Vostok Nafta: Stämmokommuniké från årsstämma i Vostok Nafta Investment Ltd

Årsstämma i Vostok Nafta Investment Ltd hölls onsdagen den 4 maj 2011 kl. 14.00 på Fotografiska museet, Stora Tullhuset, Stadsgårdshamnen 22 i Stockholm.

På stämman hade aktieägarna att ta ställning till ett antal ärenden, bl a beslutades följande:

• Resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen antogs. Av dessa framgick bl.a. att vinsten för räkenskapsåret 1 januari–31 december 2010 uppgick till 138,36 MUSD. Styrelsens förslag att inte betala någon utdelning antogs.
  • Alla styrelseledamöter omvaldes, nämligen Al Breach, Per Brilioth, Lars O Grönstedt, C. Ashley Heppenstall, Paul Leander-Engström, Lukas H. Lundin, William A. Rand och Robert J. Sali. Lukas H. Lundin utsågs till ordförande för styrelsen. Vidare beslutades att styrelsearvode utgår med 250 000 SEK till styrelsens ordförande och 150 000 SEK till var och en av övriga styrelseledamöter som inte är anställd i bolaget. För arbete i Audit Committee ska utgå arvode om totalt 195 000 SEK, för arbete i Compensation Committee ska utgå arvode om totalt 70 000 SEK och för arbete i Investment Committee utgår arvode om totalt 75 000 SEK. Ersättning för arbete inom styrelsens kommittéer ska endast utgå till ledamöter som inte är anställda i bolaget.
  • Utöver styrelsearvodet beslutades att ett belopp om högst 1 800 000 SEK ska ställas till styrelsens förfogande för arvodering av Namdo Management för managementtjänster och tjänster avseende Investor Relations. Namdo Management är ett bolag som kontrolleras av styrelseordföranden Lukas H. Lundin.
  • PricewaterhouseCoopers AB omvaldes som bolagets revisorer.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Robert Eriksson, Head of Investor Relations, tel 0701-11 26 15