75 miljarder i avskrivna betalningsskulder

Intrum Justitias undersökning visar att det under förra året skrevs av betalningsskulder motsvarande 75 miljarder SEK - aldrig tidigare har så stora avskrivningar av betalningsskulder gjorts i Sverige.

Stockholm, 2011-05-23 10:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Klicka här för länk till videofilm med vd Lars Wollung’s kommentarer

Under förra året skrevs det av betalningsskulder i Sverige till ett högre värde än de 74 miljarder SEK svenska staten satsade på arbetsmarknads- och arbetslivsåtgärder. På europeisk nivå steg den årliga avskrivningen av betalningsskulder till en rekordnivå av €312 miljarder. Som en jämförelse har EU och Internationella Valutafonden hittills beviljat finansiellt stöd till Grekland, Irland och Portugal motsvarande €273 miljarder.

Intrum Justitias årliga undersökning, European Payment Index, där närmare 6000 europeiska företag medverkat, visar ett Europa som går i ekonomisk otakt. I Storbritannien ökade avskrivningarna under förra året med 33 procent medan de i Europas största ekonomi, Tyskland, minskade med 8 procent.

“Att tala om ett Europa i eller på väg ut ur en lågkonjunktur är inte längre relevant. Vi ser istället en väldigt splittrad bild där Tysklands ekonomiska styrka blir allt mer tydlig. Vi ser också positiva tendenser i en rad andra länder. Bland de länder som sett en negativ utveckling har akuta åtgärder vidtagits för att stabilisera läget. Miljarder Euro har östs över Grekland, Irland och Portugal. Utvecklingen i dessa länder har varit djupt oroväckande, men samtidigt är deras sammanlagda ekonomier bara en dryg tredjedel av Storbritanniens. Att avskrivningen av skulder rusar i en så stor ekonomi som den brittiska är alarmerande och borde vara en tydlig signal till att vi måste vidta kraftfulla åtgärder mot sena betalningar, menar vd Lars Wollung, Intrum Justitia.”

I Sverige betalar företag, offentliga institutioner och privatpersoner i genomsnitt långt tidigare än i resten av Europa. I oktober 2010 antog Europaparlamentet ett direktiv för att stävja sena betalningar i det så kallade ”Late Payments Directive.” Direktivet innebär att om inte annat avtalats i kontrakt är betalningstiden mellan företag 30 dagar. Medlemsländerna har två år på sig att implementera den nya lagstiftningen. Även om Sverige har en kortare väg att gå än många andra länder anser Lars Wollung att den negativa utvecklingen i Sverige inte kan få fortsätta.

“Det nya direktivet är bra början men räcker inte för alla de företag som sitter och väntar på miljarder som aldrig når dem. Lagstiftning är bara ett av många verktyg som måste fungera effektivt. Företagen måste också bli bättre i såväl sitt förebyggande kreditarbete som inom cash management, menar Lars Wollung.”

Statistik från undersökningen

Statistik från Intrum Justitias årliga undersökning, European Payment Index, företag visar att:

• Avskrivningarna av betalningsskulder i Sverige ökade förra året med 10%. Det betyder att 2.3% av alla betalningsskulder skrevs av under 2010.

• Om alla företag, myndigheter och privatpersoner i Sverige betalade räkningar och fakturor skulle det betyda en kapitalinjektion till företagen på 75 miljarder SEK. Det är mer än de 74 miljarder SEK svenska staten satsade på arbetsmarknads- och arbetslivsåtgärder under förra året.

• 8 % av företagen i Sverige tror att betalningsriskerna kommer att öka under de närmaste 12 månaderna medan 17% av de svarande tror att riskerna kommer att minska.

• Bilden av vart ekonomin i Europa är på väg är i högsta grad splittrad. Tyskland, som är den största ekonomin i Europa, fortsätter att visa ekonomisk styrka och under 2010 minskade avskrivningarna av betalningsskulder med 8%. I Storbritannien, som är den tredje största ekonomin i Europa, rusade avskrivningarna av betalningsskulder i höjden med en ökning på hela 33%.

• EPI 2011 visar att europeiska företag betalar utställda fakturor på i genomsnitt 56 dagar medan offentlig verksamhet i genomsnitt betalar på 65 dagar. Detta är en ökning av antalet betalningsdagar med 1 dag från företag och två dagar från offentlig verksamhet.

• I Sverige betalar såväl företag som offentlig verksamhet sina fakturor inom 35 dagar, det vill säga väsentligt snabbare än i resten av Europa.

• 28 % av företagen i Europa ser sena betalningar som ett hot mot deras överlevnad, medan 45% ser sena betalningar som ett hinder för tillväxt. I Sverige anser 17% sena betalningar som ett hot mot företagets överlevnad medan 35% ser det som ett hinder för tillväxt.

Om Intrum Justitia
Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster, inklusive köp av fordringar, som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3 100 anställda i 22 länder. Koncernens omsättning uppgick 2010 till 3,8 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid NASDAQ OMX Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com.

Om European Payment Index
Undersökningen genomfördes i 25 olika länder mellan januari och mars 2011. Undersökningen genomfördes skriftligen och närmare 6000 företag valde att svara på frågeformuläret. Detta år genomfördes undersökningen för sjunde gången.

För ytterligare information:

Fanny Waller, Chief Marketing Officer