Nya kundavtal för 3L Social Media Platform samt listbyte för 3L Systems huvudägare

Stockholm, 2011-06-23 09:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- I augusti 2010 förvärvade 3L System Group en systemplattform för storskalig annonsering inom Sociala Medier, så som Facebook, från det Silicon Valley-baserade bolaget Pagenator LLC. Systemet förvärvades för en kontant köpeskilling som maximalt kan uppgå till 775.000 USD baserat på ett antal kriterier som skall vara uppfyllda senast 4 augusti 2012. Hittills har 3L System betalat 50% av denna summan.

Lösningen går under namnet 3L SMP – Social Media Platform, och inkluderas sedan årsskiftet i erbjudandet för affärsområdet 3L Media.

3L Media kan idag tillkännage ytterligare två nya kundavtal för 3L SMP. De nya kunderna är CSM Services (ThomasNet) från New York, USA, samt Media Plus i Edmonton, Kanada. Under 2011 har därmed 8 större kundavtal kommunicerats för systemet 3L SMP.

Klargörandet kring förvärvsdetaljerna är kopplade till att Stockholmsbörsens bolagskommitté har godkänt 3L Systems huvudägare Vitec Software Group AB (publ) för notering på NASDAQ OMX Stockholm. Ett prospekt finns tillgängligt via moderbolagets webbplats, www.vitec.se/investorrelations/rapporter. I prospektet ingår tidigare ej kommunicerad information kring förvärvet av systemplattformen 3L SMP vilka förtydligas i detta pressmeddelande.

3L Media är den ledande leverantören av affärssystem till nya och traditionella Sökmedia- och Gula Sidor-företag. 3L Medias fokus ligger i att hjälpa våra nya och befintliga kunder i den förändring som marknaden för lokalt sök och sökmedia just nu upplever genom effektiva lösningar för annonsering för små och medelstora företag.

3L SMP säljs som en webbaserad tjänstelösning med en transaktionsbaserad affärsmodell och en årlig förnyelseavgift. 3L Systems intäkter från affären ökar med användandet av produkten. De nu annonserade kunderna väntas vara live senast under fjärde kvartalet 2011 och väntas då börja generera transaktionsintäkter.

För mer information:

Fredrik Ruben, VD & Koncernchef
3L System Group (publ)
Tel. +46-(0)70-427 41 10
E-Mail: fredrik.ruben@3lsystem.com

Om 3L System Group:
3L System Group utvecklar avancerade mjukvarusystem för att hjälpa kunder inom bygg-, fastighets- och mediebranschen att uppnå konkurrensfördelar i en värld där service och affärer allt oftare sker online. Bolaget tillhandahåller dessutom kundanpassningar, installation, utbildning och support kring produkterna. Bolagets aktier handlas på NasdaqOMX First North och Avanza Bank är bolagets Certified Adviser. Se även www.3lsystem.com