Nordic Tankers 1. kvartalsrapport 2011

Selskabsmeddelelse nr. 15/2011

Udsendt via NASDAQ OMX d. 24. maj 2011

Resumé af 1. kvartalsrapport 2011

I 1. kvartal 2011 steg Nordic Tankers’ omsætning på time-charter basis (TCE) med USD 7,3 millioner til USD 22,6 millioner sammenlignet med 1. kvartal 2010. EBITDA var USD 1,5 millioner i 1. kvartal 2011 (USD 0,6 millioner), og resultat før skat blev et tab på USD 2,7 millioner (USD -12,1 millioner). Nettoresultatet inkluderer en engangsopskrivning på USD 5,2 millioner, som følge af købet af de resterende aktier fra Zacchello Group. Opskrivningen er foretaget i overensstemmelse med IFRS 3 og har ingen likviditetspåvirkning.

Bruttoomsætningen var gradvist stigende i løbet af kvartalet for både kemikalie- og produkttank-skibssegmentet. Omkostningerne blev dog negativt påvirket af stigende bunkerpriser kombineret med svækkelsen af USD gennem hele 1. kvartal. Resultatet er utilfredsstillende, men i overensstemmelse med forventningerne, de stigende bunkerpriser taqet i betragtning. Effekten af stigningen i bunkerpriserne var ca. USD 1,7 millioner. Balancen mellem udbud og efterspørgsel forventes gradvist at blive forbedret i andet halvår af 2011, hvilket forventes at påvirke fragtraterne positivt, navnligt indenfor kemikalietankskibssegmentet.

Pengestrømmen var USD -6.1 million i 1. kvartal. Den negative udvikling i pengestrømmen skyldtes primært en stigning i tilgodehavender som følge af øget bruttoomsætning samt diverse engangsposter, hvoraf nogle vil blive reverseret i 2. kvartal. Forventningerne til en pengestrøm for 2011 på mellem USD 0 og USD -10 millioner fastholdes derfor.

Forventningerne for 2011 til omsætning på TCE basis på USD 95-105 millioner, EBITDA på USD 10-20 millioner, samt et negativt resultat før skat, eventuelle op- og nedskrivninger samt valutakurs-reguleringer på USD 15-25 millioner fastholdes. Den ovenfor nævnte gevinst på USD 5,2 millioner er ikke medregnet i forventningerne.

Rederiet styrkede yderligere sit samarbejde med Womar Holdings Pte. Ltd. og har pr. 1. februar 2011 etableret en fællesejet virksomhed ved navn Nordic Womar Pte. Ltd., som er et pool management-selskab med hjemsted i Singapore. Nordic Womar driver to pools med omkring 35 coatede kemikalietankskibe i segmentet 10.000-25.000 dwt.

Nordic Tankers har den 14. februar 2011 gennemført en kapitalnedsættelse som autoriseret af generalforsamlingen 5. november 2010 fra nominelt DKK 377.648.880 til nominelt DKK 37.764.888. Det resterende beløb på DKK 339.883.992 er henlagt til en særlig reserve, jf. selskabslovens § 188, stk. 1, nr. 3.

Den 28. februar 2011 opløste Nordic Tankers og Zacchello Group deres joint venture og Nordic Tankers købte Zacchello Group’s ejerandel svarende til 1½ skib. Således ejer Nordic Tankers nu alle 5 handy size produkttankskibe fra dette joint venture.. Aktierne er erhvervet gennem en betinget udskudt betaling til Zacchello Group, og transaktionen blev gennemført i samarbejde med og støttet af Nordic Tankers’ to banker. Der var ikke behov for tilførsel af egenkapital for at finansiere købet. Den 4. marts 2011 foretog Nordic Tankers en rettet emission til tidligere minoritetsinvestorer i de fire kemikalietankskibe overtaget fra Clipper i 2010. Købet svarer til 0,25 skib samt konvertering af rentebærende gældsbreve på USD 0,6 millioner. Ved gennemførelsen af disse transaktioner har Nordic Tankers overtaget de resterende minoritetsinteresser i alle Rederiets skibe, og Rederiet ejer nu 15 skibe fuldt ud. Begge transaktioner er en positiv udvikling og i overensstemmelse med Nordic Tankers’ vækststrategi.

“Resultatet er i overensstemmelse med vores forventninger, men det er værd at bemærke, at fragtraterne er i bedring ved indgangen til 2. kvartal af 2011, hvilket kunne være en indikation af, at markedet nærmer sig det punkt i vores branchecycklus hvor fremgangen begynder. Vi har fortsat udfordringer foran os, men den nuværende markedssituation åbner muligheder for at forbedre Nordic Tankers’ position for fremtidig vækst og giver os lejlighed til at igangsætte yderligere aktiviteter til udvikling af forretningen samt gennemføre vores strategi - ”The Nordic Ambition”” udtaler CEO Tommy Thomsen.

For den fulde ordlyd af 1. kvartalsrapport 2011 henvises til vedhæftede.

Kontaktpersoner:

Administrerende direktør Tommy Thomsen                            (+45) 39 10 90 02

Finansdirektør Christian Hassel                                             (+45) 39 10 90 10

Selskabsmeddelelse nr 15 2011.pdf Nordic Tankers 1. kvartalsrapport 2011.pdf