Østjydsk Bank A/S - Periodemeddelelse efter 1. kvartal 2011

Under henvisning til reglerne om børsnoterede selskabers afgivelse af periodemeddelelser, fremsendes hermed Østjydsk Banks periodemeddelelse efter 1. kvartal 2011.

Østjydsk Bank opnåede i 1. kvartal 2011 et resultat på 10,2 mio. kr., før indregning af bidrag til Indskydergarantifonden på 8 mio. kr., som følge af Amagerbankens konkurs. I samme periode af 2010 blev resultatet på 7,3 mio. kr.

Regnskabet viser følgende hovedpunkter:

Netto rente- og gebyrindtægter

Netto rente- og gebyrindtægter var på 68,6 mio. kr. mod 73,6 mio. kr. i samme periode sidste år.

Udlån og garantier

Samlet set er udlån og garantier er faldet med 1,2 % i forhold til ultimo 2010. Indlån og anden gæld er i perioden forøget med 1,7 %.

Solvens uændret

Pæn soliditet, med en ansvarlig kapital på 1.215 mio. kr., og en solvensprocent som er uændret i forhold til ultimo 2010 på 17,7 %.

Likviditetsoverdækning på et fortsat højt niveau

Banken har likviditetsreserver, der betyder at bankens likviditetsoverdækning er på 169,2 %, set i forhold til lovkrav omkring likviditet.

Forventningerne fastholdes

Fastholdelse af forventningerne til et årsresultat før kursreguleringer og nedskrivninger i niveauet 120 – 130 mio. kr.

Succesfuld aktiemission

Efter afslutningen af 1. kvartals regnskab, har banken gennemført en fuldtegnet aktiemission, med et bruttoprovenu på 60 mio. kr., og banken har udstedt kapitalbeviser (hybrid kernekapital) på 27,8 mio. kr.. Solvensen øges dermed, alt andet lige, til 19,2 % og kernekapitalprocenten til 14,0 %.

Henset til de afholdte omkostninger til Indskydergarantifonden i forbindelse med Amagerbankens konkurs, samt til den aktuelle konjunktursituation, anses det opnåede resultat som acceptabelt.

Driftsresultatet:

Bankens netto rente- og gebyrindtægter faldet fra 73,6 mio. kr. i 1. kvartal af 2010 til 68,6 mio. kr. i 2011. Faldet skyldes primært stigende fundingomkostninger.

Positive kursreguleringerne efter 1. kvartal 2011 på 4,3 mio. kr. Henset til de meget urolige markedsforhold på værdipapirområdet vurderes resultatet tilfredsstillende.

Bankens driftsudgifter, incl. afskrivninger på inventar udgør 37,0 mio. kr., sammenholdt med 35,3 mio. kr. i 2010, hvilket er på linje med vore forventninger.

”Andre driftsudgifter” dækker primært over bankens bidrag til Indskydergarantifonden i forbindelse med Amagerbankens konkurs, og udgør 8,4 mio. kr. efter 1. kvartal af 2011.

Bankens nedskrivninger er opgjort til 28,8 mio. kr., hvilket er lidt lavere end 1. kvartal 2010, hvor nedskrivningerne var på 29,4 mio. kr.

Bankens nedskrivninger fordeler sig primært på en lang række individuelle nedskrivninger, især henført til mindre handels- og produktionsvirksomheder i bankens lokalområde. Som tidligere nævnt, har den finansielle krise således primært ramt erhvervsvirksomhederne, hvorimod privatsegmentet, indtil videre, fortsat kun i meget begrænset omfang har været påvirket af krisen.

Bankens udlånsportefølje har en stor spredning på sektorer og brancher, og indeholder ikke pantebrevs- eller spekulationskreditter i værdipapirer, ligesom andelen af bankens udlånsportefølje der relateres til ejendomsmarkedet og landbrugssegmentet, ligger på et relativt lavt niveau.

Resultat før skat er opgjort til 2,2 mio. kr. efter 1. kvartal af 2011, sammenholdt med 7,3 mio. kr. for samme periode i 2010.

Balancen:

Bankens samlede balance udgør ultimo marts 2011, 6.936 mio. kr.; hvor tallet ultimo 2010 var på 6.979 mio. kr. Balancen er således stort set uændret i forhold til ultimo 2010.

Bankens udlån er opgjort til 4.896 mio. kr., svarende til et fald på 15 mio. kr. (0,3 %) i forhold til ultimo 2010. Bankens garantiportefølje reduceret med 4,3 %, fra 1.381 mio. kr. ultimo 2010, til 1.321 mio. kr.

Bankens indlån og anden gæld udgør 3.654 mio. kr., mod 3.592 mio. kr. ved udgangen af 2010.

Banken har en fortsat høj likviditetsoverdækning, set i forhold til lovkravet, idet denne udgør 169 %. Den solide likviditetsoverdækning har bl.a. baggrund i hjemtagelsen/udstedelsen af statsgaranterede obligationslån, med 3 års løbetid.

Kapitalforhold:

Bankens egenkapital er øget fra 649 mio. kr. ultimo 2010 til nu at udgøre 654 mio. kr.

Bankens samlede efterstillede kapitalindskud udgør 560 mio. kr., og den samlede ansvarlige kapital kan således opgøres til 1.215 mio. kr. ultimo marts 2011.

Bankens kernekapitalprocent er marginalt styrket, set i forhold til ultimo 2010. Kernekapitalprocenten udgør således 12,6 %, mod 12,5 %. Solvensprocenten udgør 17,7 %; samme niveau som udgangen af 2010.

Siden afslutningen af regnskabet for 1. kvartal 2011, har banken gennemført en succesfuld kapitaludvidelse, med et bruttoprovenu på 60 mio. kr. Sideløbende med kapitaludvidelsen har banken udstedt hybrid kernekapital (kapitalbeviser) for 27,8 mio. kr.

Bankens samlede ansvarlige kapital er i forlængelse heraf øget til 1.297 mio. kr. Solvensprocenten er øget fra 17,7 % til 19,2 %, og kernekapitalprocenten øget fra 12,6 % til 14,0 %. I forhold til bankens individuelle solvensbehov ultimo marts 2011, opgjort til 11,4 %, udgør bankens solvensprocent således 168 % af det individuelt opgjorte solvensbehov.

Østjydsk Bank fastholder forventningerne til 2011:

Østjydsk Bank A/S fastholder tidligere udmeldte forventninger, til et resultat før kursreguleringer og nedskrivninger for hele 2011 i niveauet 120 – 130 mio. kr.

Eventuelle spørgsmål til denne periodemeddelelse kan rettes til bankdirektør Jens Vendelbo.

Periodemeddelelse 1. kvt. 2011.pdf