Konecranes laajentaa asemaansa Saudi-Arabiassa

Kesäkuussa 2011 Konecranes osti 100 prosenttia saudiarabialaisesta Saudi Cranes & Steel Works Factory Company Limited -nosturivalmistajasta (”Saudi Cranes”). Saudi Cranesin pääkonttori sijaitsee Al Jubail Industrial Cityssä, ja yrityksellä on noin 100 työntekijää. Saudi Cranesin ydinliiketoimintaa on teollisuusnostureiden suunnittelu, valmistaminen ja myyminen. Yrityksellä oli aikaisemmin lisenssisopimus Konecranes-konsernin kanssa. Saudi Cranesin liikevaihto oli vuonna 2010 noin 17 miljoonaa euroa. Kaupan arvoa ei ole julkaistu.

Saudi Cranesilla on erinomainen maine Saudi-Arabiassa. Sen asiakkaita ovat pääasiassa öljy- ja kaasuteollisuus, petrokemian teollisuus, terästehtaat, rautatiet, konepajat, voimalaitokset sekä muu prosessiteollisuus koko Arabian niemimaan alueella.

Viime vuosien vahvan kasvun myötä Saudi Cranesin tuotantolaitosta laajennettiin vuonna 2008 Konecranes-konsernin standardien mukaisesti, ja nyt se on hyvin varusteltu palvelemaan Saudi Cranesin asiakkaita.

”Saudi Cranesin osto antaa Konecranes-konsernille mahdollisuuden vahvistaa asemaansa tärkeillä Saudi-Arabian markkinoilla, joilla merkittävimmät teollisuudenalat kasvavat huomattavaa vauhtia”, sanoo Pierre Boyer, johtaja, Konecranes. ”Saudi-Arabian kuningaskunnassa on myyty tähän mennessä tuhansia siltanostureita. Ne tarjoavat erinomaisen perustan laajentaa ja kehittää kunnossapitoliiketoimintaa Saudi-Arabian markkinoilla.”

Saudi Cranesin aikaisempi omistaja on sheikki Saad Al Issa. Yrityksen nykyinen johto jatkaa yrityksen palveluksessa.

Saudi Cranes & Steel Works Factory Company Limited konsolidoidaan Konecranes-konsernin kirjanpitoon kesäkuusta 2011.

Lisätietoja:
Lehdistö
Pierre Boyer, johtaja, Länsi-Eurooppa, Lähi-itä, Afrikka, Konecranes
Sähköposti: pierre.boyer@konecranes.com tai puhelin +358 20 427 3312

Analyytikot ja sijoittajat
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes
Sähköposti: miikka.kinnunen@konecranes.com tai puhelin +358 20 427 2050

Tämä lehdistötiedote on luettavissa verkkosivuillamme osoitteessa www.konecranes.com.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2010 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 546 miljoonaa euroa. Konsernilla on 10 000 työntekijää ja 578 kohteessa 46 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).