360 Holding AB (publ): Förvärv och verksamhetsförändring i 360 Holding AB

360 Holding AB har ingått avtal om att förvärva av 100% av aktierna i TrustBuddy AB, ett bolag verksamt inom ”peer to peer lending”(P2P Banking). Avtalet är villkorat av godkännande på bolagssgtämma.

Kallelse till bolagsstämma kommer att presenteras inom kort. Med anledning av detta kommer kvartalsrapporten för första kvartalet att senareläggas med ca två veckor.

Köpet innebär att 360 Holding AB byter namn, styrelse och ledning då nuvarande styrelse och ledning avgår i samband med bolagsstämman vid genomförd affär. Affären stöds av ägare till mer än 51% av aktier och röster i 360 Holding AB samt av ägarna till TrustBuddy AB, som även blir Bolagets nya namn.

Om det förvärvade bolag, Trustbuddy AB

TrustBuddy AB, www.trustbuddy.com är ett internetbaserat bolag med verksamhet inom ”P2P Banking” se reklamfilm från Kanal 5 https://trustbuddy.com/se/om-trustbuddy/i-medierna/reklamfilm-2011/ och är en mötesplats för människor som vill låna pengar av varandra. Trusbuddy AB är registrert hos Finansinspektionen som ett finansiellt institut. Bolaget är idag verksamt i Norge, Sverige och Slovenien. Under innevarande år lanserar TrustBuddy AB även sina tjänster i Tyskland, Österrike och Danmark. På flera andra marknader planeras framtida lansering via partners. Låneansökningsprocessen baserar sig på BankID, och går fort från ansökan till genomförande. Under de första 12 månaderna har bolaget fått över 35 000 registrerade kunder varav 28 000 är aktiva kunder. Bolaget har under några månader haft en månatlig ökning i antal kunder på över 200% (april 2011: 282%). Tillväxten har medfört att Bolaget önskar en noterad miljö för att stärka sitt varumärke, sin finansiella ställning, och att nå nya kundgrupper.

Finansiellt är Bolaget redan kassaflödespositivt. Bolagets omsättning på utlåningen har passerat 2 miljoner SEK per månad, och TrustBuddy beräknas omsätta lån för över 100 miljoner SEK under 2012, med en vinst på mellan 15 och 20 miljoner före skatt.

Bolaget har genom sin framgångsrika affärsmodell, egenutvecklad mjukvara samt bra partners och goda säkerhetsrutiner, på kort tid blivit en av de ledande P2P Lending tjänsterna i Nordeuropa under de senaste tolv månaderna. Konkurrenter är lokala mikrolångivare, samt internationella aktörer som Zopa.com, Wonga.com, Lendingclub.com. Marknadstillväxten för denna typ tjänster har varit mycket kraftig sedan de första aktörerna kom på banan i 2006-2007 och intresset från investerare är stort.

TrustBuddy AB har som bolag ingen kreditrisk på sina lånekunder genom att låna ut privata långivares kapital till kreditgodkända lånetagare. Riskspridning för dessa långivare uppnås vid utspridning på många olika lån med en mycket liten andel i varje utlåning. Långivare har en historisk avkastning på över 12 % på sina pengar, och flera av långivarna som varit med sedan starten 2010 har passerat 25% i årlig avkastning. Bolagets affärsidé är att förmedla lån mellan långivare och låntagare på samma sätt som banker och kreditinstitut. Lånebeloppen TrustBuddy förmedlar är upp till 5000 SEK med en lånetid på 30 dagar.

TrustBuddy erbjuder två produkter. Den första är att privatpersoner snabbt kan låna upp till 5000 SEK till tydliga och fasta kostnader.
Den andra produkten är inlåning till privatpersoner och företag som erbjuds inveteringar till låg risk genom TrustBuddys låneförmedling.

TrustBuddy genomför en grundlig kreditkontroll av sina låntagare.  Detta en väsentlig del i kedjan för att erbjuda en låg risk för långivarna.

TrustBuddy har under 1% kreditförluster hos sina lånekunder. Mer information om Trustbuddy finns på www.trustbuddy.com.

Köpeskillingen och betalning

Köpet görs genom en apportemission av TrustBuddy AB till en värdering till 90 miljoner kronor.  Köpet är beroende av 360 Holdings marknadsvärde under 60 dagars genomsnittskurs framtill bolagsstämma hållits och godkänt köpet. Kursen är begränsad till mellan ett minimum på 0,30 SEK och ett maximum på 0,52 SEK. Detta gör att 360 Holdings nuvarande aktieägare får behålla mellan 4,5 % och 7,5 % av aktierna i det nya bolaget. Detta medför att befintliga aktieägarens marknadsvärde påverkas marginellt mot dagens marknadsvärde dock minskar ägarandelen procentuellt.

Den svaga utvecklingen i den existerande verksamheten i 360 Holding samt svårigheten att erhålla den finansiering som krävts för att driva verksamheten långsiktigt har bidragit till beslutet att byta verksamhet i 360 Holding AB. Styrelsen har arbetat på flera olika spår för att säkra upp bolagets framtida finansiering och verksamhet utan att kunna slutföra detta på ett tillfredställande sätt. Ett köp av TrustBuddy AB är ett sätt att säkra upp värdet för aktieägarna genom att man köper upp ett lönsamt företag som är i en expansiv fas med en stark utveckling.

Kommentar från bolagen:

”TrustBuddy’s utveckling har sedan starten legat långt över förväntningarna, och när vi nu är internationellt eftertraktade är det viktigt för oss att finna en finansiell plattform för företaget. Under de kommande månaderna kommer företaget genomgå en upprustning till en internationell finanskoncern och detta kommer att speglas på ett positivt sätt genom en börsnotering. 360 Holding var en uppenbar kandidat med många synergier. Genom fusionen med 360H får vi över 50.000 nya potentiella kunder, en omedelbar notering, samt överförbart underskott och i underkant ca. 500 nya ägare som det glädjer oss att få möta. Vi ser mycket positivt på köpet av företaget och hoppas att kunna tillföra ägarna stora värden i framtiden”, säger TrustBuddy’s VD Jens Glasø.

”Genom köpet så säkrar vi värden för aktieägarna i 360 Holding, får en lösning på finansieringen av bolaget genom köpet av en mycket spännande kraftigt växande verksamhet som kommer att kunna skapa stora aktieägarvärden i framtiden, säger VD Anders Holmstedt i en kommentar

Frågor med anledning av detta pressmeddelande besvaras av:

Anders Holmstedt, VD 360 Holding AB anders@360holding.se

www.360holding.se

Jens Glasø, VD Trustbuddy AB jens@trustbuddy.com

360 Holding AB:s aktie handlas på First North (OMX). Certified Adviser till 360 Holding AB är Thenberg & Kinde Fondkommission AB. Tel 031-745 50 00.

PM 360_TB 180511.pdf