Fortum har börjat installera nya elmätare till fritidsbostäder

Fortum Oyj, Pressmeddelande, 2011-05-20 09:57 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Fortum byter ut gamla elmätare mot nya fjärravläsbara Fortum Energiboxen-mätare mellan 2010 och 2013. Under sommaren kommer nya mätare att installeras i Åbo skärgård och Satakunda bl.a. på Kimitoön, Väståboland och Merikarvia.  Det finns många sommarstugor i området och Fortum ber sina kunder säkerställa att mätaren är fritt åtkomlig.

Installationsarbetena har börjat i Kimito på tisdagen den 17 maj. Efter Kimito fortsätter installationerna i Nagu och Korpo. I Merikarvia börjar mätarinstallationerna i juli. Närmare tidtabell finns på Internet-adressen www.fortum.fi/alyboksi. Installationer utförs även kvällstid och under veckoslut.

Tack vare Fortum Energiboxen baseras elfakturan på den faktiska och realtida elförbrukningen. Det blir allt lättare att kontrollera energiförbrukningen när man kan se hur de elbesparande åtgärderna syns på elfakturan. I fortsättningen sker till- och frånkoppling av el allt snabbare till exempel i samband med flytt. Dessutom blir det lättare att observera elkvaliteten och ännu snabbare att kunna lokalisera avbrotts-områden och reparera fel vid elavbrott.

Före installationen får alla kunder information om installationstiden i god tid per post. Du behöver inte vara på plats under mätarbytet om Fortums installatör har fritt tillträde till mätaren. Om elmätaren finns inne i bostaden, i något annat låst utrymme eller om det inte finns fritt tillträde till mätaren (på grund av till exempel kundens egna låsningar på mätningscentret eller en bom på privat väg); borde kunden vara på plats för att se till att installatören kommer till mätaren eller vara redo att låsa upp låsningarna under mätarbytet. Alla installatörer har ett ID-kort från Fortum.

Mätarbyte påverkar nattström och styrning av elbelastning

Efter installationen av Fortum Energiboxen börjar tiden för nattström, för alla Fortum Sähkönsiirto Oy:s kunder, klockan 22 och slutar klockan 7 på morgonen hela året om. (För kunderna hos Fortum Espoo Distribution Oy blir det inga förändringar.) Tiderna för de automatiska påkopplingarna av apparater som fungerar med nattström kan avtrappas. Till exempel för varmvattenberedare och magasinerande golvvärme avtrappas påkopplingstiderna, mellan tiden för nattströmmens påkoppling och midnatt, för att jämna ut belastningen på elnätet. Reläet knäpper när den automatiska påkopplingen inträffar däremot sker övergången från dagström till nattström ljudlöst.

Fortum Distribution
Kommunikation

Mera information

Kajsa Hasselström, manager på Fortum Distribution, tel. 040 3581319, kajsa.hasselstrom@fortum.com