Empire förlänger SodaStream avtalet med fem år

Empire AB har via sitt dotterbolag Empire Sweden AB distributionsrätten för SodaStreams produkter i Sverige, Finland, Danmark, Island, Baltikum och Norge. Genom att utnyttja en option i existerande avtal, som löper ut 2012, har avtalet med SodaStream International nu förlängts till och med 2017.

Stockholm, 2011-06-23 08:46 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- – I och med förlängningen fortsätter det nära samarbetet mellan Empire och SodaStream åtminstone till och med 2017. Förlängningen ger oss en starkare position och gör att vi nu kan utöka våra insatser och investeringar på marknaden, med målet att lyfta försäljningen ytterligare, säger Per Björkman, VD för Empire AB.

SodaStream, vars produkter marknadsförs på över 40 marknader, genomförde i november 2010 en framgångsrik notering på amerikanska NASDAQ-börsen. Vid börsnoteringen framhölls de goda resultaten på den svenska marknaden. Det är på den svenska marknaden som SodaStream har störst hushållspenetration, medan den högsta tillväxttakten på senare år har uppvisats på den finska marknaden.

– Vi är mycket glada över att kunna förlänga vårt avtal med Empire, säger Daniel Birnbaum, CEO, SodaStream International. Tillsammans med Empire har vi nått stora framgångar på den svenska marknaden där var femte hushåll använder en SodaStream maskin. Vi avser att ytterligare penetrera marknaden i Sverige och replikera den framgången i resten av Norden och Baltikum.

För mer information kontakta:

Per Björkman, VD Empire AB

+ 46 8 586 30 511, + 46 765 47 05 11

per.bjorkman@empire.se

Om Empire

Empire är en koncern som skapar, förvärvar och saluför hem- och hushållsprodukter för konsumentmarknaden. I sortimentet finns dryckesmaskiner, hushållsprodukter och hårvårdsprodukter, bland annat under varumärkena SodaStream, C3, BaByliss och Cuisinart. Under märket C3 marknadsförs sedan 1997 perkolatorer, kaffebryggare och en lång rad andra elartiklar för hushållsbruk. Genom kontinuerlig produktutveckling förser C3 den skandinaviska marknaden med produkter av hög kvalitet, design, säkerhet och användarvänlighet. Företaget är sedan 2 maj 2011 listat på NASDAQ OMX First North Premier.www.empire.se

Om SodaStream

SodaStream är marknadsledare inom kolsyremaskiner för hemmabruk. SodaStream-systemet gör det möjligt för konsumenter att kolsyra vatten och smaksätta kolsyrade drycker i hemmet, istället för att köpa färdigförpackade flaskor eller burkar. Det innebär mindre krångel och stora miljövinster. Med ett arv sedan 1903 har SodaStream fortsatt att introducera innovativa lösningar för dryckesmarknaden. www.sodastream.se.