Ellen AB breddar distributionen med nytt avtal för Sverige och Norge

Danderyd, 2011-05-26 08:44 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Ellen AB har tecknat avtal med Baltex AB, ett väletablerat egenvårdsföretag inom medicintekniska produkter och probiotika. Under hösten kommer marknadsföringen att intensifieras och distributionen kommer att utökas till både apotek och hälsofackhandel.

Baltex Natural AB är en välrenommerad leverantör av egenvårds- och medicintekniska produkter. Företaget säljer till apotek, hälsofackhandel och dagligvaruhandel och tar under sommaren över distributionen från RFSU AB som distribuerat ellen® sedan 2005 i Sverige och Norge. Baltex har lång erfarenhet av försäljning av egenvårdsprodukter, framförallt inom probiotikaområdet.

– Ellens probiotiska tampong är en unik produkt i probiotikasegmentet där vi redan är en av de ledande aktörerna. Ellen har stor tillväxtpotential och stärker vår produktportfölj med produkter för att förbättra underlivshälsan, säger Tomas Färnlöf, vd för Baltex.

Underlivsbesvär är mycket vanliga, var fjärde kvinna har besvär i form av klåda, irritation och flytningar. Många fler drabbas vid enstaka tillfällen och många kvinnor har ständigt återkommande problem. Ellens probiotiska tamponger erbjuder kvinnor en möjlighet att förbättra sin underlivshälsa.

- Med sitt fokus på apotek och hälsofackhandel samt marknadsföring är Baltex en utmärkt partner för Ellen AB. Baltex planerar omfattande marknads- och utbildningsinsatser i samband med att produkten får en betydligt bredare exponering , en nysatsningen på ellen®, säger Monica Wallter, vd på Ellen AB.

Ellen AB är listat på First North med kortnamn ELN. Thenberg & Kinde Fondkommission AB agerar som bolagets Certified Adviser.

För ytterligare information, kontakta:

Monica Wallter, vd Ellen AB, 08-412 10 00

Tomas Färnlöf, vd Baltex Natural AB, 08-462 90 70

Katarina Knutz, vd RFSU AB, 08-633 46 07

Om Ellen AB

En bra bakterieflora i underlivet minskar risken för infektioner. I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet. Bioteknikföretaget Ellen AB utvecklar produkter med probiotika för att förbättra kvinnors underlivshälsa. Tampongen innehåller en substans som består av humana probiotiska mjölksyrabakterier och som utgör en naturlig del av friska kvinnors underlivsflora. År 2002 lanserade Ellen, som första företag i världen, tamponger med mjölksyrabakterier i Norden. Nu pågår en internationell lansering.  www.ellenab.com