Ellen AB tecknar avtal med IPRAD för Belgien

Danderyd, 2011-06-21 15:04 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Ellen AB har tecknat avtal för distribution i Belgien med IPRAD Laboratoires som redan är distributör för Ellens probiotiska tamponger på den franska marknaden. Under hösten kommer information och utbildning av medicinska målgrupper inledas och lanseringen kommer att ske i januari 2012.

IPRAD är en av Ellens största leverantörer och de har haft stor framgång på den franska marknaden. Företaget säljer till apotek och så kallade parapharmacies och jobbar också intensivt med information och utbildning av gynekologer och allmänläkare.

– Vi är mycket nöjda med att IPRAD ser potentialen och önskat att få expandera territoriet med Ellens probiotika till den belgiska marknaden. Den franska marknaden har utvecklats mycket bra och det känns självklart att gå in på ytterligare en marknad tillsammans med ett så professionellt företag som IPRAD, säger Monica Wallter, VD på Ellen AB.

IPRAD är mycket framgångsrika med sin intimhygienprodukt, Saforelle, och är en av de ledande leverantörerna av vaginala produkter för kvinnors hälsa.

Underlivsbesvär är mycket vanliga, var fjärde kvinna har besvär i form av klåda, irritation och flytningar. Många fler drabbas vid enstaka tillfällen och många kvinnor har ständigt återkommande problem. Ellens probiotiska tamponger erbjuder kvinnor en möjlighet att förbättra sin underlivshälsa.

Ellen AB är listat på First North med kortnamn ELN. Thenberg & Kinde Fondkommission AB agerar som bolagets Certified Adviser.

För ytterligare information, kontakta:
Monica Wallter, vd Ellen AB, 08-412 10 00

Om Ellen AB
En bra bakterieflora i underlivet minskar risken för infektioner. I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet. Bioteknikföretaget Ellen AB utvecklar produkter med probiotika för att förbättra kvinnors underlivshälsa. Tampongen innehåller en substans som består av humana probiotiska mjölksyrabakterier och som utgör en naturlig del av friska kvinnors underlivsflora. År 2002 lanserade Ellen, som första företag i världen, tamponger med mjölksyrabakterier i Norden. Nu pågår en internationell lansering.  www.ellenab.com