Affitech A/S modtager licensbetaling på 18,6 millioner kr. for udvikling af nyt anti-VEGF antistoflægemiddel i Rusland

Meddelelse nr. 12/2011

København og Oslo, 16. juni 2011, 2011-06-16 14:54 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

• Første betaling i henhold til strategisk russisk aftale
  • Førende antistoflægemiddel AT001/r84 godt på vej, forventes at indlede fase 1 undersøgelser i Rusland i 2011

Affitech A/S, (NASDAQ OMX: AFFI), der udvikler antistoflægemidler, meddeler, at IBC Generium har indløst licensen vedrørende Affitech’s førende anti-VEGF lægemiddelkandidat AT001/r84. Licensen udløser en betaling på 18,6 millioner kr. (2,5 millioner EURO) fra IBC Generium til Affitech A/S og giver IBC Generium eksklusive rettigheder til at udvikle og markedsføre AT001/r84 i Rusland og CIS, mens Affitech beholder rettighederne i resten af verden.

Managing Director i Affitech, Martin Welschof siger: “Det glæder mig meget, at vores russiske partner har indløst licensen for AT001/r84. Vi har gjort gode fremskridt med vores førende antistofkandidat, og vi og IBC Generium deler begejstringen over vores humane anti-VEGF antistofs kliniske og kommercielle potentiale. IBC Generium er dedikeret til at fortsætte udviklingen af AT001/r84 og forventer at starte kliniske forsøg i indeværende år.”

Affitech og NauchTekhStroy Plus ændrede for nylig den forsknings-, udviklings- og licensaftale, som blev indgået i april and 2010, og rettigheder og forpligtelser, herunder licensen til AT001/r84 blev overført fra NTS Plus til det nyetablerede russiske selskab International Biotech Center Generium (IBC Generium). IBC Generium ejes af Aleksandr Shuster og Victor Kharitonin, som gennem TransNova Investments Ltd. er majoritetsaktionærer i Affitech A/S.

AT001/r84, et nyt proprietært antistoflægemiddel rettet mod vaskulær endotel vækstfaktor (VEGF), bliver udviklet af Affitech og IBC Generium som et potentielt alternativ til bevacizumab (Avastin) til behandling af visse kræftformer. De russiske sundhedsmyndigheder har identificeret kræftbehandling baseret på anti-VEGF antistoffer som et af de områder, der har topprioritet inden for farmaceutisk innovation i Rusland. Affitech’s AT001/r84 har potentialet til at imødekomme behandlingsbehovet på dette område. Rettighederne til at udvikle og markedsføre AT001/r84 udenfor Rusland og CIS forbliver hos Affitech.

Om Affitech A/S

Affitech A/S er en børsnoteret (NASDAQ OMX Copenhagen) biotekvirksomhed med hovedsæde i København, Danmark og forsknings- og udviklingsfaciliteter i Oslo, Norge. Affitech A/S udvikler 100% humane antistoflægemidler baseret på række patenterede antistofteknologier. Affitech A/S’ lægemiddel­kandidater retter sig bl.a. mod kræft, betændelses­tilstande og andre sygdomsområder. CBAS™ (Cell Based Antibody Selection) er Affitech’s hovedteknologi til isolation af førende antistoffer mod molekyler på celleoverfladen. Affitech udvikler sine to førende antistoflægemiddelkandidater AT001/r84 og AT008/CCR4 i samarbejde med sin russiske partner IBC Generium. Yderligere information fås på www.affitech.com.

Om International Biotech Center Generium (IBC Generium) og NauchTekhStroy Plus (NTS Plus)

Med reference til den russiske farma-2020 plan, der har som mål at øge den nationale produktion af innovative lægemidler, blev NauchTekhStroy Plus (NTS Plus) etableret som en entreprenørvirksomhed, der skulle bygge en moderne forskningspark i Pocrov/Rusland. NTS Plus kontrolleres af den russiske biotekentreprenør Aleksandr Shuster og Ruslands førende lægemiddelvirksomhed Pharmstandard, (LSE/MICEX/RTS: PHST), som er delvist ejet af Victor Kharitonin, der samtidig er bestyrelsesformand i selskabet. En central og vigtig aktivitet var at identificere en innovativ produktudviklingsportefølje til den nye forskningspark. I 2009/2010 identificerede Aleksandr Shuster Affitech A/S som samarbejdspartner, og i april 2010 blev samarbejdsaftalen underskrevet mellem Affitech A/S og NTS Plus, som var den eneste juridiske enhed på dette tidspunkt. Den nye forskningspark er nu færdiggjort, og aktionærgruppen, der har besluttet at adskille entreprenør­aktiviteterne fra forsknings­aktiviteterne, har etableret et nyt selskab, International Biotechnology Center Generium (IBC Generium). IBC Generium, der kontrolleres af Aleksandr Shuster og Victor Kharitonin, vil lede forskningsparkens forsknings- og udviklingsaktiviteter. Gennem TransNova Investments Ltd., som ejes af Aleksandr Shuster og Victor Kharitonin, er de to biotek- og lægemiddelentreprenører majoritetsaktionærer i Affitech A/S.

Om licensaftalen vedrørende AT001/r84

I juli 2009 fik Affitech eksklusiv global licens til at udvikle og markedsføre visse produkter fra Peregrine Pharmaceuticals Inc., der hidrører fra Peregrine's anti-VEGF (Vaskulær Endotel vækstfaktor) antistof teknologiplatform, herunder det 100% humane antistof AT001/r84, der selektivt blokerer VEGF binding til VEGF receptor 2 (VEGFR2). AT001/r84 blev opdaget af Affitech og udviklet af de to virksomheder i fællesskab i et løbende samarbejde. I 2010 ændrede Affitech og Peregrine visse punkter i deres globale licensaftaler vedrørende Brasilien, Rusland og andre lande inden for Commonwealth of Independent States (CIS) med henblik på at fremskynde udviklingen af AT001/r84 i disse lande.I henhold til de ændrede betingelser vil Peregrine og Affitech reinvestere deres respektive andele af enhver fremtidig milepælsbetaling, som modtages i henhold til samarbejdsaftaler i Brasilien, Rusland og CIS landene, til brug for videreudvikling af AT001/r84. Som led i Affitechs strategiske russiske samarbejde vil indledende kliniske undersøgelser med AT001/r84 blive gennemført i Rusland. Hvis Affitech indgår en licensaftale vedrørende AT001/r84 på et større lægemiddelmarked, vil Selskabet refundere de milepælsbetalinger til Peregrine, som var forbundet med udviklingsprogrammet. Affitech vil samtidig være berettiget til at få refusion for op til 50% af Selskabets udviklingsomkostninger i Brasilien, Rusland og CIS landene.

Ansvarsfraskrivelse

Ovenstående udsagn indeholder information om planer, forventninger og fremtidig udvikling af selskabet, som hver især indeholder forskellige usikkerhedsmomenter. Selskabets faktiske resultater kan vise sig at være væsentligt forskellige fra de informationer, der er givet i denne pressemeddelelse.

Kontakt:

Randi Krogsgaard, Director IR & Corporate Communications