Delårsrapport för kvartalet januari - mars 2011

• Intäkterna ökade till 678,7 MUSD (501,1 MUSD).
  • EBITDA ökade till 156,3 MUSD (100,7 MUSD).
  • Resultatet före skatt ökade till 113,1 MUSD (58,8 MUSD).
  • Resultatet efter skatt ökade till 90,0 MUSD (45,5 MUSD).
  • Resultatet per aktie före utspädning ökade till 0,51 USD (0,26 USD). Resultatet per aktie efter utspädning ökade till 0,47 USD (0,26 USD).
  • 6,1 miljoner fat olja raffinerades (5,6 miljoner fat) och råoljeproduktionen uppgick till 4,1 miljoner fat (3,8 miljoner fat).
  • Emission av obligationslån i rubel om 170 MUSD i februari 2011.

Bästa aktieägare,

Under det första kvartalet 2011 var omvärldsförutsättningarna fortsatt gynnsamma för vår verksamhet. Priset på råolja ökade ytterligare och Brent-oljan handlades upp till över 115 USD per fat. Efterfrågan på oljeprodukter fortsatte att öka liksom priset, dock i en långsammare takt än råoljepriset. Den 1 januari 2011 höjdes punktskatten på bensin samtidigt som miljöstandarden Euro-3 infördes. Exportskatterna i Ryssland sänktes för lätta oljeprodukter och höjdes för tunga oljeprodukter. Den ryska rubeln fortsatte stärkas gentemot den amerikanska dollarn under första kvartalet.

Alliance Oil Company producerade 4,1 miljoner fat råolja och raffinerade 6,1 miljoner fat. Med fokus på organisk tillväxt, effektivitet och lönsamhet förbättrades bolagets lönsamhet väsentligt och resultatet efter skatt fördubblades jämfört med första kvartalet 2010. Jämfört med fjärde kvartalet 2010 steg intäkterna med 17 procent, EBITDA med 32 procent och resultatet efter skatt med 47 procent.

I upstreamsegmentet resulterade högre nettopriser på bolagets samtliga marknader i att EBITDA ökade med 46 procent, från fjärde kvartalet 2010, till 98,0 MUSD. Under första kvartalet 2011 borrades 14 brunnar, inklusive sex brunnar på Kolvinskoyefältet. Färdigställandet av Kolvinskoyefältets processanläggningar och pipelinen från fältet till Kharyagaterminalen fortskred mot slutförandet under tredje kvartalet 2011.

I downstreamsegmentet resulterade högre försäljningsvolymer och priser i att intäkterna steg med 20 procent jämfört med fjärde kvartalet 2010. EBITDA var i linje med fjärde kvartalet 2010. Moderniseringen av raffinaderiet i Khabarovsk fortsätter enligt plan och beräknas vara slutförd under 2012.

Under första kvartalet 2011 expanderade bolagets downstreamverksamhet genom förvärvet av Gavanbunker CJSC, en hamnterminal i ryska Fjärran Östern, vilket ytterligare stärker bolagets växande bunkerverksamhet i regionen.

Ett obligationslån om 5 miljarder ryska rubel (motsvarande cirka 170 MUSD) emitterades framgångsrikt under första kvartalet 2011. Våra kreditratings var oförändrade; B+ från S&P och B från Fitch, båda med outlook ”Stable”.

Utsikter

Den senaste tidens marknadsutveckling underbygger våra positiva förväntningar på upstreamsegmentet, med stärkta råoljepriser såväl internationellt som på den inhemska ryska marknaden. Inom downstreamsegementet utmanas vi, trots fortsatt ökad efterfrågan, av att produktpriserna släpar efter råoljepriset och eventuella skatteförändringar.

Med en väl balanserad och integrerad verksamhet är bolaget väl positionerat för att fullfölja våra strategiska projekt. Planerna för utvecklings- och prospekteringsborrningar ligger fast. Vi räknar med att ta Kolvinskoyefältet i drift under tredje kvartalet då vi planerar att ansluta fältets produktionsbrunnar till pipelinen. Moderniseringen av Khabarovskraffinaderiet planeras att slutföras under 2012.

Alliance Oil producerar idag cirka 43 000 fat olja per dag och raffinerar 75 000 fat per dag. Bolagets volymmål för 2011 är att producera mer än 20 miljoner fat råolja och gynnas av att produktionen från Kolvinskoyefältet medför att andelen av produktionen som är befriad från produktionsskatt ökar. Inom downstreamsegmentet planerar vi att raffinera över 23 miljoner fat olja under 2011.

Vårt åtagande att växa organiskt, höja effektiviteten och förbättra lönsamheten är tydligt. Vi rör oss mot de långsiktiga målen och utvärderar kontinuerligt möjligheter för ökat aktieägarvärde.

Arsen Idrisov

Telefonkonferens
Datum: torsdag 19 maj 2011
Tid: 10.00

För att delta via telefon, vänligen ring något av följande telefonnummer:
från Sverige 08 505 598 53
från Ryssland +7 495 745 72 98, pin code: 880797#
från övriga länder +44 203 043 24 36

Telefonkonferensen sänds direkt på Internet, och kan följas på Alliance Oils hemsida www.allianceoilco.com. Konferensen spelas in och kommer att finnas tillgänglig på www.allianceoilco.com.

För ytterligare information:
Arsen Idrisov, Verkställande direktör, Alliance Oil Company Ltd, tel +7 (495) 777 18 08
Eric Forss, Styrelseordförande, tel +46 8 611 49 90

Alliance Oil Company Ltd är ett ledande självständigt oljeföretag med en vertikalt integrerad verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Alliance Oil Company har idag bevisade och sannolika oljereserver om 638 miljoner fat och downstreamverksamhet som inkluderar raffinaderiet i Khabarovsk och ett ledande nätverk av bensinstationer och oljeproduktsdepåer i ryska Fjärran Östern. Bolagets depåbevis handlas på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AOIL.

2011_05_19_1Q_sve.pdf