Lahti Energia valitsi Solteqin Solax-järjestelmän tuotantolaitostensa kunnossapitoon

Lehdistötiedote 26.5.2011

Solteq toimittaa Lahti Energia Oy:lle uuden kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmän Solaxin. Järjestelmähanke kattaa eri puolilla Lahden seutua olevat noin 40 tuotantolaitosta sekä rakenteilla olevan, vuonna 2012 valmistuvan, kierrätettyä jätettä polttoaineenaan käyttävän vastapainevoimalaitoksen. Järjestelmää tulee käyttämään toista sataa tuotannon ja kunnossapidon henkilöä. Uuden järjestelmän avulla Lahti Energia tehostaa tuotantolaitosten kunnossapitotöiden hallintaan liittyviä prosesseja, lisää seurattavuutta ja kehittää toiminnan ohjattavuutta.

Yli 100-vuotiaalla Lahti Energialla on runsaasti kokemusta tuotantoa tukevasta kunnossapidosta. Tuotantotoiminnan kasvaessa ja muun toiminnanohjausjärjestelmän uusinnan jälkeen kasvoi tarve modernin ja tulevaisuuden tahtotilaa tukevan kunnossapitojärjestelmän hankintaan. Tärkeänä kriteerinä oli hankkia järjestelmä, joka voidaan liittää saumattomasti ilman erillisiä integraatioita Lahti Energian muuhun toiminnanohjausjärjestelmäympäristöön.

"Asetimme hankittavalle tietojärjestelmälle korkeat toiminnallisuus- ja käytettävyysvaatimukset. Ohjelmiston on tehostettava kunnossapidon töidenhallintaprosesseja sekä mahdollistettava laajat raportointimahdollisuudet. Tietojärjestelmältä vaaditaan monipuolisia kunnossapitojärjestelmän toiminnallisuuksia, käyttäjäystävällisyyttä ja vaivatonta sulautumista muuhun järjestelmäympäristöön", kertoo kehityspäällikkö Arttu Laine Lahti Energian tietohallinnosta.

Solax on Solteqin kehittämä kunnossapidon ja huoltopalvelujen hallinnan toimialaratkaisu, joka on rakennettu globaalille Microsoft Dynamics AX -teknologia-alustalle. Solax on kehitetty vastaamaan verkottuneen kunnossapidon toimintaympäristön tarpeisiin ja se on Microsoftin testaama ja hyväksymä toimialaratkaisu (Software Solution Test for Microsoft Dynamics AX 2009).

"Etsimme toimittajaksi pitkäaikaista kumppania, joka on yhteystahona ja tuotteidensa osalta kasvava ja menestyvä kunnossapitoratkaisuiden toimittaja. Toimittajaksi valitsimme Solteqin, jonka asiantuntijoilla on vahva kokemus kunnossapitotoiminnan kehittämisestä tietojärjestelmien avulla sekä järjestelmällinen ote projektien läpiviennissä", kuvaa kunnossapitoinsinööri Jukka Ailama Lahti Energialta.

"Lahti Energia panostaa vahvasti liiketoimintansa kehittämiseen ja sähkön tuottamiseen mahdollisimman korkealla hyötysuhteella. Onkin hienoa olla Lahti Energian kumppanina tukemassa heidän tavoitteidensa saavuttamista. Solteqin kunnossapitojärjestelmät ovat tänä päivänä yhä tiiviimmin yhteydessä liiketoiminnan kokonaisvaltaiseen kehittämiseen," kuvaa EAM liiketoimintajohtaja Matti Saastamoinen Solteq Oyj:stä.

Lisätietoja:

Solteq Oyj
EAM liiketoimintajohtaja Matti Saastamoinen
matti.saastamoinen@solteq.com

Solteq tarjoaa suunnitelmallisesti kehittyviä toiminnan- ja taloudenohjauksen palveluja kaupan, logistiikan, teollisuuden sekä julkishallinnon toimijoille.  Täydennämme ydintarjoamaamme erikoiskaupan ohjauksen, kunnossapidon ja huoltopalvelujen hallinnan sekä järjestelmien sisältämän masterdatan hallinnan ja laadun parantamisen ratkaisuilla. Maailman johtavien kumppaneiden teknologioilla kehitettyjen ratkaisujemme avulla asiakkaamme ohjaavat liiketoimintaansa entistä tehokkaammin ja parantavat kannattavuuttaan. Lisätietoja osoitteesta www.solteq.com.