Kommuniké från årsstämma 2011

Göteborg, Sverige, 2011-05-26 08:45 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Den 25 maj 2011 avhölls årsstämma i Opus Prodox AB (publ), org. nr. 556390-6063.

Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades.

• Resultat- och balansräkning, samt koncernresultat- och koncernbalansräkning, fastställdes.

• Vinstmedel balanserades enligt styrelsens förslag, vilket innebär att ingen utdelning skall utgå för verksamhetsåret 2010.

• Styrelseledamöter och verkställande direktör gavs ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2010.

• Styrelsen skall, i enlighet med valberedningens förslag, för tiden intill slutet av nästa årsstämma oförändrat bestå av fem ordinarie ledamöter och utan suppleanter. Vidare beslutade årsstämman att till revisor skall utses ett registrerat revisionsbolag.

• Ersättning till styrelsen skall, i enlighet med valberedningens förslag, utgå med 120 000 kr till styrelsens ordförande och med 80 000 kr till var och en av de övriga stämmovalda ledamöterna som inte är anställda i bolaget. Ersättningsnivån är oförändrad jämfört med 2010. Vidare beslutade årsstämman att enskilda styrelseledamöter skall få välja huruvida arvodet skall utbetalas som inkomst av tjänst eller mot faktura. Alternativen skall dock vara kostnadsneutrala för bolaget.

• Ersättning till bolagets revisor skall, i enlighet med valberedningens förslag, utgå enligt godkänd räkning.

• Styrelsen skall, i enlighet med valberedningens förslag, för tiden intill slutet av nästa årsstämma bestå av:

o Göran Nordlund, ordförande (omval)

o Bertil Engman (omval)

o Jan-Crister Persson (omval)

o Lothar Geilen (omval), samt

o Eva-Lotta Kraft (nyval)

Vidare beslutade årsstämman att välja det registrerade revisionsbolaget Deloitte AB till revisor, med auktoriserade revisorn Harald Jagner som huvudansvarig revisor, för en period fram till utgången av årsstämman 2012.

• Valberedningens förslag till instruktion för nästkommande valberedning godkändes.

• Ersättning till ledande befattningshavare skall utgå enligt styrelsens förslag till riktlinjer.

• Styrelsen bemyndigades att, i enlighet med styrelsens förslag, för tiden intill nästa årsstämma besluta om nyemission av aktier motsvarande högst 10 procent av befintligt aktiekapital.

• Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om en nyemission av 1 750 000 teckningsoptioner, att med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, riktas till Opus Bima AB, ett helägt dotterbolag och med villkor att teckningsoptionerna, enligt föreslagna villkor, skall överlåtas till anställda och andra nyckelarbetare i koncernen. Skälet till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att skapa ett långsiktigt engagemang hos de anställda, vilket kan förväntas öka intresset för verksamheten och resultatutvecklingen i bolaget.

I sitt anförande redovisade bolagets VD och koncernchef Magnus Greko, dels bolagets utveckling under räkenskapsåret 2010 samt väsentliga händelser under samma period men lämnade också en redovisning av bolagets utveckling under första kvartalet 2011 samt väsentliga händelser under samma period.

Protokoll fört vid stämman publiceras på Opus hemsida inom två veckor där även övrigt material från årsstämman finns tillgängligt.

Göteborg 25 maj 2011

This press info is available in English at www.opus.se

Göran Nordlund
Styrelsens ordförande

Magnus Greko
E-post: magnus@opus.se

Opus Certified Adviser
Thenberg & Kinde Fondkommission AB
SE-403 12 Göteborg
Telefon: +46 31 745 50 00

Opuskoncernens affärsidé är att utveckla, producera och sälja produkter och tjänster inom Automotive Test Equipment, Vehicle Inspection Systems och Fleet Management för den globala marknaden. Produktområdena inkluderar avgasmätare, diagnosutrustning och automatiska testlinjer. Tjänster inkluderar drift av obligatoriska bilprovningsprogram. Koncernen säljer sina produkter och tjänster i över 50 länder och har cirka 170 medarbetare. Omsättningen 2010 uppgick till cirka 230 MSEK. Opus aktier är listade på First North Premier, NASDAQ OMX.

Kommunike fran arsstamma 2011.pdf