille de seneste halvtreds år. Nuværende metoder, som eksempelvis måling af serum-kreatinin, giver først signal om nyresvigt 24-72 timer efter at nyren har taget skade. NGAL stigningen kan derimod måles ganske få timer efter skaden er sket, og giver dermed lægen mulighed for at træffe afgørende beslutninger, før nyreskaden udvikler sig til et potentielt dødeligt nyresvigt. Udover muligheden for at kunne afhjælpe skaden, viser cost-benefit analyser, at implementeringen af NGAL målinger vil bidrage til besparelser på hospitalsomkostningerne ved behandling af nyreskadepatienter.

For yderligere information kontakt:

Christina Thomsen, Investor Relations
         Telefon 45 29 00 00, mail investor@bioporto.com