BankNordik styrker sit kapitalgrundlag med DKK 600 mio.

BankNordik har i dag gennemført en succesfuld tegning af hybrid kernekapital og ansvarlig lånekapital i forbindelse med den aftalte overtagelse af de sunde dele af Amagerbanken. I den forbindelse tilpasses bankens udbyttepolitik.

BankNordik har styrket sit i forvejen stærke kapitalgrundlag gennem tegning af kapitalbeviser for DKK 600 mio. Kapitalbeviserne har status som hybrid kernekapital og ansvarlig lånekapital og indgår dermed i bankens samlede kapitalgrundlag.

BankNordik havde en solvens på 17% ved udgangen af første kvartal 2011. Efter overtagelsen af de sunde dele af Amagerbanken og den tilknyttede låneoptagelse forventes solvensprocenten at være over 15% og kernekapitalprocenten at være over 12%.

”Vi er glade for opbakningen fra en lang række professionelle investorer til vores overtagelse af Amagerbanken. Vi konstaterede opbakningen forud for vores beslutning om at købe Amagerbanken, og i dag ser vi den bekræftet i en solid tegning af de udbudte kapitalbeviser. Vi er sikre på, at BankNordik har gjort en god investering, og tegningen viser, at investorerne deler denne vurdering. Vi vil gøre os umage for at vise, at vi så rigtigt,” siger Janus Petersen, koncernchef i BankNordik.

Banken udsteder kapitalbeviser med status som hybrid kernekapital for i alt nominelt DKK 180 mio. (fondskode DK0030278643). Disse kapitalbeviser har uendelig løbetid, men kan af BankNordik indfries til kurs pari første gang 24. juni 2016 og herefter hvert kvartal. Kapitalbeviserne forrentes de første fem år med en fast årlig rente, der fastsættes som den fem-årige swap-rente i danske kroner 21. juni 2011 med tillæg af 7,5% p.a. Efter fem år overgår forrentningen til en variabel rente på 3 måneders Cibor med tillæg af 7,5% p.a.

Desuden udstedes kapitalbeviser med status som ansvarlig lånekapital for i alt nominelt DKK 420 mio. (fondskode DK0030278726). Disse kapitalbeviser har en løbetid på 10 år, men kan af BankNordik indfries til kurs pari første gang 24. juni 2016 og herefter hvert kvartal. Kapitalbeviserne forrentes de første fem år med en fast årlig rente, der fastsættes som den fem-årige swap-rente i danske kroner 21. juni 2011 med tillæg af 5,5% p.a. Efter fem år overgår forrentningen til en variabel rente på 3 måneders Cibor med tillæg af 5,5% p.a. og med tillæg af en step-up rente på 1,5%, såfremt dette er foreneligt med lovgivningen på det tidspunkt.

Begge kapitalbeviser udstedes med valør 24. juni 2011. På nuværende tidspunkt søges de ikke optaget til handel på et reguleret marked, men det er bankens hensigt at søge kapitalbeviserne noteret på NASDAQ OMX i tredje kvartal 2011. Udstedelserne sker i overensstemmelse med Basel III-reglerne.

Af den nytegnede ansvarlige lånekapital har Amagerbanken af 2011 A/S (et selskab under Finansiel Stabilitet) forpligtet sig til at tegne for DKK 300 mio., jf. aftalen om overtagelsen af Amagerbanken. Størstedelen af de øvrige kapitalbeviser er tegnet af en række danske og færøske institutionelle investorer. Nykredit Markets har udbudt og afsat kapitalbeviserne for BankNordik.

Oprindeligt planlagde BankNordik at udstede kapitalbeviser for DKK 550 mio., men banken har valgt at imødekomme en stor efterspørgsel og forøge udstedelsen til i alt DKK 600 mio.

Ved offentliggørelsen 18. maj 2011 af aftalen med Finansiel Stabilitet om overtagelse af de sunde dele af Amagerbanken oplyste BankNordik, at det forøgede forretningsomfang ville blive ledsaget af en styrkelse af bankens kapitalgrundlag, idet det har været og fortsat er en del af bankens strategi at have et stærkt kapitalgrundlag og en robust likviditet. Banken havde således allerede på det tidspunkt været i en positiv dialog med udvalgte institutionelle investorer om investeringen i Amagerbanken og en planlagt udvidelse af bankens kapitalgrundlag.

I forbindelse med udstedelsen af kapitalbeviserne har banken besluttet at begrænse sin udbetaling af udbytte til 10% af årets nettoresultat, dog ikke mere end DKK 10 mio. årligt, så længe kernekapitalprocenten eksklusiv hybrid kernekapital er under 10%. Efter købet af Amagerbanken forventes BankNordiks kernekapitalprocent eksklusiv hybrid kernekapital at være 9,6%. Banken vil revurdere udbyttepolitikken, når kernekapitalprocenten eksklusiv hybrid kernekapital igen er 10%, eller når den nytegnede hybride kernekapital måtte være indfriet.

Med købet af de sunde dele af Amagerbanken får BankNordik omkring 90.000 nye kunder. Overtagelsen forøger bankens indlånsoverskud med DKK 1,1 mia. til DKK 1,6 mia. Samtidig forbedres bankens geografiske og branchemæssige risikospredning.

Overtagelsen af de sunde dele af Amagerbanken forventes endeligt afsluttet inden for kort tid.

Yderligere oplysninger:

Janus Petersen, administrerende direktør, tlf. (+298) 330 340

BankNordik blev stiftet for over 100 år siden på Færøerne. Koncernen har bankaktiviteter i Danmark og Grønland og på Færøerne og forsikringsaktiviteter på Færøerne og i Island. Banken vil efter overtagelsen af Amagerbanken have en balance på DKK 20 mia. og 630 medarbejdere. Banken er underlagt det danske finanstilsyn og deltager i den danske indskydergarantifond. BankNordik er børsnoteret på NASDAQ OMX København.