Disciplinnämnden vid NASDAQ OMX Stockholm utdömer vite för HQ

Disciplinnämnden vid NASDAQ OMX Stockholm AB (”börsen”) har funnit att det tidigare noterade bolaget HQ AB ("HQ") i tre fall brutit mot börsens regelverk för emittenter (”Regelverket”) avseende efterlevande av International Financial Reporting Standards (”IFRS"), som är en vedertagen och av EU antagen internationell standard för redovisning i börsnoterade företag.  HQ åläggs därför att betala ett vite på fem årsavgifter.

Den 19 oktober 2010 beviljade börsen en ansökan från HQ om avnotering och beslutade att sista handelsdag för bolagets aktier på börsen skulle vara den 26 november 2010. Börsens regelverk om påföljder gäller emellertid även under en tid om ett år efter en avnotering om överträdelsen begåtts under tiden för noteringen.

Finansinspektionen beslöt den 28 augusti 2010 att återkalla tillstånden för HQ:s helägda dotterbolag HQ Bank AB (”HQ Bank”) att driva bankrörelse, att driva värdepappersrörelse och att registreras som förvaltare av fondandelar.

Disciplinnämnden har i ett tidigare beslut den 9 december 2010 (beslut 2010:4) funnit att HQ i två fall brutit mot Regelverket avseende informationsgivning till aktiemarknaden. Förevarande beslut gäller emellertid HQ:s årsredovisning för 2009 som börsen har granskat inom ramen för sin redovisningstillsyn.  Disciplinnämndens beslut grundar sig i allt väsentligt på den kritik mot HQ Banks årsredovisning för år 2009 som Finansinspektionen redovisade i sitt beslut.  HQ Banks räkenskaper för år 2009 ingår i HQ:s årsredovisning för samma år.

I enlighet med punkt 3.2.1 i Regelverket har HQ varit skyldigt att upprätta årsredovisningen enligt gällande lagstiftning och relevanta redovisningsstandarder. Härav följer att HQ har varit skyldigt att följa IFRS, som är en vedertagen och av EU antagen internationell standard för redovisning i börsnoterade företag. Beslutet rör följande avvikelser från IFRS:

Bolagets val av värderingsmodell
Enligt IFRS ska derivatinstrument värderas till verkligt värde. Företag skall upplysa om vilka metoder och antaganden som det verkliga värdet baserats på enligt en särskilt angiven värderingshierarki. Avvikelsen i denna del består i att HQ för ca 70 % av värdet av derivatportföljen tillämpat en värderingsmodell som inte beaktar marknadsinformation trots att sådan information funnits tillgänglig.

Tillämpning av Dag-1 resultat
HQ har redovisat skillnader mellan den teoretiska värderingen och det finansiella instrumentets anskaffningspris (ett s.k. Dag-1 resultat) direkt i resultaträkningen. Det innebär exempelvis att om ett instrument har köpts för 120 och det sedan värderats av banken till 150 så har en vinst på 30 redovisats direkt in i resultaträkningen. Detta är enligt IFRS inte tillåtet vid tillämpning av den av HQ valda värderingsmodellen.

Avsaknad av avstämning mellan ingående och utgående balanser
IFRS anger att företag som valt att tillämpa en värderingsmodell som inte beaktar marknadsinformation måste redovisa en avstämning av ingående och utgående balanser av värderingar till verkligt värde. Denna skall innefatta särskild upplysning om periodens förändringar hänförliga till bl.a. summan av vinster eller förluster som redovisats i resultatet. I HQ:s årsredovisning saknades sådana upplysningar på den detaljeringsnivå som krävs enligt IFRS.

Beslut
Enligt disciplinnämndens mening kan de överträdelser som HQ har gjort sig skyldigt till sammantagna inte anses vara av mindre allvarlig eller ursäktlig karaktär. Disciplinnämnden har således beslutat att ålägga HQ ett vite motsvarande fem årsavgifter. I förevarande fall måste enligt disciplinnämndens mening beaktas att HQ har avnoterats och att marknadsvärdet av bolaget är helt förändrat. Med hänsyn till detta anser disciplinnämnden att varje årsavgift ska anses motsvara hälften av vad bolaget senast betalade per år till börsen. Disciplinnämnden ålägger således HQ ett vite på 480 000 kronor.

Disciplinnämndens beslut finns publicerat på:

Om Disciplinnämnden
NASDAQ OMX Stockholms disciplinnämnd har till uppgift att pröva ärenden om börsmedlemmars och de noterade bolagens överträdelser av de regler som gäller vid börsen. Om börsen misstänker att en medlem eller ett bolag handlat i strid med regelverket anmäls detta till disciplinnämnden. Börsen utreder och driver ärendet och disciplinnämnden bedömer fallet och fattar beslut om eventuella sanktioner. Sanktioner för ett noterat bolag kan vara varning, vite eller avnotering. Vitesbeloppet kan uppgå till mellan 1 och 15 årsavgifter. Medlemmen kan drabbas av varning, vite eller avslutat medlemskap. De viten som nämnden dömer ut går inte till börsens verksamhet utan till en stiftelse som arbetar med forskning på värdepappersmarknaden. Disciplinnämndens ordförande och vice ordförande ska vara jurister med domarerfarenhet. Av övriga ledamöter ska minst två vara väl insatta i förhållandena på värdepappersmarknaden.

Ledamöter: F.d. justitierådet Johan Munck (ordf), justitierådet Marianne Lundius (v ordf), professor emirita Madeleine Leijonhufvud, direktören Stefan Erneholm och direktören Anders Oscarsson. Suppleanter: F.d. auktoriserade revisorn Bo Magnusson, advokaten Wilhelm Lüning, direktören Jack Junel, civilekonomen Ragnar Boman och civilekonomen Carl Johan Högbom.

Mediakontakt:
Carl Norell