Delårsrapport 1/2011: Lovende omsætningsvækst drevet af ReSound Alera™ og Unified Communications

København, 2011-05-05 08:01 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- GN Store Nord opnåede med udgangspunkt i den fortsatte lancering af ReSound Alera™ samt væksten inden for Unified Communications (UC) en samlet organisk vækst på 7% i første kvartal 2011. GN Store Nords EBITA steg fra DKK 86 mio. i første kvartal 2010 til DKK 97 mio. i første kvartal 2011 efter en told-/skatterelateret engangshensættelse på DKK 25 mio.

GN ReSound opnåede organisk vækst på 9%, især drevet af stærk organisk vækst på 23% i Nordamerika som følge af den fortsat store fremgang for den første bølge af ReSound Alera™ produkter. Endvidere blev den anden bølge af ReSound Alera™ formfaktorer præsenteret i første kvartal. På baggrund af den hidtidige erfaring fra lanceringen af ReSound Alera™, især i Nordamerika, ændres forventningerne til omsætningen for 2011 fra ”organisk vækst på mere end 4%” til “organisk vækst på mere end 6%”. GN ReSounds EBITA for første kvartal udgjorde DKK 52 mio. og var negativt påvirket af en told-/skatterelateret engangshensættelse på DKK 25 mio. på et vækstmarked. Dette bevirker, at GN ReSound ændrer sine forventninger til EBITA for 2011 fra “DKK 450-500 mio.” til “DKK 425-475 mio.”.

GN Netcom opnåede organisk vækst på 5% drevet af en solid vækst på 15% i CC&O headset, som delvist blev modsvaret af en organisk vækst på (15)% i Mobile headset. Den negative udvikling i Mobile headset relaterede sig hovedsageligt til svage markedsforhold i Nordamerika, som følge af at salgskanalen har reduceret deres lagerbeholdninger af konkurrenternes produkter. EBITA blev mere end fordoblet i forhold til første kvartal 2010 og udgjorde DKK 56 mio. På baggrund af den stigende udbredelse af UC hæver GN Netcom sine forventninger til EBITA for 2011 fra “DKK 250-300 mio.” til “DKK 275-325 mio.”.

GN Store Nord ændrer samlet set sine forventninger til omsætningen fra “organisk vækst på mere end 6%” til “organisk vækst på mere end 7%” på baggrund af den lovende lancering af ReSound Alera™. Som følge af den positive udvikling inden for UC samt GN ReSounds told-/skatterelaterede engangshensættelse på DKK 25 mio., fastholdes GN Store Nords forventninger til EBITA for 2011 på “DKK 675-775 mio.”.

Hovedoverskrifter

• GN’s samlede omsætning udgjorde DKK 1.298 mio., svarende til en organisk vækst på 7% i forhold til første kvartal 2010.
  • Koncernens EBITA udgjorde DKK 97 mio. i første kvartal mod DKK 86 mio. i første kvartal 2010. Resultatet for første kvartal 2011 var påvirket af en told-/skatterelateret engangshensættelse på DKK 25 mio.
  • GN ReSounds omsætning udgjorde DKK 820 mio., svarende til en organisk vækst på 9%. EBITA udgjorde DKK 52 mio., en nedgang fra DKK 70 mio. sidste år. EBITA blev negativt påvirket af en told-/skatterelateret engangshensættelse på DKK 25 mio. i et vækstmarked.
  • GN Netcom opnåede en omsætning på DKK 476 mio., svarende til en organisk vækst på 5%, og EBITA udgjorde DKK 56 mio., hvilket var mere end en fordobling sammenlignet med DKK 26 mio. sidste år. Organisk vækst inden for CC&O-forretningen udgjorde 15%.
  • I lyset af den lovende lancering af ReSound Alera™ ændres omsætningsforventningen for GN Store Nord for 2011 fra “organisk vækst på mere end 6%” til “organisk vækst på mere end 7%”. Med den positive udvikling inden for Unified Communications samt GN ReSounds told-/skatterelaterede engangshensættelse på DKK 25 mio. fastholder GN Store Nord sine forventninger til EBITA for 2011 på “DKK 675-775 mio.”.
  • Forventningerne til amortisering af immaterielle aktiver og finansielle poster for 2011 ændres fra “ca. DKK (50) mio.” til” DKK (50)-(75) mio.”, da GN har omlagt renten på sin kortfristede gæld fra variabel til fast forrentning.
  • GN benytter fortsat ihærdigt alle lovlige midler for at sikre, at den endelige og juridisk bindende afgørelse fra den østrigske voldgiftsdomstol i sagen mod TPSA efterleves. I første kvartal blev TPSA's indsigelser mod de østrigske voldgiftsdommeres uafhængighed afvist af det østrigske handelskammer i Wien.
  • Den 18. marts 2011 blev Anders Boyer udnævnt til CFO i GN ReSound foruden hans generelle ansvarsopgaver som CFO i GN Store Nord og medlem af GNs direktion. Tom Zachariassen, der tidligere var Vice President of Business Controlling i GN Netcom er udnævnt til CFO i GN Netcom.

“I første kvartal så vi en lovende vækst i omsætningen drevet af ReSound Alera™ og den tilsvarende Beltone True™ produktfamilie, sammen med det dertilhørende trådløse tilbehør. Den organiske vækst var 9%, hvilket primært var et resultat af den første bølge af ReSound Alera™ formfaktorer lanceret i 2010. I første kvartal lancerede vi den anden bølge af formfaktorer, og baseret på erfaringerne herfra opjusterer vi nu forventningerne til omsætningen for 2011,” siger CEO GN ReSound, Lars Viksmoen.

”Den fortsatte vækst i UC segmentet gav en betydelig, positiv effekt på første kvartal, og vi har indgået en række nye aftaler med store, globale selskaber, hvor GN Netcom leverer headset til deres UC løsning. Som resultat af den fortsat positive udvikling, vi oplever i UC segmentet, hæver GN Netcom sine EBITA forventninger for 2011 fra ”DKK 250-300 mio.” til ”DKK 275-325 mio.”,” siger CEO GN Netcom, Mogens Elsberg.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Mikkel Danvold
VP, IR & Kommunikation