Affitech A/S og NauchTeckStroy Plus ændrer forsknings-, udviklings- og licensaftale indgået i april 2010

Meddelelse nr. 11/2011

København og Oslo, 11. juni 2011, 2011-06-11 10:27 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

• Rettigheder og forpligtelser i henhold til forsknings-, udviklings-, og licensaftalen bliver overført fra NauchTeckStroy Plus (NTS Plus) til ny biotekvirksomhed, IBC Generium

Affitech A/S, (NASDAQ OMX: AFFI), der udvikler antistoflægemidler, meddeler i dag, at NauchTeckStroy Plus (NTS Plus) og Affitech A/S har ændret deres forsknings-, udviklings-, og licensaftale etableret i april 2010. I forbindelse med denne ændring bliver rettigheder og forpligtelser i henhold til forsknings-, udviklings-, og licensaftalen overført fra NTS Plus til den nyetablerede russiske biotekvirksomhed, International Biotech Center Generium (IBC Generium). IBC Generium er kontrolleret af Aleksandr Shuster og Victor Kharitonin, der via TransNova Investments Ltd. er majoritetsaktionærer i Affitech A/S. Aleksandr Shuster er bestyrelsesformand i Affitech A/S.

Om Affitech A/S

Affitech A/S er en børsnoteret (NASDAQ OMX Copenhagen) biotekvirksomhed med hovedsæde i København, Danmark og forsknings- og udviklingsfaciliteter i Oslo, Norge. Affitech A/S udvikler 100% humane antistoflægemidler baseret på række patenterede antistofteknologier. Affitech A/S’ lægemiddel­kandidater retter sig bl.a. mod kræft, betændelses­tilstande og andre sygdomsområder. CBAS™ (Cell Based Antibody Selection) er Affitech’s hovedteknologi til isolation af førende antistoffer mod molekyler på celleoverfladen. Affitech udvikler sine to førende antistoflægemiddelkandidater AT001/r84 og AT008/CCR4 i samarbejde med sin russiske partner IBC Generium. Yderligere information fås på www.affitech.com.

Om International Biotech Center Generium (IBC Generium) og Nauch TechStroy Plus (NTS Plus)

Med reference til den russsiske farma-2020 plan, der har som mål at øge den nationale produktion af innovative lægemidler, blev NauchTechStroy Plus (NTS Plus) etableret som en entreprenørvirksomhed, der skulle bygge en moderne forskningspark i Pocrov/Rusland. NTS Plus kontrolleres af den russiske biotekentreprenør Aleksandr Shuster og Ruslands førende lægemiddelvirksomhed Pharmstandard, (LSE/MICEX/RTS: PHST), som er delvist ejet af Victor Kharitonin, der samtidig er bestyrelsesformand i selskabet. En central og vigtig aktivitet var at identificere en innovativ produktudviklingsportefølje til den nye forskningspark.  I 2009/2010 identificerede Aleksandr Shuster Affitech A/S som samarbejdspartner, og i april 2010 blev samarbejdsaftalen underskrevet mellem Affitech A/S og NTS Plus, som var den eneste juridiske enhed på dette tidspunkt. Den nye forskningspark er nu færdiggjort, og aktionærgruppen, der har besluttet at adskille entreprenør­aktiviteterne fra forskningsaktiviteterne, har etableret et nyt selskab, International Biotechnology Center Generium (IBC Generium). IBC Generium, der kontrolleres af Aleksandr Shuster og Victor Kharitonin, vil lede forskningsparkens forsknings- og udviklingsaktiviteter.  Gennem TransNova Investments Ltd., som ejes af Aleksandr Shuster og Victor Kharitonin, er de to biotek- og lægemiddelentreprenører majoritetsaktionærer i Affitech A/S.

Ansvarsfraskrivelse

Ovenstående udsagn indeholder information om planer, forventninger og fremtidig udvikling af selskabet, som hver især indeholder forskellige usikkerhedsmomenter. Selskabets faktiske resultater kan vise sig at være væsentligt forskellige fra de informationer, der er givet i denne pressemeddelelse.

Kontakt:

Randi Krogsgaard, Director IR & Corporate Communications