Licensprogrammet runt Conanfilmen växer

Onlinespel, samlarkort, serieadaption, böcker med mera, alla baserade på storfilmen "Conan the Barbarian", lanseras under de kommande månaderna från ett flertal licenstagare.

Stockholm, 2011-05-25 03:35 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Bland licenstagarna finns Funcom som den 24 maj offentliggjorde utvecklingen av en filmexpansion till onlinespelet ”Age of Conan”. Expansionen, ”The Savage Coast of Turan”, utspelar sig cirka 20 år efter händelserna i filmen. Spelarna sänds ut av Conan som vid den här tiden är kung av Aquilonia för att hjälpa hans gamle vän Artus att stoppa pågående intriger och konspirationsplaner i och kring staden Ardashir i Turan. Förutom vissa karaktärer kommer expansionen även att innehålla rustningar och monster från filmen. Lansering beräknas till augusti.

På förlagssidan finns Dark Horse Comics med serieadaptionen ”Conan: The Mask of Acheron”. Bokförlaget Penguin ger ut romanadaptionen skriven av mångfaldigt prisbelönade och bästsäljande fantasy- och scififörfattaren Michael A Stackpole. Förlagen Random House/Del Rey (USA), Orion Books (Brittiska samväldet) och Bragelonne (Frankrike) kommer alla att ge ut pocketböcker med filmaffisch på omslaget innehållande urval av Howards originalberättelser. Från Rittenhouse Archives kommer samlarkort och Trends International ger ut filmaffischer.

Vapenrepliker kommer från Museum Replicas/Atlanta Cutlery och Albion Swords, den förre med produkter för massmarknad och den senare med mycket högkvalitativa, handgjorda repliker. Maskeradkostymsbolaget Rubie’s lanserar en serie av kostymer och vapen från filmen.

En så kallad ”motion comic” av långfilmslängd är under utveckling. Motion comics kombinerar element från traditionell seriekonst med möjligheten att lägga till rörelse, musik och ljudeffekter.

Bolaget förhandlar för närvarande med ytterligare potentiella licenstagare.

Om Paradox Entertainment AB
Rättighetsbolaget Paradox Entertainment utvecklar och licensierar främst karaktärsbaserade varumärken, såväl egenägda som inlicenserade. Bolaget är även licensagent för externa rättigheter. Verksamheten drivs till stor del genom helägda Paradox Entertainment Inc, baserat i Los Angeles, USA. Varumärkena exploateras bland annat i form av filmer, tv-program, böcker, serietidningar, datorspel, internet/mobilspel, leksaker och samlarföremål. Företaget äger bland annat Robert E Howards berättelser och karaktärer, till exempel Conan the Barbarian, Kull, Bran Mak Morn och Solomon Kane. Totalt innehåller rättighetsportföljen runt 1 000 berättelser och karaktärer. Bland Bolagets aktuella produktioner finns filmerna Conan, Buck Rogers och Chariots of the Gods. Paradox Entertainment AB handlas på NASDAQ OMX-listan First North Premier (PDXE, SE0000598054) med Erik Penser Bankaktiebolag som Certified Adviser.

Fredrik Malmberg,
         Tel: +1 (323) 655-1700, Mob: +1 (310) 663-3214